Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by slim »

EDDIES FÖRSTA KASSETTER

Jag ska här ta ett järngrepp och försöka bena ut en gång för alla vad som är vad med de första kassetterna, vanligen och framledes refererade till som Mannen utan hjärna (MUH), E. Hilter & Luftkaffe (LK1) och E. Hitler & Luftwaffe (LW2). Notera stavningarna noga, era bönnerrr!
Det får bli i flera delar eftersom antalet tecken i varje post har sina begränsningar.

Första bandet kom 1976, det var E. Hitler & Luftwaffe - Mannen Utan Hjärna.
Andra bandet kom tidigt 1977, det var E. Hilter & Luftkaffe.
Tredje bandet kom också 1977 men troligen på hösten, det var E. Hitler & Luftwaffe.
Korsreferenser mellan olika websidor har gjorts, tack till alla er som håller Eddies verk igång. Swemusic ser ut att vara den med mest noggrant upplagda och mest korrekta informationen. Där finns det många bra bilder på såväl omslag som originalannonser. Men Angelfire och Eddies Himmel är två andra websidor som den initierade Meduzianen bör glo på också. Allas jobb är fantastiskt! Heder åt er!

Det verkar som få tycks ha en fullgod inspelning kvar av endera utgåvan. Konstaterar också att det är en enda röra med vad som tros höra till respektive utgåva.

Så har jag gjort jämförelser med mina egna asgamla Luftkaffekassetter, ett Maxell UD C-60 och ett TDK SA C-60. Nostalgitripp för oss som växt upp med kassettband! Men det är ingen poäng att redogöra för innehållet, förutom en punkt -men då får du läsa hela vägen till LK1.
De såldes av Eddie själv på gamla hederliga C-60 kassetter. Betänk att detta är långt innan digitala media blev var mans egendom. C-60 ansågs också vara lite bättre kvalitet än C-90. Första 90-minutersbandet var väl Dubbelidioterna. Eddie själv skötte kopieringen hemma, bandare till bandare, fabriksproducerat var inte aktuellt. All försöljning gick via annonsering i blaskor som Lektyr, hugade köpare beställde och Eddie levererade till allas livslånga glädje.

Sen kopierades det för fulla muggar från band till band, näste snubbe fyllde ut ena sidan på ett 90-band och sket i att lägga sista kvarten från kassetten på sida B. Med all säkerhet har folk plockat och valt vad man ville behålla på sina kassettband. Tacka fasiken sen att olika folk har sin bestämda uppfattning om vad som ska höra till vilket band, och i vilken ordning.
Nå, nu har jag rafsat ihop kopior på alla bägge tre taperna –tack till både leverantörer och distributörer av underlaget, samt informatörer, kollaboratörer och sufflörer! Inte i hifikvalitet men med materialet i rätt sekvens enligt originalutgåva i alla fall. Och det jag har hört ska jag försöka redogöra för här. Så, häll upp en bärs eller grogg eller nåt, för nu bär det iväg!

När Ettan och Tvåan kom 1979, alltså E.Hitler & Luftwaffe nr 3 del 1 & 2 oss emellan, var de en del av en trilogi där Greatest Hits året efter kom att ersätta de första två kassetterna. Jag frågade Eddie i ett brev om det kunde gå att få tag på nån kopia av de gamla kassetterna. Jag har inget datum för brevet men skulle tippa på 82-83 nån gång- Hans eleganta svar blev:

Image

Det var ju ord och inga visorrrrr!
Singeln som omnämns var ”Fis-disco”. Den kom faktiskt så småningom, signerad Dec 84, med hårt omslag med handtecknad bild på, såvitt jag känner till är det det enda tillverkade exemplaret. Mannen utan hjärna hade i alla fall ett stort hjärta, det var ett som var säkert.

Så ända sen dess har jag trott att sida A på Greatest Hits var plockat urval från hans allra första band som för evigt skulle förbli inlåst hos kreatören själv, och sida B på GH var material från bandet som jag känner till som Luftkaffe (LK1). Sida B stämde ju med mina band, fast musiken hade exkluderats och dialog hade redigerats men det var i alla fall exakt samma inspelningar. Kopierar ni mig, som man säger i amerikanska Luftwaffe när de är ute och flyger, där den andra flygarknekten vanligtvis svarar ”Ja, jag läser dig”.

Och nu, efter alla år, kan jag med Internets hjälp konstatera att sida A på Greatest Hits inte kommer från första, utan tredje bandet; E. Hitler & Luftwaffe. Och sida B var taget från andra bandet; E. Hilter & Luftkaffe. Båda utgivna 1977.
Och att det finns en ännu tidigare kassett som kallas Mannen utan hjärna (MUH) som jag inte hade en susning om. MUH såldes för 59:- mot postförskott enligt vad Errol säger på bandet.

Har efter idogt letande hittat och laddat ner Mannen utan hjärna, tyvärr i rätt dassig kvalitet,
Kassetten gjordes -eller såldes, det kan vara en diff här- i 20-30 ex. Vem vet säkert? Säkert körde han upp en bunt taper och krängde vartefter beställning kom. Vad jag förstått kom MUH ut hösten 1976, eftersom en hel del av materialet återanvändes med små justeringar redan till nästa år. På denna kassett heter han E. Hitler och bandet är Luftwaffe.

Innehåll på respektive kassettsida -i kassettvärlden hette det oftast A- och B-sida, inte 1 eller 2, så det får gälla här.

SIDA A (3,5,7,9,11,12 är låtar, den s.k. artisten i parentes efter)
1. E.Hitler inleder
2. E.Hitlers fader William berättar om Nazitiden
3. Negerjäv´ll (Roger Ballis)
4. E.Hitler intervjuar Roger Ballis
5. Ta och klipp dig (Roger Ballis)
6. Klagomål på E. Hitler
7. Jag vill runka balle (Roger Ballis)
8. Reportage om David Jagger från BBC
9. Come give me your lovin´ (Elvis Presley on tour)
10. Kallar du mig för Palme?
11. Kärleken é stor
12. Hubbes Norton Sport
13. Bolla bolla
14. Pitten den står
SIDA B (5,7,9,10 är låtar)
1. Sadistklubben med Evald Gryngång
2. E.Hitler intervjuar Efraim Barkbit
3. VM i att prata skit i Ukulele i Mozambique
4. Eftersnack med Efraim Barkbit
5. Jag har en kraftig saftig röv (Efraim Barkbit)
6. E.Hitler presenterar och intervjuar Greve Von Boegroeff
7. Ta mig i röven pojkar (Greven)
8. Fogden och polisen hälsar på hemma hos E.Hitler
9. Jag vill hem
10. Runka balle
11. E.Hitler slår ned kronofogdar och indrivare

Konstaterar att MUH var föregångaren till Luftkaffe såtillvida att en hel del av materialet återanvändes, i original eller i bearbetat skick.
Några reflektioner:
A2. Fader William berättar om Nazitiden är på samma grundmanus som Oberstormfuhrer Waldmann, eller Waltmann, eller Obersturmführer för att använda korrekt SS-tjänstegrad!
A3. Negerjäv´ll har ju nämnts ibland som huvudorsaken att kassetten drogs in så snabbt. Lika förunderligt finns det ju en nyinspelning på den, med introduktion och allt!
A5. Ta och klipp dig är en ”akustisk” version -inte alls samma inspelning som på Bonnatwist
A9. Elvis Presley on tour är exakt samma Come give me your lovin´ som på Luftkaffe, LK1, och på Dubbelidioterna -fast där är det inte med någon introduktion, bara musiken.
A10. Kallar du mig för Palme är i samma anda som Hej på dig Evert från LK1, fast några namn på de två herrarna nämns inte och hotelserna framförs med andra, om än snarlika ord.
A11 Kärleken é stor finner man också på Fortsättning följer som först släpptes i Legal Bootleg-boxform.
A12. Hubbes Norton Sport är inte samma inspelning som på Dubbelidioterna.
B1. Sadistklubben med Evald Gryngång är inte samma tagning som på Luftwaffe 2.
B3. Sketchen presenteras som ”VM i att prata skit i Ukulele i Mozambique”, inte ”VM i skitsnack”, ”VM i skitprat” eller ”VM i att snacka skit”, lika fullt är det samma grundmanus som LK1 men annan inspelning, t ex nämns inte året -som var 1977 på LK1.
B7. Ta mig i röven är annan tagning än på Luftkaffe, Ettan eller Fräckisar. Arrad ungefär som i ”Hallrock”-versionen. Hur många olika versioner finns det på den populära låten?

Da´ sån, pôjka´, så tar vi strax nästa beter´n, hömhöm.


Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by slim »

E. HILTER & LUFTKAFFE – E. HITLER & LUFTWAFFE
När nästa kassettsläpp annonserades ut 1977 hette det att den var av och med E. Hilter och Luftkaffe. Inte Hitler, inte Luftwaffe. Pris 48:- + porto. Fast mannen säger att det kostar 58:- i inledningsanförandet på bandet!
Här är mitt klipp från Lektyr februari 77: Image

Sketcherna och låtarna har ibland olika benämningar. Det ena är inte mer rätt än det andra. Typ Oberstormführer Waltmann/Waldmann eller ”Tysk officer mördar judar” eller ”Dödsskriken”? ”Stiftelsekärringen” eller ”Klagomål på musiken”? ”Vilda Västern” eller ”Westernsketch”? Ibland sätts presentationerna som separata spår, typ ”E.H. presenterar/ intervjuas” men oftast ingår de i själva biten som följer. Spelar ingen roll, bara man vet vad som avses. Officiell låttitel fanns inte när kassetterna såldes. Det finns bitar eller sketcher som Eddie nämner eller återanvände i senare kassetter med nån titel. Men merparten är bara konsensus egentligen, vanligaste beskrivningen inom rimliga gränser. Så tjôtar vi inte mer om det nu! GH är såklart förkortning för Greatest Hits, det har väl den kloke redan snappat.

E. Hilter & Luftkaffe nr. 1, eller Luftkaffe Nr: 1
Titeln diffar om du läser på omslaget eller på ”gavelrubriken” på kassettomslaget. Spelar roll.

SIDA A (2,6,9 är låtar)
1. E & A Hilter inleder
2. Hakan "version 1"
3. Hej på dig, Evert! GH
4. Annonslöften uppfylls
5. Greven presenterar sin låt
6. Ta mig i röven, pojkar (Greven)
7. VM i att prata skit 1977 GH
8. Intervju med Frisse Frisén
9. Slicka fitta (Luftkaffe)
10. Musik från Krypton
SIDA B (3,6,delvis 7, 10,11,13 är låtar)
1. Stiftelsekärringen
2. Obersturmführer Waltmann
3. Come give me your lovin´
4. Spela Stockholmare
5. Den runkande munken GH
6. Samhället
7. Talangtest i Maranata GH
8. Vilda västern GH
9. Börje Lundin presenterar sin låt
10. Fruntimmer ska en ha och knulla me´(Börje Lundin)
11. Hemorojder i röwhaoth (Evald Gryngång)
12. Hos psykologen GH
13. Hokala

De ”bästa” låtarna från LK1; Ta mig i röven pojkar, Fruntimmer s´en ha... och Hemorröjder i röwhaoth dök så småningom upp på Ettan, om än i nyinspelningar. Till denna dag tycker jag faktiskt att Luftkaffe-versionerna av alla tre är bättre än de nya, precis som att Ettans Mera brännvin är fan så mycket bättre än den på långplattan. Finns det nån annan musik som har brölat så härligt ur raggarbilars högtalare?

Reflektioner här:
A7 presenteras som ”Världsmästerskapen i att prata skit”, för andra året i följd!
A10. Räknar jag inte som musik!
B7 innehåller viss musik, men inte nån riktig låt. Min favvo där är ju den siste snubben som sjunger ”Jesus, min bästa jävla polare, Jesus”. Bara så bra.
B10, den låt som räknas som en av de mer kända Eddielåtarna, Fruntimmer s´a en ha… släpptes i oredigerat skick, med introduktion och allt, på bonussingel till live-LPn Dåren é lös som handlarna bytte mot hårt beskattade pengar 1983. Från början satte man på en varningsetikett också -se bild- men jag har noll pejl på hur länge det pågick, eller hur länge bonusskivan åkte med innan den utgick för gott.

B11 Hemorojder i röwhaoth -här är upphovsmannen noga med uttalet. Jag tolkar det som röwhaoth, men kan böja mig för tolkningen rövholes också.
Detta är den ultimata Eddiekassetten. Jag har alltid sett den som en slags upptagning eller efterapning av en slags radioshow från 50-talet, där det lästes från manuskript och framfördes låtar live dessemellan. Tänk om denna kassett hade blivit filmad ändå!

