Rippa-VHS

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Rippa-VHS

Post by totaltrandom »

Jag har fått åtskilligt med förfrågningar om VHS filmer som jag borde Rippa till datorn.

Men hur gör man ? Image Har inte en blekaste aning om hur man gör... Image

Ännu en gång, ursäkta min okunnighet men det är därför jag frågar Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Rippa-VHS

Post by E-M »

Finns en uppsjö utav olika apparater som kan göra det du vill. Jag har själv aldrig gjort det så jag vet inte vad som fungerar bäst. Men ta och googla på "rippa vhs", "vhs till dator" m.m. så hittar du en massa trådar på olika forum där det diskuteras.

Det bästa vore nog om du ställde frågan på ett forum där det finns folk som är duktiga på just det och kan komma med bra tips.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Rippa-VHS

Post by uy »

En sådan här apparat använder jag. Rätt så smidigt, men för att rippa i större upplösning och kvalitet behöver man en ganska så kraftig dator.
http://www.24.se/easycap-usb-video-capt ... -3909.aspx
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Rippa-VHS

Post by Jungbacka Erik »

Jag gjorde så att jag köpte en VHS-DVD-video från LG. Med den flyttar man enkelt VHS till DVD och då är det ju enkelt att rippa från DVDn till datorn.
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Rippa-VHS

Post by totaltrandom »

Tack för svaren! Image

Beställer nog en sådan som uy länka till! Image
Men såklart så är "Varan slut, återkom om 3-24 dagar" -.-
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Rippa-VHS

Post by totaltrandom »

Jag återupplivar denna tråd!

Nu (äntligen) har jag fått hem apparaten som UY länkade till.

Och jag har installerat allt som det ska göras men nu håller jag på att bli tokig. Hur jag än bär mig åt så funkar inte jävelskapet! Har försökt hittat guider på internet men utan framgång...

Det är bara svart bild hur mycket jag än ställer in och drar kablar!

UY, hur gör du egentligen?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Rippa-VHS

Post by uy »

Okej, jag ska se om jag kan hjälpa dig. Vad använder du för utgång på videon? Själv så använder jag en sådan här scart-adapter så att jag kan gå ifrån videons scart-utgång.
Image

De finns att köpa på de flesta elektronikförsäljare, och kostar inte så mycket heller, tror jag.
Skitarna ska va' lika långa i år
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Rippa-VHS

Post by totaltrandom »

Japp, har en likadan fast utan "S-Video" utgång... Har den Gula "Video" kabeln separat, likaså den röda "Ljud" kabeln. Jag borde ju åtminstone få bild med tanke på att jag har den gula i kopplad... Är det verkligen ett måste med "S-Video"Kabeln tro? Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Rippa-VHS

Post by uy »

Nej, S-videokabeln använder jag inte alls. Men däremot måste du sätta knappen på svart-adaptern på "output".

Förresten, vad använder du för program att rippa med? Själv använder jag Ulead Video Studio, det som följde med. I det programmet måste man, innan man rippar, välja vilken källa min vill spela in videon ifrån. Jag tror alternativet heter "Video composite" som man ska ha när man använder den gula kabeln.
Skitarna ska va' lika långa i år
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Rippa-VHS

Post by totaltrandom »

Har en adapter utan "OutP - InP" knapp. Bara en vanlig adapter... Och jag använder samma program som dig, det som man fick med. Och video Composite... Och jagf var in på El Giganten idag och kollade priser på adaptrar och kablar.
349 spänn för Gul Röd Vit kabel + adapter med OutP - InP knapp.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Rippa-VHS

Post by uy »

Det kan hända att det bara finns "input" på adaptern du använder. Så var det åt mig när jag precis hade fått apparaten, då använde jag en adapter som följde med mitt Tv-spel.

349 spänn för en adapter var ju riktigt jävla överdyrt. Jag tror jag köpte min för omkring 70-80 kronor på Ica Maxi. Så det borde gå att hitta en för överkomliga priser.
Skitarna ska va' lika långa i år
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Rippa-VHS

Post by totaltrandom »

Så måste det nog vara... Ska nog kolla vad enbart adaptern separat kostar. Ska nog gå å få tag på billigt nån stans. Tackar för hjälpen iaf!! Image
Greven
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 07 Aug 2010, 15:16
Location: Somewhere in sweden

Rippa-VHS

Post by Greven »

Hej!

Jag köpte en billig sak som jag hittade på clas ohlson, tror den hette trust eller not sånt.
Liknande den som UY´s bild visar. Men jag gjorde en liten specialare vad det gäller både ljud och bild s-video ger betydligt bättre bild men (composit som det kallas duger bra) Man skall tänka likadant med video ripp som med bilder man scannar in.

Desto högre du scannar in det ju bättre blir det när du sedan plockar ned den till den tänkta upplösningen. nu tror jag dock att composit signalen har en viss begränsning. Men jag tog ljudet ifrån Videons scartkontakt separat och in igenom ljudkortets input och fick på så vis ett bättre ljud än om det skulle vara ren mono via composit signalen

Tror jag rippade ca 350 band på det sättet, hade ett videoredigerings program som hette Ulead Vidostudio men versionen kommer jag inte ihåg. Kontentan var att det blev skarpare bild och bättre ljud kvalité än originalet på de flesta av banden som jag rippade... Nackdelan var att det tog en herrans massa tid...


Lev väl... Mina Vännerrrrr
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Rippa-VHS

Post by uy »

Tack för råden, Greven! Det ska jag tänka på nästa gång jag ska rippa något Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply