Ändrade lyssnarrutiner?

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Jag vet inte om detta är ett ålderstecken men jag lyssnar sällan på musik i hemmet, bara när jag får för mig att dricka vodka och det blir mer och mer sällan. Jag skulle nog aldrig komma på tanken att gå på någon konsert mer. Fy fan för att stå där i röken bland en massa fyllon som gapar och skriker. Och vilken öronbedövande ljudnivå sedan. Dubbla öronproppar minst!
Jag skulle heller aldrig komma på tanken att skaffa mig någon jävla freestyle, fy fan för att gå med sådant där väsen ständigt i öronen.

När jag var ung så skulle jag ha musik på för jämnan, jag kunde sätta på stereon på högsta volym direkt när jag vaknade (HU!) skulle jag göra något liknande idag så skulle jag oroa mig för att bli polisanmäld och jag skulle förmodligen få ett nervöst sammanbrott. Jag kan inte ens ha på radion när jag ska läsa en bok, fattar absolut ingenting och kan inte koncentrera mig. När jag var tonåring så kunde jag sitta och teckna långa serieepisoder med musiken på högsta volym, idag kan jag inte ens koka makaroner och samtidigt ha på P1.
På mitt förra jobb så stängde jag ständigt av radion till de andras förtret.
-"Va fan håller du på med?"
Skrek de.
-"Käften! Jag försöker att jobba!"
Timanställda och praktikanter hade fan ingen talan.

Däremot så finns det en plats där musik är ett måste och det är i bilen! Det finns inget härligare än att blåsa fram på motorvägen eller i stan med AC/DC och Deep Purple på högsta volym. Eller varför inte George Thorogood om man skulle vara på det humöret?
Ger man sig ut på landsorten så får gärna Johnny Cash strömma ur högtalarna.
Judas Priest är ett måste om man ska köra mycket långa sträckor. Gamla fina Saxon, Accept och Scorpions är också självklara gäster i min bil. En bil utan bilstereo är ingen bil och en resa utan musik är bortkastad och nästintill omöjlig att genomföra.

Någon annan som har ändrat sina lyssnarrutiner eller sitter ni fortfarande kvar på era pojkrum och läser serietidningar och Stephen King till dånande hårdrock trots att ni har kommit upp i trettio-fyrtioårsåldern?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:

Lille, lille pojk. Hade du ens varit i närheten av de prylarna jag sysslade när jag var ung så hade du varit värd all respekt. Men nu så är du bara en vanlig förortssnubbe som kanaliserar sin sorg över allt du inte har vågat göra genom att lyssna på skränig fladdermusrock.

Ta dig i kragen nu och kasta loss innan det är för sent, du börjar komma farligt nära gubbåldern redan.
Sup till! Be chefen dra åt helvete! Stampa gasen i botten på motorvägen och ta en djup klunkt till! Snart så är du fyrtio.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by ozzman »

Jag lyssnar på musik när jag sitter vid datorn eller när jag städar annars är det sällan, jag sätter mig inte ner och lyssnar på en skiva i soffan om det inte vankas alkoholintag så nog fan ändras lyssningen med åren.
I yngre år så gick stereon nästan dygnet runt, jag somnade t.ex. alltid till musik. Det skulle vara otänkbart idag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, jag håller med. Har du försökt skriva eller göra något annat som kräver lite tankeverksamhet någon gång samtidigt som du lyssnar på musik? Fullständigt omöjligt!
Det gjorde jag dock alltid när jag var på rätt sida av 25. Märkligt det där, försämras simultankapaciteten när man blir äldre eller blir man bara mer koncentrerad och noga med det man håller på med?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by Långis »

Är ju fortfarande ung och kan se en viss charm i att stå i bland en massa svettiga fans som alla är lika euforiska som jag.
Dock känner jag mig numera fånig när det komemr till att hoppa och studsa framför bandet man ser på. jag nöjer mig med att stå stilla med armarna i kors och njuta, kanske sjunga med i nån refräng,men inte mer...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Igår var jag förresten på fest. I vardagsrummet satt ungdomarna och drack alkoläsk och spelade stereo, i köket satt vi andra gamlingar runt 30-40 år och söp på brännvin.
Efter en stund kom jag på mig själv med att säga:
-"Det var fan vilket väsen ungdomarna för och varför måste de spela så in i helvete högt?"
Jag var på väg att gå in och sänka när jag kom på mig själv. Fan vad fort man glömmer!

Men jag undrar i alla fall, hur fan orkar de sitta i sådant väsen och hur kommunicerar de?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by Långis »

Haha, gubbfasoner!!!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:

Nej, jag gick efter en stund in och bjöd dem på brännvin. Småtjejerna såg lite törstiga ut. Image
dom har väl inget vettigt att prata om,så därför spelar det ingen roll om dom inte hör varandra.
Dagens artonåringar har nog inte så mycket vettigt att prata om med tanke på deras musikval.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:

Dagispop, hip-hop och så finns det en mindre grupp som lyssnar på rent oväsen, dvs ny "hårdrock".
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Ja, jag håller med. Har du försökt skriva eller göra något annat som kräver lite tankeverksamhet någon gång samtidigt som du lyssnar på musik? Fullständigt omöjligt!
Det gjorde jag dock alltid när jag var på rätt sida av 25. Märkligt det där, försämras simultankapaciteten när man blir äldre eller blir man bara mer koncentrerad och noga med det man håller på med?
Jag har ingen aning om vad det beror på, jag vet bara att det är ett faktum.
Däremot så märker jag på mej själv att jag sänkt volymen generellt när jag lyssnar på musik nu för tiden, senast jag öste på riktigt ordentligt var när jag var riktigt full sist och det var snart ett Ŋ år sedan.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by Långis »

GammalHardrockare wrote:Hellboy:

Dagispop, hip-hop och så finns det en mindre grupp som lyssnar på rent oväsen, dvs ny "hårdrock".
Jag har aldrig fastnat för nåt av det där... Jag gillar musik med humor i och vid 18 års ålder var Bengt Sändh och finn zetterholm två av mina favoriter.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Spekpanna:
Jag har aldrig fastnat för nåt av det där... Jag gillar musik med humor
Ja, för mig så var det och kommer alltid att vara gammal hederlig hårdrock och Eddie Meduza står för humorn.
Däremot så hade jag en period i mitt liv när jag var runt 25-30 år när jag knappt lyssnade på något överhuvudtaget och Eddie hade jag nästan glömt. Men så kom intresset tillbaka igen och jag är glad över att jag vände mig bakåt och tog tillbaka min gamla musiksmak och inte anammade den nya skiten.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by Långis »

ja, tänk vad konstigt det hade varit... då skulle du istället ha hetet "Gammal HipHoppare" här på forumet, och det är tveksamt om du hade fått min respekt då Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ändrade lyssnarrutiner?

Post by gammalhardrockare »

Spekpanna:
skulle du istället ha hetet "Gammal HipHoppare" här på forumet, och det är tveksamt om du hade fått min respekt då
Men det är nästan så att jag funderar på att byta nick på nätet. För mig så är hårdrock kulturell och melodiös rock som representeras av grupper som t ex AC/DC, Deep Purple, Saxon, Def Leppard, ZZ-Top, Whitesnake och liknande. Riktiga musiker som var mästare på sina instrument.
Idag däremot så verkar folk associera hårdrock till sådant där trams och oväsen med dödskallar, yxor och liknande. Pinsamt! Musik för ungar alltså. Sådant vill jag helst inte förknippas med.
Får se hur jag gör.
Kanske mitt nya nick skulle kunna vara "Gammal Rockkonnässör"? Image
Post Reply