Bilderna på baksidan av Errol

Eddie Meduza visuellt
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bilderna på baksidan av Errol

Post by overkill »

Just det, de 12 bilderna som illusterar de 12 låtarna. Nån som har de urklippta var och en för sig och någorlunda högupplösta?

Tycker f.ö. att detta lilla collaget är ganska bra gjort. Image Undra vems idé det var? Hoppas orginal-bilderna finns bevarade nånstans.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Bilderna på baksidan av Errol

Post by BOB-blommorobin »

Har fixat dem nu, men hur ska jag skicka?
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bilderna på baksidan av Errol

Post by E-M »

Overkill wrote:Tycker f.ö. att detta lilla collaget är ganska bra gjort. Image Undra vems idé det var? Hoppas orginal-bilderna finns bevarade nånstans.
Jag har också tänkt på det bilderna är riktigt fyndiga och bra gjorda. Skulle vara intressant att veta vem idé det var. Om Eddie kom med den idén själv eller om det var något han blev "tvingad" till.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bilderna på baksidan av Errol

Post by overkill »

Tvingad tror jag knappast han blev, det finns ju 1000 sätt att göra ett omslag på, att nån annan skulle säga åt honom att göra just denna varianten låter långsökt. Men nån kan ju ha kommit med idén (såvida det inte var han själv).

Undra vem kvinnan på bilderna är, kan det vara Hanne tro? Rosine och Errol skiljde sig innan denna plattan så henne tror jag inte det är. En annan gissning är att det kan vara Eva Johansson - fruntimret som enligt omslaget hade hand om Errols dåvarande fan-club (Ja, han hade tydligen en sådan). Med tanke på hur lite plattan sålde kan den klubben inte haft många medlemmar. Jag har ingen aning om vem denna Eva är/var och hur de kände varandra, kanske var nån på skivbolaget. Att det skulle kunna vara kvinnan på bilderna är givetvis ren spekulation.
Tror f.ö. aldrig att jag sett ett liknande omslag, och då har jag sett en hel del skívor ska sägas.
Last edited by overkill on 30 Nov 2010, 02:02, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bilderna på baksidan av Errol

Post by overkill »

Det är ju förresten ingen dålig "laguppställning" av musiker han har med sig på den här plattan. Har googlat lite på namnen och samtliga musiker är mer eller mindre kända och har spelat på andra plattor med alla möjliga artister och grupper. T.o.m. körsångarna är kända. Den enda okända (eller kanske ökända Image) är väl Errol själv då.
Här är infon med de medvärkande enligt baksidan.

Text & musik : Errol - Trummor Imagela Brunkert,Roger Palm
Bas : Jan Bergman - Piano,Clavinet,El piano,Orgel,Arp
synthesizer : Anders Henriksson - Akustisk Gitarr &
El Gitarrer :Errol - Saxofoner : Ulf Andersson,Christer
Persson - Steel-Gitarr : Jan Lindgren - Kör :The Errolettes
Errol,Beverly Glenn,Karin Stigmark,Agnetha Gilstig -
Stråk & Blåsarrangemang : Anders Henriksson : Producent:
Adrian Moar - Ljudtekniker : Björn Almstedt - Foto :
Gabriel Uggla - Layout : Lennart Backman.
Inspelad i Europa Film Studios, Stockholm - November-
December 1974.Samtliga melodier är förlagda på April
Music AB, utom "Flickan i huset mittemot" som är förlagd
på Sweden Music. Errol Fan Club c/o Eva Johansson -
Hornsgatan 91 - 11721 Stockholm
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bilderna på baksidan av Errol

Post by Långis »

Han som gjort omslaget har jag för mig heter Uggla i efternamn och är släkt med Magnus Uggla (eller om det nu vara nåt annat namn och nån annan artist). Vet iallafall att samma person gjort omslaget till Magnus Ugglas första skiva.

Eva Johansson ska för övrigt inte ha haft en aning om att hon hade en fanclub. Hon blev ditskriven utan att bli direkt tillfrågad så jag gissar att klubben inte hade en endaste medlem.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bilderna på baksidan av Errol

Post by overkill »

Ja, som det står ovan så svarar en Gabriel Uggla för foto, om det bara är framsidan eller alla bilderna framgår däremot inte riktigt. En släkting till Magnus kan man förmoda? Även Anders Henriksson som spelar på plattan spelade ju med Ugglan under ett antal år och han skrev även låtar ihop med Magnus.

Halvintressant är också namnet Lennart Backman som svarar för layouten, kan det ha nått att göra med Rune Backman som nämns som ett skämt som en av de medverkande på Gasen I Botten? kan ju vara en slump också givetvis.

Haha, så denna Eva visste inte att hon hade en fan-club? får man fråga hur det vet detta?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bilderna på baksidan av Errol

Post by E-M »

Bra att du kommer och styr upp den hela, GJ Image Välkommen tillbaks.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bilderna på baksidan av Errol

Post by Långis »

Nej, men GJ! Vart har du varit i hela mitt liv?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bilderna på baksidan av Errol

Post by overkill »

Ja sedär, de gamla liken börjar vakna till liv igen. Välkommen tillbaka Johhny, även det inte känns som du att varit "borta", här har ändå inte varit nån större aktivitet.

Ja just det, det var så enkelt att Gabriel är Magnus brorsa. Anders Henriksson är dock inte med på Eddíe´s debutskiva från 79, och inte på nån annan Eddie-platta heller vad jag vet.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bilderna på baksidan av Errol

Post by overkill »

Har inte direkt tänkt på det, men när du säger det verkar det ju logiskt. Eller logiskt och logiskt, men denna Adrian är/var ju producent, dels på Errol, men även av på andra plattor med andra grupper. och en producent, bestämmer ju, enkelt uttryckt hur det ska låta så det är klart att han har en massa åsikter.
Om det är just denne adrian errol syftar på vet väl ingen säkert, eftersom han inte säger hans efternamn (?), men det kan mycket väl vara samma man.

och nej, Henriksson är inte med på nån annan Eddie-platta förutom Errol då. Inte vad jag minns, är hyffsat säker på det Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bilderna på baksidan av Errol

Post by ELN »

Högintressant, skulle även jag gärna se bilderna högupplösta Image
Post Reply