Fan vad besviken jag är

Politiska diskussioner
Greven
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 07 Aug 2010, 15:16
Location: Somewhere in sweden

Fan vad besviken jag är

Post by Greven »

Tja...

Det jag beskriver är precis vad som hände under den första 90-tals krisen... SAMMA SAK HÄNDE IGEN MED DEN NYA KRIS SOM BÖRJADE I USA... Detta är fakta...

Jag skriver inget om att ragga röster jag skriver om verkligheten... Du kommer förr eller senare att känna på den själv... skulle vara kul att höra din åsikt om ca 15-20år

Var den hör hemma skiter jag i... tydligen DU oxå... EFTERSOM DU SKRIVIT FÖRSTA BREVET FÖR ATT RAGGA RÖSTER.

Ett Tips:
Om Du inte vill få svar ifrån andra här... SKRIV DÅ INTE DINA SKRIVELSER I DENNA TRÅD UTAN BEHÅLL DEM FÖR DIG SJÄLV.

Greven

Overkill wrote:Det du beskriver Greven låter som typiskt en typisk vänstervriden syn som knappast stämmer fullt ut. och jag har inte sagt att allt som de rödgröna säger är lögner eller överdrifter, men väldigt mycket. Allt för att få det att framstå som allt är nån annans fel. Rösttiggeri på hög nåvå av den mesta låga och unkla sorten.

Men oavsett hur olika vi tycker så hör den här diskussionen inte hemma i den här tråden och avdelningen.
TEXT
nisseinorr
Glad amatör
Posts: 32
Joined: 14 Mar 2010, 13:52
Location: Jokkmokk
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by nisseinorr »

Det var ju synd att trådskaparen missade den goa repliken ur sosse-låten..

Jag hade hunnit läsa den här tråden,
å några dagar efter det så knackar ju sossarna på bakom dörren.. En kvinna hälsade och presenterade sig.
Då kunde jag inte hålla mej, vrålade "aldrig i livet, har jag gått å lagt mig så har jag gått å lagt mig" Mina vänner som var bredvid mig funderade vad jag riktigt gjorde.. Och kvinnan i dörren såg lika frågande ut.
men hon gav oss var sin ros och påminde oss om att rösta den 19e Image

Även om reaktionen inte blev så allvarlig så fick jag i alla fall sagt de jag ville säga Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by uy »

Ha ha! Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by ozzman »

Politiker är väl av ungefär samma skrot och korn oavsett vilken knapp de har på kavajslaget.
Det som dock får mej att rösta blått är något så gammalmodigt som att jag vill ta ansvar för mitt eget liv.

Jag vill inte att staten skall tillhandahålla en massa dåliga och illa anpassade lösningar tänkta för alla livssituationer så att jag inte behöver ta något eget ansvar för mitt liv och min familj.

Det vår gigantiska statsapparat gett oss idag är bl.a. en skola som är direkt oduglig på att lära ut saker och som ser 1/3 av gymnasieleverna gå ut utan godkända betyg, en barnomsorg som är kollektivistisk å det extremaste, en sjukvård som låter sjuka vänta i kö i flera månader/år på operation, ett pensionssystem som väntas ge mej ca 40% av min lön i pension, en a-kassa som ger medelinkomsttagaren i Sverige 51% av lönen vid arbetslöshet och barnbidrag till höginkomsttagare.
det är inte direkt något bevis på att statliga system funkar.
Staten skall därutöver inte driva företag, det kan aldrig vara en stats uppgift att konkurrera med det privata näringslivet, det är fel både på så sätt att staten inte är lika effektiv på att driva verksamheter (se ovan för exempel) och att det leder till en väldigt konstig konkurrenssituation.

Det staten däremot skall göra är att tillhandahålla en grundtrygghet för folk som verkligen faller igenom så att människor kan ta sej tillbaka på fötter, bygga och äga viktig infrastruktur som telefonnät, järnvägar, vägar, elnät etc för att sedan låta privata aktörer driva själva verksamheterna och betala hyror för nyttjandet av infrastrukturen som skall finansiera underhåll och vidare utbyggnad av sagda infrastruktur, staten skall också ha absolut våldsmonopol genom polis, rättsväsende och försvar.
Att låta staten ta hand om allting har man redan provat i Nordkorea, Kuba och Sovjet. Det gick väl sådär får man säja.
Greven
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 07 Aug 2010, 15:16
Location: Somewhere in sweden

Fan vad besviken jag är

Post by Greven »

Josey Wales ----->

Du är i alla fall saklig i dina åsikter... Image

Det DU beskriver är inte alls MODERAT blå politik utan Reinfeldts Nya rövslickarpolitik för att vinna val... Det Du skriver låter bra men fungerar tyvärr inte i praktiken.
En moderat gör ingen god gärning utan att själv tjäna mycket pengar på det. Finns ingenting av det som du beskriver som moderaterna kommer att genomföra för att förbättra för den enskilde arbetaren.. i form av eget ansvar för sitt liv. Att Staten inte skall driva företag...? Infrastruktur tycker inte jag skall räknas som företag det är ju sådant som varje medborgare skall ha rätt till...
Med din typ av politik så sorteras vissa människor ut för att få fler fördelar än andra av den pott som vi alla dragit ihop.

Det är just grundtryggheten som de blågröna vill ta bort. När APOTEKEN såldes ut så såg alla handlare till att öka sina vinster till nackdel för den enskilde individen, det öppnades bara nya apotek i städer med stor omsättning och på landbygden skiter dem i det för det är inte lönsamt. Jag påstår inte att sossarna är bättre och jag tycker personligen att det mesta av de partier som finns idag är rena SKITEN...

De enda som står för Sverige och svenskarna är just S.D... men de har snott mycket ifrån de gamla Ny Demokrati med Bert fjärt i spetsen... S.D har till och med Ian.W som rådgivare Image fast S.D har en avig sida som jag inte gillar. Håller med om skola och allt du beskriver som är rent skit... Men skulle MODERATERNA "BLÅGRÖNA" göra det bättre det tror inte jag.. och jag har levt under sådana regeringar för att uppleva det oxå...De "BLÅGRÖNA" Det har ju stulit idéer i från alla småpartier bara för att vinna valet och de har redan haft många år på sig men ingen förbättring i sikte.

Rent tekniskt så har Moderaterna flyttat sig till mitten för att bli nästintill lika dåliga som sossarna... för sossarna har flyttat sig till höger... De möts på mitten och tjafsar om bagateller med småpartierna utefter hälarna likt två barn som slåss i sandlådan om en röd eller blå hink. De handlar alltid om att de som har det sämst får det sämre med blå politik.. att sossarna lider av vara överbeskyddande håller jag med om men de värnar mer om Människan än de "Blågröna" Som bara tänker på profit och att ÄGA...
Greven
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 07 Aug 2010, 15:16
Location: Somewhere in sweden

Fan vad besviken jag är

Post by Greven »

BTW: Glömde skriva det men...

Jag röstade BLANKT... för att inte gynna något av de skit partier som finns idag... Image


Greven
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by ozzman »

Om det jag beskriver fungerar eller inte kan vi inte veta eftersom det inte provats, vi har de senaste 4 åren börjat kunna skönja en liten, liten dragning åt att lämna mer till medborgarna själva att sköta om men det är fortfarande ack så lite.
Däremot har det provats in absurdum att låta staten ta hand om medborgarna och där finns det tonvis med bevis för att det inte funkar.
Jag delar heller inte åsikten att det skulle vara sämre för en arbetare att ta ansvar för sitt eget liv, varför skulle inte en arbetare kunna sköta sej själv? Om det inte går att arbeta sej till att klara av att försörja sej själv så måste det finnas något grundläggande fel i hela systemet. Jag arbetar och jag är ganska övertygad om att jag skulle kunna ordna det bättre för mej och min familj än vad staten kan.
Mina tankar om infrastrukturen var just att den skall vara statsfinansierad så där är vi helt överens. Däremot skall företag betala för att använda infrastrukturen, likt SJ gör t.ex fast inom flera områden av infrastrukturen.

När det gäller apoteken så har 60% av de nya apoteken startats i de större städerna, det är sant. Men med tanke på att ca. 60% av sveriges befolkning bor i de 30 största städerna så finns det ingen överrepresentation av nya apotek i städerna jämfört med i mindre städer och i glesbygd.

SD's politk är omöjlig, det är bara att läsa deras partiprogram så ser man att kredit och debet inte går ihop.

Du skriver också att med en politik med lägre skatter (vilket det ju rimligen blir om man skall ta hand om mer själv) så skulle vissa ta mer ur den pott vi alla jobbat ihop. Den tanken förutsätter ju att man anser att alla pengar tillhör staten och att man sedan på nåder skall få stå med mössan i hand och få ut en liten slant som staten storsint anser sej kunna undvara. Jag ser det snarare som att jag får behålla lite mer av det som jag har tjänat ihop och som jag egentligen har en grundläggande rätt till.

Sedan tycker jag nog att en politik som lägger ansvaret och möjligheterna på medborgarna just ser människan i det hela, mer än en politik som bygger på kollektiva lösningar och som tar bort allt individtänk.

Därmed menar jag inte att människor som verkligen saknar all förmåga att ta hand om sej själv skall lämnas att dö på gatorna, där har vi ett ansvar som samhälle att se till det.

