Gulf

Presentera er själva här
Post Reply
sachs
Helgfyllo
Posts: 155
Joined: 12 Apr 2011, 11:51
Location: Dalarna

Gulf

Post by sachs »

Reggade mig bara tanklöst som Sachs men har ändrat nicket omgående till Gulf effter det nostalgiska bensinbolaget Gulf Image

Vem är jag då ?

Man född 74 dalmas .
Har familj

Kom väll i kontackt med Eddie meduza låtar på 80 talet nånstans och började väll lyssna någotsånär på allvar i början på 90 talet . Vär väll mest Lp skivor man bandat ned på band och så . Letar väll på youtube mycket effter låtar jag inte hört förr och har väll funnit en hel del där .

När SVT nyligen sände domumentären om eddie meduza och Errol så blev det för mig som att hälla bensin på en brasa . Blev bara tvungen köpa DVD n för att komma åt de 3 timmarna extramaterialet och så har det bara rullat på så .........
Hade tänkt förut att köpa DVD n men det hade bara inte blivit av .

Eddie Meduza musik är för mig No 1!


Denna låt ekade i mitt huvud den dan då jag gick ut 9an för 20 år sedan Image

http://www.youtube.com/watch?v=Mn1guiq-C1M

Jag kan inte säga vilken låt jag tycker han har gjort som är den bästa för de är så många som är så mycket bra och det kan variera med åren och tiden vilka som är mina favoriter Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Gulf

Post by uy »

Välkommen till forumet, Gulf. Kul med fler Eddiefans från Dalarna.
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Gulf

Post by Evert Meduza »

Hjärtligt välkommen Gulf Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
sachs
Helgfyllo
Posts: 155
Joined: 12 Apr 2011, 11:51
Location: Dalarna

Gulf

Post by sachs »

Tack ska ni ha Image
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Gulf

Post by raggarjojje »

Ja, välkommen hit Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gulf

Post by ELN »

Trrrrrevligt Gulf! Varmt välkommen! Image

På tal om att hitta nya låtar så hittar jag fortfarande nya kanonbra låtar i mina egna Eddie-arkiv Image Också det, mycket trevligt. Hoppas du kommer trivas, de gör i alla fall vi andra Image
sachs
Helgfyllo
Posts: 155
Joined: 12 Apr 2011, 11:51
Location: Dalarna

Gulf

Post by sachs »

Åter tack . och ELN du har en fin samling ! Image
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Gulf

Post by herrskogstrand »

Välkommen Gulf Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gulf

Post by ELN »

Hörde förresten att GULF börjat göra oljor och fetter igen, men har inte sett mycket av det på mackarna, tror bestämmt de skulle säljas via Shell. Men jag kan ju ha fel. Image
sachs
Helgfyllo
Posts: 155
Joined: 12 Apr 2011, 11:51
Location: Dalarna

Gulf

Post by sachs »

Tror det kan finas Gulf mackar i andra länder .
Hörde för nått att Gulf skulle komma åter i sverige med fast det var inte det riktiga Gulf som låg bakom , var nån firma som hyrde lånade loggan .
Skulle bli några enstaka mackar i landet bara . Jag har då inte sett någon . Men så är jag sällan ut ur Dalarna heller Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gulf

Post by ELN »

Som sagt tror jag det var Shell som köpte namnet och GULF's gamla "recept" men jag har inte heller sett något. Däremot Esso har jag sett grejer från då och då om jag inte missminner mig Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Gulf

Post by uy »

Så här säger Wikipedia om Gulf:
1984 upphörde Gulf Oil Corporation som självständigt bolag genom sammangående med Standard Oil of California (SOCAL) och bolaget Chevron bildades. De olika verksamheterna över hela världen såldes ut. I Sverige vare det Kuwai Petroleum (Q8) som köpte verksamhet och bensinstationer. Detta bolag gick senare samman med OK och OKQ8 bildades.

Gulf återkom officiellt till Sverige 2007 när bolaget Svenska Naftasyndikat blev licensierad distributör av Gulfs smörjmedel. Samtidigt startade bensinstationsverksamheten då ca 30 stycken stationer under första halvan av 2007 skyltades om till Gulf. Ett särskilt drivmedelskort med Gulf design gavs ut. Den första april 2009 övertogs denna licens av Hansen Racing AB, ett familjeföretag grundat 1966.
Så visst finns Gulf kvar, fast i andra former. men även om inte de gamla mackarna heter Gulf längre finns ju namnet oftast kvar ändå. Jag vet att det har funnits flera Gulf-mackar där jag bor. En av de sadlade om till livsmedelsbutik för en 10-15 år sedan, men den brukar fortfarande kallas för gamla Gulf. Det finns ett nya Gulf också, men de har också slutat vara mack, utan säljer numera bildelar och dylikt.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Gulf

Post by Långis »

Min favoritmack är antingen Koppartrans (för den fina logotypen) eller BP för historian. Men Gulf är det heller inget fel på.
Just macknostalgi är något som tilltalar mig mycket, men jag har aldrig kommit igång med någon samling..

Välkommen hit!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gulf

Post by ELN »

Så det var inte Shell alltså, men i övrigt var det ju som jag mindes. Här hade vi BP förr, men som numer är Statoil. I Rabbalshede finns en gammal GULF-mack kvar med en stor skylt och pumpar och allt, men själva byggnaden är nu Antech's bild o ljud. Men de stora masten med den stora GULF skylten finns som sagt kvar. På Viik utanför stan fanns till nyss en Hydro-mack, den sista i området men som nu är ST1. I bullarebygden Finns en Taxaco-mack och en Tapp-mack, I Tanumshede en Bilisten-mack och i Hamburgsund en Pump-mack. Och den coolaste i området är väl den i Vassbotten som är någon privatstartad mack som funnits där sedan gammalt som fortfarande har priset i plåtskyltar som får ändras manuellt, den heter något i still med Lasses bensin men minns inte riktigt.

Så de finns några riktiga pärlor här ikring än! Image
Post Reply