WTF?
Ett av mina antika kassettband har märkligt nog en för mig okänd låt där knappt ett vettigt ord går att urskilja, en metod som Eddie använde i flera låtar. Det kan bäst beskrivas som en ragtime låt. Tills vidare kallar jag den för Let me fuck again rag. Jag har inte hört den i nåt annat sammanhang.
Image

Nå? Har ni fått nog eller vill ni ha merrrr?
Samma år 1977 kom ännu en kassett, i samma anda. Vilken som var före den andra kan bara styrkas av skiftet från Hilter till Hitler, ett namn som sen förblev hans alter ego. Eddie ville väcka ännu mer uppmärksamhet för att få ut sina hemkörda band, så varför då inte gå hela vägen och byta insinuationen till namnet Hitler till att faktiskt kalla sig för Hitler? Det är en inte alltför överdrivet kvalificerad gissning att det blev viss respons på användandet av detta namn, precis vad han ville uppnå.
Så därmed blev kassett nr 2 från 1977 lanserat av E.Hitler, och ”bandet” blev Luftwaffe, så hädanefter refereras det till som LW2.

E. Hitler & Luftwaffe nr. 2, eller Luftwaffe Nr: 2
SIDA (2,4,9 är låtar)
1. Flygstriden över Timbuktu GH
2. Punkjävlar
3. Runkan Essebo runkar kuk GH
4. Råånka kuk
5. E Hitler om bögar + Greven
6. Jag är bög
7. Perversa sagostunden GH
8. E. Hitler skiter GH
9. Runka balle
SIDA B (2,4,5,8 är låtar)
1. Hatets högborg-Alkoholistmisshandel
2. Hakan "version 2"
3. Roger Ballis intervjuas
4. Killa min fot
5. Ta mig i röven
6. Diktardags GH
7. Sadistklubben GH
8. Hästakuk
9. Avslutning

A2. Punkjävlar är en tidig version med delvis annan text, typ ”Johnny Rotten är ett jävla as”.
A5. Och förutom de bitar som redan cirkulerat på Greatest Hits så kan jag påpeka att det avslöjas att det fanns en Greve von Boegroeff Junior och en Senior, otroliga fakta minsann!
A7. På Radio Ronka Nr 2 finns en annan tagning som avslutas med att nån blev norrman.
A8. På samma kassett spelades det in en annan inspelning från E.Hitlers toalett -inte denna.
A9. Runka balle är en rejäl 50-talspop-pastisch, i princip samma låt som Jag vill runka balle på Mannen utan hjärna, men i en bättre och framförallt mer finslipad tagning.
B1. B-sidan, Sida B, den som inte är Sida A (!), inleds med något som presenteras som Hatets högborg. Jag har inte sett sketchen rubriceras så på annan plats men det verkar vara den rubrik som används på bandet. Det är sketchen där Roger Ballis slår ner alkoholister.
B2. Hakan är en elgitarrversion med delvis annan text, inte samma tagning som vare sig på Luftkaffe-bandet eller Garagetaper -som för ordningens skull blir "version 3". En "version 4" blev ju till och med kreerad, en nyinspelning.
B3. Roger Ballis intervjuas kallas nästa bit, men egentligen avslöjas han som fake, han heter Sven Svensson, och får på käften.
B4. Killa min fot är en helt annan version än den på Ettan, denna har mycket tyngre komp. Denna version, minus bluesuppgången i början, förgyller Radio Ronka Nr 2.
B5. Ta mig i röven är ännu en version på det otroliga temat, men den har inget alls att göra med hur mycket som ska betalas. Samma idé men helt annan melodi och upplägg. Detta är en långsam tung blues, inte alls samma take som någon av de andra versionerna.
B8. Hästakuk, har även kallats En stor och saftig kuk, och budskapet här är…ja, ungefär så. Enligt säker källa återfinns även denna på Radio Ronka Nr 2, först som Mastig kuk, senare blev det Hästakuk.
B9. Avslutning är att han egentligen är en blödig människa men så slår han ihjäl några insekter och allt spårar ur omkring honom. Sen följer en himla massa ljudeffekter och böjning av tapen så det låter heltramsigt. Egentligen bara ett fånigt sätt att fylla ut tiden.

Så har vi samlingstapen då, Greatest Hits. Den har en nyinspelad introduktion på respektive bandsida, det är väl OK, och nytt slutsnack på sida B. Två nya, öh, låtar, I Ibiza och Ronka i Ryssland däremot presenteras i inhledningsbabblandet som ett smakprov på en kassett med Smällphete Sigge som tyvärr (?) aldrig blev skapad. Sketchen E. Hitler våldtar sin käring är specialos också. Bara att kalla en kassett som är ett hopkok av mindre kända sketcher för Greatest Hits är ett gott exempel på mannens humor.

