Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by overkill »

Här kan vi "skryta" om våra samlingar, och då i synnerhet om de objekten man tror är mest unika och ovanliga. KingMeduza är på förhand redan bannad & portad från tråden då alla redan vet att din samling är tämligen unik Image Image

För egen del har jag lite sådant egentligen. Men jag besitter i alla fall ett felpressat ex av LP´n Dåren e Lös som torde vara rätt udda. Den spelar upp a-sidans låtar på båda sidorna, så b-sidans låtar fattas helt. Etiketterna stämmer på båda sidorna, men bägge sidorna innehåller som sagt a-sidans låtar.
Sedan har jag en gammal reklam affich för första skivan Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs som jag aldrig har sett någonstans, förtom exet som jag köpte själv då. Ganska liten, som 2 A-4 ark vill jag minnas och den ser ut ungefär som baksídan av LP-omslaget och så står texten: Punkjävlar -och en masa skit! på. Enligt säljaren hade den troligen suttit i nån tidning, vilket ju i så fall stämmer med storleken.
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by slim »

Brukar normalt sett inte svara på en sån här fråga men det är ju iaf Eddie det handlar om så varför inte...

Erroll LPn, spelad ett par gånger, något besvärlig att luska rätt på idag, Eddie skrev själv till mig att inte ens han hade nåt ex Image

Roarin´ Cadillacs promo-EP, alltså “THE EDDIE MEDUZA ROCK ´N´ ROLL SHOW 1979” / DISCO BURP

Flera brevsvar från Eddie, några av dem signerade, mustigt språk förekommer icke oväntat Image

God Jul & Gott Nytt År från CBS, originalkassettband, vad talar vi om här- 40 ex? Image

Fis-disco promosingel med hårt konvolut med Eddies handteckande bild på + signerad dec 84, lär knappast finnas fler ex som ser ut så här

Super-rariteten nummer 1 –det blir inte mer sällsynt än så här,va? Gasen i botten-LPn, inköpt första veckan den fanns i handeln, då pärmen, alltså kanten på LPn, hade titeln Mera brännvin, en planerad titel som byttes efter max en vecka

OCH: jag har till den ett av endast tre tillverkade exemplar i LP-format av den bild som skulle gällt som omslagsbild, OM den titeln fått råda. Ex nr 2 finns i annan stad-vet ej längre var, ex nr 3 skickades till Eddie som ”tack för lånet” av det dia-positiv han hade som bilden blev tillverkad av. Fast jag har ju ett negativ kvar som fotofirman lämnade, så fler ex kan ju tillverkas…
Ingen annan som känner till den här storyn? Image

Stannar här.

Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by overkill »

Inte dåligt slim, udda grejer det där. Det är ju naturligtvis helt frivilligt om man vill skriva här eller inte. Tänkte det kunde vara en kul idé, att få veta vad folk sitter på och vad som finns.

Errol LP`n & Promo maxin har jag också. Dock inte Julbandet från CBS, men har en bra digital kopia av det så jag har innehållet så att säga. Fisdisco har jag också, fast utan bolags-påse, min har bara ett vitt blankt omslag.

Gasen i botten med Mera Brännvin trycket på ryggen tror jag inte är så jätteovanlig ändå. Jag har 2 st av den själv, har sålt av ytterligare ett ex, och jag har sett den ytterligare minst en gång. Den hann antagligen pressas i ett antal hundra ex innan det ändrades. Få verkar veta om detta, så därför verkar inga tänka på det heller.

Det där med bilden visste jag inte. Du menar alltså att Om LP´n hade fått heta Mera Brännvin så hade den haft en annan bild än bilen på framsidan?

Det står f.ö. lite om omslaget i ett nummer av Bilsport Classic som kom för ett antal år sedan. De intervuvade bilägaren, plåtade kärran, och de berättade lite om historien till varför just de fick vara med osv. Där stod inget (vad jag minns) om ett annat omslag eller så. På artikeln låter det som att Eddie visste ganska tidigt vad han ville ha för typ av omslag och såg till att det blev så. Men det måste ju givetvis inte vara så. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by uy »

Jag har kanske inte så mycket unikt, men jag raddar upp det jag tycker är värt att nämnas.

Debutskivan Errol, den köpte jag när jag hade jobb. I dag hade jag aldrig haft råd. Omslaget är lite kantstött, men annars är den i bra skick.

Singeln "Jag vill ha en Volvo". Det som gör den här singeln lite unik är att det sitter en promo-stämpel på baksidan, och så är öppningen på fodralet förtejpad. Jag skulle gissa på att den har använts som något utställningsexemplar, i skyltfönster eller liknande?

You Ain't my Friend på cd. Alltså inte återutgivningen, utan originalutgåvan från 1990. På det tiden var det fortfarande vanligare att man köpte Lp eller kassett, och så sålde inte albumet så bra heller, så Cd:n är ju lite smått ovanlig.

Jag har också "På begäran" och "Kalle Sändare - Lättlurat/svårlurat" på Lp , två skivor man inte ser så ofta.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by ELN »

Jag vet inte va man kan kika efter på prylarna som är mer eller mindre unikt. Jag hade i alla fall "Gasen i botten" LPn med Mera Brännvin på ryggen. Jag har även "Jag vill ha en brud med stora pattar" singeln, är kanske inte jätteovanlig men rätt unik för att vara min samling. Sen så har jag två "Garagetaper" och dom har olika typsnitt på siffrorna inuti fodralet, dess utom är den ena bilden klarare. Sen vet jag inte nått mer.... Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by wiking »

Det som jag värderar högst är min jeansjacka med Eddies autograf på ryggen, fick komma backstage på en spelning i Arvika där han signerade min jacka. Han ritade dit en kuk också givetvis Image
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by slim »

Re: Mera Brännvin LP cover:
Det var en bekant som hade hört nåt om att det var ett alternativt omslag på gång. Jag tror han hade kontakt med en skivhandlare som hade hört det från CBS.
Min bekant -som jag sen tappade kontakten med- och Eddie fick varsitt ex och jag har ett själv.
Förklarar i så fall varför det står Mera Brännvin på LPns kant, det glömde man väl att ändra initialt kan jag tänka.

Så jag skrev till Eddie och frågade och fick detta till svar:
Image

Det är ord och inga visorrrr.
Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by E-M »

Haha, hade fel person fått det brevet hade det blivit ett jäva liv Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by Långis »

Hur ser då denna bild ut? Du har inte en digital kopia?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by overkill »

Kanske lite sent påkommet, men. Image
Slim, du har inte möjlighet att visa hur denna bilden såg ut då?

Sedan fattar jag faktiskt inte riktigt hur du menar. Du säger att 3 ex med det alternativa omslaget ska finnas, och att du har ett av dem. Men av Eddie´s brev ovan att dömma blev ju inga ex gjorda? eller?

Kom på en sak till förresten som jag har som säkerligen är lite halvunik. Har ett ex av första LP´n, Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs, signerad på innerpåsen, med en hälsning till en "Stefan". Denne Stefan var en som då jobbade på CBS (enligt säljaren som jag köpte plattan av).

Kan ladda upp en bild på den bara jag fattar hur man gör Image
Last edited by overkill on 23 Jan 2011, 18:11, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eran mest "unika" Eddie-pryl ?

Post by Långis »

Overkill: Han menade nog 3 exemplar gjorda av själva bilden. Slim fick ju låna originaletkopian.
Post Reply