Viktiga datum?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Viktiga datum?

Post by Långis »

Jag håller på med en modul som kan lista viktiga datum i Eddies historia. Ni kan få se den in action inom mycket kort, men jag behöver datum att fylla den med, releaser och annan rolig kuriosa.

Har ni nåt att bidra med?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Viktiga datum?

Post by Evert Meduza »

Långpanna wrote:Jag håller på med en modul som kan lista viktiga datum i Eddies historia. Ni kan få se den in action inom mycket kort, men jag behöver datum att fylla den med, releaser och annan rolig kuriosa.

Har ni nåt att bidra med?
17 juni 1948 = Dagen då han föddes Image
17 januari 2002 = Dagen då han lämnade oss Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Viktiga datum?

Post by Långis »

Tackarrrrr.
Här ser ni en lista på det jag fyllt i hittils. Den kommer inte vara publik.
http://luftkaffe.se/meduza/component/efemerides/
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Viktiga datum?

Post by Eddie »

Inter funderat på att datumsortera listan långis?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Viktiga datum?

Post by Långis »

Den där listan kommer ändå inte synas, så det är inte så noga nu.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Viktiga datum?

Post by overkill »

Datumet när han köpte sin första gitarr har han ju nämnt i olika sammanhang både 1 och 3 gånger. Så det kan ju vara kul att ta med. Bara för det så minns jag det inte just nu..men gissar på 1963-08-15. Han nämner det i bl.a Slitz-repotaget och i den oklippta Bodil Furu filmen (tror jag). Även i nån radiointervjuv har jag för mig.
Ett ganska kul datum f.ö. Eddie hade ju såklart musik i sig redan från födseln, men det var först när han skaffade sitt första instument som han kunde få uttrycka sin musik på allvar, det blir ju onkeligen svårare utan nått att spela på. Därför känns detta verkligen lite som då det började. Lustigt också att det datumet fastnade och återkom då och då när folk pratade med han. Andra datum och årtal verkar han haft svårare för att komma ihåg. Men det blir väl lätt så kanske.

När det gäller eakta datum-realiser för skivor så tror jag det blir svårare. En del ungefärliga tidpunkter är ju kända, ialla fall månaden/årstiden, men exakta datum blir nog svårare. Jag bidrar hur som helst med det jag kommer på spontant för stunden.

West A Fool Away: släpptes på hösten 1984 (september eller oktober, detta står nånstans men jag tror inte att datumet nämns).

Gasen i Botten: det exakta datumets står ju faktiskt på baksidan av Volvo-singeln, har den inte framför mig nu men vill minnas att det var i oktober 1981.
edit: 13/10 enligt JohnJohn´s sida, återstår att se om det stämmer med singeln. Men troligen så kommer uppgiften från singeln så det bör stämma.
Just detta datumet känns ju, i min mening, lite extra kul att det finns bevarat då detta troligen är hans mest kända - och för den delen också mest sålda plattan.
(När det begav sig, om han har sålt mer postumt efter döden räknar jag inte).

För Jaevle Braa: September 1982. Vill jag minnas (återigen, om nu minnet är intakt), detta enligt Thomas Witt i 4-timmars programmet. Sedan står det "tack" på baksidan där man tackar för en lyckad sommarturné så det talar ju också för att det var på hösten nån gång.

You Aint My Friend: Juni 1990. Det exakta datumet har jag för mig eddie nämner i en radiointervjuv...ska lyssna och kolla. Vill minnas att det var den 10:e Juni. Återkommer i ämnet.
edit: 11:e Juni säger programledaren i den intervjuvn jag tänkte på. Antagligen fick han promo-cd´n och med pressinfo från skivbolaget.
Han nämner de 3 låtarna på den promo-cd´n som finns.

På Begäran: November 1990, enligt JohnJohn´s sida har jag för mig.
edit: hepp, det stod inget på nämnda sida. Har i alla fall läst nånstans att det var vid nämnda tidpunkt.
Antagligen hakade Bävern på när Eddie gjorde en slags comeback och passade på att släppa en platta snart efter You Ain´t My Friend.
Last edited by overkill on 27 Feb 2011, 11:30, edited 1 time in total.
Post Reply