Jag kan ta ett exempel på hur mycket sämre kollektiva lösningar blir än privata genom att titta på pensionen:
De pensionsinbetalningar som företaget du är anställd på gör är 18,5% av din lön.
Om vi då antar att du tjänar som en medelsvensk, ca 28000 i månaden så blir det ca 66000 om året i pesnionsinbetalningar.
Anta sedan att du arbetar i 45 år så blir det 8 700 000 kr totalt, räknat på 4% avkastning på pengarna. Om man då antar att man lever 20 efter pension så kan man plocka ut 435000 per år i pension, 36000 i månaden skattefritt. Statens lösning däremot kommer att ge dej ca 14000 per månad i pension, ca 10000 efter skatt.
För att citera Perry Mason; "I rest my case"
Greven
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 07 Aug 2010, 15:16
Location: Somewhere in sweden

Fan vad besviken jag är

Post by Greven »

Reinfeldts politik är inte MODERAT politik... men det kommer Ni att upptäcka senare... Image
Moderat politik med inslag av andras mer vänster idéer har provats många gånger. det är ju därför vänsterblocket hela tiden vunnit tillbaka makten hela tiden sedan Palme skjutits 86. Så då tycker du att de som är ansvariga för att Island ligger så illa till ska stå för det personligen då, eller som i Sverige under 90-tals krisen. Då var det inget snack... utan tal om RIKETS Säkerhet.

Och för dem som svindlat bort miljarder kronor i rent IDIOTI bara för att tjäna snabba pengar. Inte tog de människorna något eget ansvar heller utan litade blint på att andra (STATEN) skulle betala hela kalaset som de haft i form av fina arvoden och kvalificerad leksuga utan ansvar. Dessa personer var till 90% "BLÅGRÖNA" med hårt åtdragna slipsknutar.

Samma sak hände nyligen i USA där STATEN fick gå in och rädda de jävlarna.. samma sak med bil branschen... var är det egna ansvaret som du pratar om ?

Dina uträkningar om Pensionen är larvigt och småaktigt men pensionssystem är inte relevant idag detta skapades när ekonomin i Sverige växte drastiskt... det gör den inte i dag utan NU slåss 2 parter om hur vi skall fördela pengarna. Men det Reinfeldts rövslickar MODERATERNA står är populistiskt och fungerar inte... det kommer du att märka snart Image

Btw: varför bor du i Sverige då om Du hela tiden tjatar om profit och pengar, jag skulle ha flyttat för länge sedan om jag var du. Jo du bor i Sverige för att det är bäst på välfärd eller (var)bäst på välfärd... Välfärd som du tagit del av. Även fast Ni vill ha era inbetalda pensions pengar själv så fungerar det inte för majoriteten med eget ansvar för att betala allt själv... för hela systemet skulle rasa ihop totalt. Det är därför JAG VILL HA BLODIG REVOLUTION... Image

För mig vore det allra bäst att inte betala någon skatt alls... Personer som inte har råd med tex en fördyrad tandläkare får helt enkelt dra ut skiten och gå där med sina gluggar... det finns en anledning till att vi betalar skatt och det är för att det skall vara lika dyrt för alla att tex gå till tandläkaren, studera eller ligga på sjukhus Apotek mm... Jag tror inte att din familj skulle bli särskilt nöjd med att allt blev mer än dubbelt så dyrt... För det är verkligheten när alla statliga subventioner skulle tas tas bort till förmån för lägre skatter och mer i plånboken... och mer individuellt styre av de pengar vi tjänar ihop.

Problemet är att privat ägande av infrastrukturens medel inte gynnar den enskilda individen ekonomiskt som du tror.. vad det gäller infrastruktur... så blir det automatiskt dyrare eftersom giriga egenföretagare vill ha mer vinst. Precis så som du girigt visade på hur mycket pengar du förlorar på din pensions inbetalning under ditt arbetsamma liv. Moderater är ju experter på att snylta på den gemensamma kassan med egna företag som de skattefuskar och håller på... eller vill ha bidrag när dem går dåligt annars hotar dem att sparka alla anställda. MODERATERNA vill gärna " äga KAKAN och äta den samtidigt " men när det går dåligt så skall det svältande skaran av låginkomsttagare betala deras förluster... det finns miljoner exempel på det.

Debit och kredit inte går ihop för S.D --- Men Moderaterna som parti går inte heller ihop om de inte fått Bidrag ifrån STATEN dvs OSS SKATTEBETALARE...Image MODERATERNAS NYA snodda förljugna vänstervridna politik innebär att de leker med människoöden som du skriver att Du vill värna om...

