Bengt Sändh - författaren

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bengt Sändh - författaren

Post by overkill »

De flesta har nog hört trubaduren Bengt Sändh nån gång, men han har ju även skrivit en del böcker under årens lopp. Själv har jag läst "Busen Bengt Sändhs Bästa Bus", på inrådan av en kompis. Den handlar om det som titeln säger och rekomenderas varmt Image. Nån som läst denna eller nån annan bok av denne man?

Han gjorde ju 2 böcker för ca 3 år sen som båda verkar intressanta. En om sin gode vän Cornelis och relationen till honom, samt en om hur han byggde upp sin snusfabrik som han sedan blev miljonär på.
Sedan finns det ju ett antal äldre böcker också men de vet jag inte om de finns att få tag i längre. Men beganat går det säkert att hitta om man letar.
Last edited by overkill on 11 Jun 2010, 13:02, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Bengt Sändh - författaren

Post by retepnoslack »

Jag har läst hans bok om Cornelis Vreeswijk samt "Barnhemsungar". Den sistnämda är en självbiografisk roman om Bengts levnadsår på barnhem och i fosterfamiljer tillsammans med sin bror (kallad Rustan i boken).

Jag förstår, verkligen, Bengts vistexter mer efter, att jag hade läst den boken. Avsky till myndigheter och till samhället. Bengt Sändhs och Errol Norstedts trassliga barndomsår påminner, faktiskt, en hel del om varandra.

"Cornelis-boken" bygger mest på en massa roliga och mindre roliga anekdoter ifrån trubadurtiden på vispråmen: "Storken". Förutom Cornelis och Bengt förekommer Fred Åkerström (Som, tydligen kunde vara ett riktigt svin, när han satte den sidan till) "Skeppar'n" Cervin, Finn Zetterholm, Ewert Ljusberg Olle Adolphson och många andra kända trubadurer.

Jag rekommenderar bägge böckerna.
Last edited by retepnoslack on 11 Jun 2010, 15:50, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bengt Sändh - författaren

Post by overkill »

Tackar för tipsen, RetepNoslack. Jo Eddies och Bengts uppväxter verkar delvis vara av samma ruttna kvalité, fast på olika sätt då. Har inte läst den självbiografiska boken, men det står en del om Bengts uppväxt på t.ex wikipedia. Hans bror Kent grundade en slags förening för "offer", dvs ungar som växte upp på olika barn och fosterhem och blev illa behandlade. Det har också gått olika tv-repotage om detta, som bl.a hans bror Kent medverkade i. Kent tog f.ö. livet av sig bara veckor efter intervljuvn, och han försökte tydligen skada/döda sin fru innan också men lyckades inte. Han mådde tydligen väldigt dåligt av och till, och det är ju ett signum för nästan alla som haft dåliga uppväxtförhållanden. En stor procent-andel av dem får ofta olika problem senare i livet och dör i förtid. Så det sätter sina spår, och samhället visar ofta ingen respekt och gör lite för att de ska få upprättelse.

Jag läste lite om Corneilis-boken på Ginza, och jag fick intrycket av att boken skulle handla om mer än bara tiden på pråmen. Mer om deras personliga relation, de umgicks visst av och till under ganska många år, fram tills han dog. Nämns Stefan Demert i boken förresten? det är en trubadur som jag ofta tycker glöms bort bland giganterna.

Såg förresten att Bengt tydligen är aktuell för visfestivlen i Västervik. Kul, verkar som att han knappt gör några framträdanden längre. Han är ju bosatt i Spanien sen ca 10 år och är väl inte hemma så ofta.

Har f.ö. några bekanta som brukar åka på denna festivalen, så om de ska dit iår med så lär de kolla in honom. Image
Last edited by overkill on 11 Jun 2010, 23:16, edited 1 time in total.
Post Reply