The man in the sky

Diskutera Eddie Meduzas texter
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

The man in the sky

Post by Evert Meduza »

Goddag alla glada vänner på Meduzaland.

Som namnet på tråden lyder så ska vi prata om texten till "The man in the sky", men inte om hur den går, jag vill att ni ska säga att Errol Norstedt skrev den eftersom min far säger att Darin skrev den Image

Snälla, säg att det inte är sant, säg mig att Errol skrev den, inte Darin! Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
whonka
Periodare
Posts: 340
Joined: 21 Oct 2004, 09:46
Location: Jämtland

The man in the sky

Post by whonka »

Ja tyvärr är det sant!

Darin skrev låten som 12-åring någon gång i början av 2000...
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

The man in the sky

Post by Långis »

Haha, verkligen. Image
Får man fråga hur din far kommit på detta?

För att ytterligare förtydliga så bekräftar följande fil att Eddie var upphovsmannen. Det är från ett band med låtidéer och de första fragmenten till The man in the sky.
http://tinypic.com/player.php?v=4tpxet&s=7
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

The man in the sky

Post by overkill »

Haha. Darin debuterade ju först 2004 i Idol, innan dessa var han okänd.

Kul skämt Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

The man in the sky

Post by Evert Meduza »

Men oavsett vet som än skrev den, vi kan alla konstera att Eddie Meduza/Errol Norstedt är bättre än Darin och ja vem vet. Jag tror faktiskt Sir Stekpanna har rätt, hans länk säger sitt tydliga språk och jag tror att Darin bara hade förstört låten, så det är tur att Errol framförde den.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

The man in the sky

Post by raggarjojje »

Vem är Darin? Bobby Darin? Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

The man in the sky

Post by Evert Meduza »

RaggarJojje wrote:Vem är Darin? Bobby Darin? Image
En fjortisidol som mest är känd igenom Idol Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

The man in the sky

Post by ELN »

Bland studiosessionerna finns väl framställandet av låten att höra mitt i framställandet va?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

The man in the sky

Post by Långis »

ELN wrote:Bland studiosessionerna finns väl framställandet av låten att höra mitt i framställandet va?
Japp, eller delar av det. Man kan höra hur han testar olika varianter.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

The man in the sky

Post by ELN »

Hade väl för mig jag hörde de ja, de är de fräckaste där tycker jag, höra hur en låt blir till, eller delar va de Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

The man in the sky

Post by E-M »

Per Hummer wrote:Men oavsett vet som än skrev den...
Du måste driva med ossImage Varför skulle Darin av alla människor har skrivit den Image Om det nu skulle ha varit en cover skulle jag tycka det vore mer sannolikt om det var någon artist som som var verksam under 50-60 talet. För Eddie har gjort rätt många covers på låtar som var poppis under den tidsperioden. Några låtar har jag trott att Eddie har skrivit men senare upptäckt att det var en cover från något 50-60-tals band. Bl.a. Paul Revere & The raiders - "Indian reservation" (Eddies "Cherokee indians") och The shadows - "Apache" (Eddies "Lonely riders").
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

The man in the sky

Post by Evert Meduza »

E-M wrote:Du måste driva med ossImage Varför skulle Darin av alla människor har skrivit den Image Om det nu skulle ha varit en cover skulle jag tycka det vore mer sannolikt om det var någon artist som som var verksam under 50-60 talet. För Eddie har gjort rätt många covers på låtar som var poppis under den tidsperioden. Några låtar har jag trott att Eddie har skrivit men senare upptäckt att det var en cover från något 50-60-tals band. Bl.a. Paul Revere & The raiders - "Indian reservation" (Eddies "Cherokee indians") och The shadows - "Apache" (Eddies "Lonely riders").
Jag tror heller inte att Darin skrev den, ska nog ta ett allvarligt snack med gubbtjyven........
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

The man in the sky

Post by ELN »

Lyssna på studiosessionerna!
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

The man in the sky

Post by hakan »

Det enda riktiga sättet att kolla är att logga in på Stim.se och skriva in "man in the sky" så står det vem som är upphovsman.

Jag har tyvärr supit bort mina inloggningsuppgifter men har mailat dem och bör väl kunna ge ett definitivt svar i början på nästa vecka.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

The man in the sky

Post by hakan »

Har nu loggat in på STIM och där finns följande information:
-----------------------------------------------------------

THE MAN IN THE SKY
Alternativa titlar Det finns inga alternativa titlar
Verknummer 4436024
ISWC-nummer T-000.188.991-3
Typ Original
Speltid 0,00

Roll Rättighetshavare IPI-nr
CA MEDUZA EDDIE 58407666
E MARIANN SONGS 283944823
-----------------------------------------------------------

Det är alltså inget som helst snack om vem som skrev låten. Image

EDIT, bokstavsförklaringar: C står för composer och A för textförfattare. E står för förlag. Eddie skrev alltså både låten och texten.
Last edited by hakan on 15 Apr 2011, 19:29, edited 1 time in total.
Post Reply