Därför röstade jag BLANKT...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by ozzman »

Slim wrote:...på mig själv! Här ringer det på dörren och det är en donna och en tjomme som säger att de kommer från Socialdemokraterna och undrar om de kan få prata med mig en stund.
OCH JAG MISSAR ATT SÄGA DET KLASSISKA: "ALLRI I LIVET: HAR JAG GÅTT Å LAGT MAJ SÅ HAR JAG GÅTT Å LAGT MAJ!"
För helvete, det kanske aldrig mer kommer ett sånt tillfälle. Känns tungt just nu. Image Image Image
Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Fan vad besviken jag är

Post by E-M »

on 09/25/2010 at 00:29:29, Greven wrote:Följetongen forsätter: Till och med Eddie Meduza tyckte att M var SKIT [/quote]

Var länge sedan jag skrev här nu. Har slarvat med att besöka forumet. Roligt att se att det har blivit någon form av diskussion här.

Vill bara inflika att Eddie har sagt i en tidningsintervju att han röstade på moderaterna (framgår dock inte i hur många val). Så jag vet inte riktigt vad du baserar ditt uttalande på.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by ozzman »

Greven:

Jag tyckte du sa att du hade bra med pengar? Om du bara fått en tusenlapp till i månaden sedan 2006 så kan du inte tjäna särskilt bra.
Om du bara fått en tusenlapp mer kvar av dina pengar så tjänar du inte mer än 11000 i månaden.
Medelinkomsttagaren som har 28000 i månaden har fått behålla 2746 mer av sin inkomst sedan 2006, en bra slant det.

Proportionellt däremot så blir det inte mer skattesänkningar till höginkomsttagarna som du felaktigt påstår, utan låginkomsttagarna har fått procentuellt mest sänkning. Kolla gärna på inomstfakta.se för bevis.

Jag såg också att du spekulerade om min ålder. Utan att bli exakt men ändå upplysa om ungefärlig ålder så kan jag säja att jag röstade första gången 1991.

Kd röstade förresten jag på. Det enda partiet som vågar stå upp för kärnfamiljen, moral och kristna värderingar i samhället.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Fan vad besviken jag är

Post by overkill »

Greven, det du pratar om i dina första inlägg mot mig har jag knappast sagt emot i sak, bara för att jag råkar stödja Alliansen. Jag skrev bara ett inlägg i största allmänhet om vad jag tycker och sen började du svamla om allt möjligt som jag inte har berört. Så snacka inte med mig om saklighet när du själv gör långa utläggningar om allt möjligt som jag inte har sagt nått om, även om jag inte råkar hålla med om mycket i helhet av vad du skriver.
och om jag är en rösttiggare för Alliansen så är alla det som säger att dom gillar/röstar på ett visst parti. och nått större tiggeri behövdes ju inte heller då Alliansen vann över Sahlin & Co ändå ganska enkelt även om vi fick SD på köpet.
Last edited by overkill on 26 Sep 2010, 01:35, edited 1 time in total.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by Jungbacka Erik »

Men nu tycker jag vi alla ska ta varann i hand och sjunga "We shall overcome".
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Fan vad besviken jag är

Post by wiking »

Själv så tänker jag inte alls på plånboken när jag röstar, det finns viktigare saker att oroa sig för.

Blir det omval så hoppas jag att Vänstern åker ur riksdagen helt och SD får några procent till, svenska folket bör visa att dom inte tycker vuxenmobbning är okej.

Jag läste kommunistiska gratistidningen City på jobbet här i veckan, då frågade dom fyra personer vad dom tyckte om att SD fått så många röster. En egenföretagande invandrare sa då att det var som andra världskriget igen Image Vilken stor humor Image
Media piskar verkligen upp stämningen och skäms inte över att komma med direkta lögner.
Nu har dessutom en SD politiker i Göteborg fått spö så han slutar med politiken, Issa Issa heter han, ja SD är verkligen ett rasist parti Image
Tyvärr lär vänsterns fega små stormtrupper bli ännu mer aktiva och överfalla folk, allt med dom tre röda partiets välsignelse.
Last edited by wiking on 26 Sep 2010, 09:37, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fan vad besviken jag är

Post by ozzman »

Wiking:

Vänsterns stormtrupper AFA fick ju fripass av sin store ledare Ohly på valnatten. Han sa ju då att utomparlamentariska metoder var ok mot SD, härligt budskap från en folkvald palramentsledamot och lite konstigt med tanke på att V och SD's program ligger så nära varandra förutom i invandringsfrågan.
När det gäller islam så har SD sina poänger det medger jag, det måste bli slut på specialbehandlingen av muslimer i alla sammanhang. Politiken i övrigt hos SD är tyvärr bara ett stort skämt dock, vilket är lite synd då de kommer att bli slitna i stycken när debatterna handlar om något annat än invandring..
Post Reply