Greatest Hits
Utgiven 1980 – Mestadels inspelad -77.
SIDA A (1,2,3,10 är nytt material)
1. E Hitler inleder
2. I Ibiza
3. Ronka i Ryssland
4. Flygstriden över Timbuktu
5. Runkan Essebo runkar
6. Perversa sagostunden
7. E Hitler skiter
8. Diktardags
9. Smällphete Sigge i Sadistklubben
10. E Hitler plågar sin käring
SIDA B (10 är nytt material)
1. E och A Hilter
2. Hej på dig Evert!
3. VM i skitprat i Uganda
4. Dösnack
5. Obersturmführer Waldmann
6. Munken som runkade
7. Talangjakt i Maranata
8. Vilda Västern
9. Hos psykologen
10. E Hitler gaggar i nattmössan (=Slutsnack)

Allt detta material plus skivorna med Roarin´ Cadillacs och kultförklarade Garagetaper skapade ju en hysteri och aptit på mer som bara fortsatte med de klassiska Ettan och Tvåan som spelats mer gånger än vad som är hälsosamt, mest Ettan såklart med alla sköna låtar.
Sen kom ju höjdpunkten när man fick se galningen live ett par gånger också 1982-1983.
Så om bara herr E´s bok om Errol blir klar nån gång så kanske det blir till att läsa en förstahandsrapport från undertecknad som närvarade -iaf fysiskt- vid en av Eddie Meduzas allra första spelningar, Kungälvs Folkets Park 26 juni 1982. Jag har i alla fall inte hittat någon med tidigare datum loggad nånstans.
Nu är det er tur. Kommentera och korrigera, förutsatt att ni har superrätt och jag har orätt.

Adjö, mina vännerrrr.



Last edited by slim on 14 Mar 2011, 21:10, edited 1 time in total.
Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by overkill »

Kul läsning. Det skulle ju dock vara kul att få veta varför eddie inte ville återutge någon av dessa 3 banden i sin helhet. Greatest Hits sägs ju han ha gjort mer eller mindre på begäran av fansen, och han fick ju förfrågningar senare med. Han snackar lite om det på ett mellansnack på Radio Ronka 2 och spelar där också 3 låtar från E. Hitler & Luftwaffe Nr 2.

Men grundfrågan kvarstår. och Mannen utan Hjärna begravde han ju helt, inget på detta bandet finns ju återutgivet nån annan stans, förutom vissa låtar/orginalideer som spelades in på nytt på andra kassetter. Okej, han sägs ju ha ångrat Negerjävel och möjligen också orginalversionen av Punkjävlar (detta vet jag inte men en kan la ana Image) som ju som bekant har en grövre text än den som spelades in till singeln/LP´n. Eftersom han oftast svarar undvikande på frågor om dessa 3 banden så undrar man ju vad som är så känsligt (?). Dessa låtar till trots så kunde han ju tagit bort dem och återutgett resten, om nu de var dilemmat.
Annars tror jag det bara är så att att eddie tyckte de var för dåliga för att återutges. Det kan också vara så att han raderade/spelade över mastertaperna efter Greatest Hits och även om han ville återutge dem så kanske de inte fanns kvar, eller inte alla i alla fall.

Angående Greatest Hits så är det en klockren titel Image. Största hitsen för en relativt okänd artist och för en liten grupp människor, antalet personer som hann köpa de tidigaste banden kan inte varit många. Genialt.
Dock så är ju avslutningen på b-sidan, E. Hitler plågar sin kärring också nyinspelad för denna kassetten, men dock inte E. och A. Hilter på A-sidan. Däremot fattas väl några sekunder på GH men den är inte ny.
Punkjävlar på E. Hitler & Luftwaffe nr 2 har en ganska mycket grövre text, han sjunger bl,a att han ska gasa ihjäl judar. "Johnny Rotten är ett jävla as" finns ju med även på nyinspelningen om jag inte minns fel nu.
Last edited by overkill on 14 Mar 2011, 21:50, edited 1 time in total.
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by herrskogstrand »

Slim wrote: E. HILTER & LUFTKAFFE – E. HITLER & LUFTWAFFE
När nästa kassettsläpp annonserades ut 1977 hette det att den var av och med E. Hilter och Luftkaffe. Inte Hitler, inte Luftwaffe. Pris 48:- + porto. Fast mannen säger att det kostar 58:- i inledningsanförandet på bandet
Hur mycke kostade den med porto?
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by herrskogstrand »

Skulle gärna villa höra dessa

Runka Balle(från Luftwaffe nr 2

Roger Ballis intervjuas

Alkoholistmisshandel



Last edited by herrskogstrand on 14 Mar 2011, 22:30, edited 1 time in total.
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by herrskogstrand »

Slim wrote:]



.

E. Hitler & Luftwaffe nr. 2, eller Luftwaffe Nr: 2
SIDA (2,4,9 är låtar)
1. Flygstriden över Timbuktu GH
2. Punkjävlar
3. Runkan Essebo runkar kuk GH
4. Råånka kuk
5. E Hitler om bögar + Greven
6. Jag är bög
7. Perversa sagostunden GH
8. E. Hitler skiter GH
9. Runka balle
SIDA B (2,4,5,8 är låtar)
1. Hatets högborg-Alkoholistmisshandel
2. Hakan "version 2"
3. Roger Ballis intervjuas
4. Killa min fot
5. Ta mig i röven
6. Diktardags GH
7. Sadistklubben GH
8. Hästakuk
9. Avslutning

.
B9. Avslutning är att han egentligen är en blödig människa men så slår han ihjäl några insekter och allt spårar ur omkring honom. Sen följer en himla massa ljudeffekter och böjning av tapen så det låter heltramsigt. Egentligen bara ett fånigt sätt att fylla ut tiden.
Jag har ca 3 min från nr 2
och avslutning på LW2 är ju E Hitler gaggar i nattmössan som åter finns på GH
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by Långis »

Ja, det var i sanning en mycket trevlig sammanfattning som jag inte kan kommentera så mycket i övrigt.
De digitala kopior jag har är inte värda mycket varken ekonomiskt eller historiskt. Vi vet ju sedan tidigare att det kan vara vad som helst på dem.
Drar mig till minnes den gamla DC+-tiden då jag laddade ned "Errol" och där avslutningsspåret var ersatt av "Han eller jag". Länge gick man och trodde att det skulle vara så innan jag fick tag på ett original.

En kommentar bara från mina källor som påstår sig äga originalkassetter av andra och tredje kassetten. Enligt denne är kom dessa båda på 90-kassetter av denna typ:
Image
Slutsatsen att dubbelidioterna var först på 90-kassett bör alltså vara felaktig.
Troligen (och detta är en gissning) tog den unge Eddie det som fanns till hands och låg hemma. Så man kan nog inte säga så mycket om utseende och längd på de tre första originalkassetterna.
Last edited by Långis on 14 Mar 2011, 22:52, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by E-M »

Bra jobbat, Slim! Nu får man i alla fall lite bättre klarhet i mystiken runt de första kassetterna.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by overkill »

Yes, det är intressant läsning vad andra tycker & tror även om det mesta var kännt sen innan. Men alltid kul med nya detaljer hur små de än är. Image

Smart slutsats det där om längden Image. Bara för att eddie körde med ett 90-band till vissa kassetter ibland betyder ju inte det nödvändigtvis att speltiden är den som anges av bandet. Banden var ju till en början vanliga köpkassetter och eddie plockade antagligen av vad han hade hemma som nån redan påpekat.

På tal om längden så är såvitt jag vet de banden med en speltid på ca 90 minuter Dubbelidoterna, Radio Ronka 2 samt Rockligan.
Banden i Compendia Ultima boxen ska också ha samma speltid tror jag.
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by slim »

Jag tycker också det var en bra reflektion om bandspeltiden. Jag menade speltid, inte kassettlängd. Minns ni Agfas gröna C-90+6, med hela tre extra minuter per sida att spela in på! Ja, det var tider det...

Jag jobbar på att att hitta metod för att göra materialet tillgängligt för fler på nåt sätt men det är inte prio 1 i livet nu. Har nån invändningar mot att det görs eller andra synpunkter i frågan så säg till eller skicka PM direkt till mig isf.
Håll ut, eller håll ut den!

Hode!
Last edited by slim on 16 Mar 2011, 20:22, edited 1 time in total.
Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddie -The Story of Första kassetterna, Del 1

Post by Långis »

Positiva nyheter, slim. Jag tror att Eddievärlden har väntat länge nog. Kan inte finna någon vettig anledning till att någon ska protestera, även om jag är mycket medveten om att Nr2 av någon anledning är väldigt känsligt material..
Håller tummarna för att det går väl och inom detta århundrade.
Post Reply