Gasen i botten

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Gasen i botten

Post by Evert Meduza »

Goddag mina vännerrrrrrrrrrrrr, jag tänkte att vi kunde prata om skivan "Gasen i botten" som blev en redig guldsuccé för Errol Norstedt med låtar som "Mera brännvin", "Gasen i botten", "volvo", och "glasögonorm". Här kommer min recension av låtarna på albumet:

MERA BRÄNNVIN
Troligtvis hans mest kända låt och den låt som bannlyste han från Sveriges radio. En riktig kultklassiker och den första låten jag hörde med han och redan där fastnade jag för han.

LONELY TEARDROPS
En trevlig countrylåt som är väldigt mysig med en lite sorglig text

ANDRA KAN, DOM
En låt där Eddie slänger en dänga på alla kritiker. Med repliker som "Om jag säger pitten står så åker jag in, men säger Hasse Alfredsson samma sak så skrattar dom så att dom kan dö". Klockren text som stämmer väl, eller hur?

JUANITA
En väldigt sorglig ballad som handlar om en som måste utkämpa ett krig och som kanske aldrig mer får se sin älskade. Vacker text som handlar om att vi alla är människor som tyvärr måste göra sånt vi tyvärr inte alltid vill göra, men som vår regering tvingar oss till, så man kan säga att denna låt kritiserar maktgalna politiker på samma gång.

LOVE YOU ALL TO MUCH
Också en ballad som handlar om en man med så stark kärlek till sin älskade att han aldrig hade kunnat leva utan henne. Väldigt sorglig låt som alltid ger mig gåshud.

VOLVO
En äkta kultklassiker som alltid får en på gott humör och som handlar om ett race mellan en stor och snygg amerikansk bil mot en sketen liten Volvo. Innehåller en sånt ös att man nog hade fått ont i armarna av att spela denna på gitarr.

GLASÖGONORM
Handlar troligen om Errol när han var liten och hade glasögon. Låten skildrar en som blir mobbad och som då låter sin ilska gå ut över en "liten klen typ med glasögon". Väldigt roligt intro med Börje Lundin som visar prov på sina mattekunskaper och väldigt bra text som slutar med att mobbaren får vad han förtjänar.

SUPERMAN
Handlar om oss alla när vi är barn och vi då har en stor idol som vi vill träffa och ge oss ut på äventyr med. Underbar låt med underbart gung i och som man känner igen sig själv väl i. Image

GASEN I BOTTEN
En av mina absoluta favoritlåtar överhuvudtaget och samma låt som han alltid inledde sina konserter med. Skön gitarrgång och skön kör och skånskan flyter perfekt i låten Image. Versionen på denna skivan är i mitt tycke liksom många andra låtar han gjorde mycket bättre än den versionen som spelades in hos bävern.

TEENAGE LOVE
Handlar om tonårskärlek och är en nyinspelning på "En kraftig saftig röv" från kassetten "mannen utan hjärna". Sorgsen ballad om i stort sett omöjlig kärlek

JEANY JEANY
En låt om en kvinna frontpersonen i låten är kär i, precis som många andra låtar Errol har gjort. Kanske man skulle ha startat en diskussion om hur många låtar där han sjunger om kärleken till en viss kvinna? Image Men hur som helst, även denna låt är en klassiker med ett skönt ös i, även om den inte är så känd.

34:AN
Eddie Meduzas cover på en gammal låt som heter 34:an av Per Myhrberg, som i sin tur är en cover på en låt som heter "This old house" av Stuart Hamblen. Eddie Meduzas version har ett underbart ös som totalt saknas i Per Myhrbergs version, så Eddies version är bättre så att säga. Image





Last edited by Evert Meduza on 28 Jul 2011, 00:36, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Gasen i botten

Post by retepnoslack »

Jaha, då faller jag in och lämnar mina tyckande och tankar. Jag upptäckte, att jag var mer analysisk än jag, annars, brukar vara.

"Gasen i botten" införskaffades ganska sent. Ja, frågan är, om jag inte köpte den SIST utav de återutgivna albumen: (Roarin' Caddilacs, Garagetaper, Gasen i Botten, West a fool away, Ain't got no caddilac, You ain't my friend). Anledningen till detta var, att många utav spåren varit utgivna på både samlingsskivor och live.

MERA BRÄNNVIN
Låten, som mer eller mindre ofrivilligt blivit synonymt med Eddie Meduza. Fyll på med brännvin, spy och sedan ännu mera brännvin. Jag har alltid gillat den här bättre än: "Punkjävlar", men jag tycker inte riktigt den platsar ibland herr Meduzas tio bästa, eller ens tjugo. Möjligen kan det vara så, att den skall vara med på varenda samling och jag lyssnat mej trött på den. Bra låt och med en överdriven och rolig text, men inte en utav de allra bästa, enligt mej.

LONELY TEARDROPS[
Vet ni om, att Jackie Wilson har framfört en låt med samma namn? Ledsam låt, som också svänger. Ensamma tårar, om ingen har sett dem, har de någonsin fallit? Ja, jag har hört någon sagt, antagligen filosof, att allt måste ha ett vittne för, att det skall betraktas, som inträffat. Klassiskt upplägg med den svikna kärleken och används ofta i Eddie Meduzas texter. Bra liten sak!

ANDRA KAN DOM
Även detta är en klassiker i sagan: "MYNDIGHET, STAT OCH KULTUR EMOT EDDIE MEDUZA". Men, som vanligt utnyttjar han ämnet och gör en rivig rock-låt utav det hela. Att sjunga den med "Roger-Ballis-röst", d.v.s. med amerikansk brytning är, kanske, också ett sätt att parodiera: hur en "normal" rocksångare skall låta. Det här behandlar, som redan nämnts, begreppet: "TUR" inom nöjesbranschen. För vissa går det ypperligt, för andra går det inte alls. Jag gissar, att mycket folk inte tar sig tid, att hitta sina egna åsikter. De hakar på någon annans och därefter är det bra med detta. Försöker någon "omvända" detta, så skräms förmodligen denna person utav, att denne haft fel under en längre tid och låter sig aldrig motbevisas i sitt tyckande.

JUANITA
En fin låt om kärlek och krig. "Make love not war". Att sedan inte hata och önska livet ur soldaten, som sköt ens älskade är ju så oerhört svårt. Generalerna sitter tryggt och dricker grogg på någon officersmäss medan soldaterna riskerar livet i ett krig de inte vill deltaga i.

LOVE YOU ALL TO MUCH
En utav dessa låtar, som gör att man ångrar, att man aldrig går ut på dansställen (eller ännu bättre dansbanor, utomhus) och vågar bjuda upp det motsatta könet till en tryckare. En fin kärleksballad.

VOLVO
Ös, ös, fullt ös. Manligheten ironiseras, som så ofta. Jag flinar lika mycket varje gång över, att någon kan bli så rysligt förbannad över, att bli omkörd utav en annan bil. Till slut skall det t.o.m. delas ut en stor saftig smäll. Väldigt målande text. Man riktigt ser allt framför sig och tar del utav den våldsamme raggarens ilska. Att det sedan sitter en kvinna bakom ratten gör, att smällen aldrig delas ut och den trångsynte byter åsikter. Skulle det vara jämnlikt (Som skatan sa, som brände upp pengar i teve), så skulle ju bruttan få sig en rak höger i nyllet. Image "Volvo" är och förblir en klassiker.

GLASÖGONORM
Börje Lundin på trummor öppnar alltsammans, där flaskorna skall ställas undan INNAN de kör igång. Jag har alltid tyckt, att "Glasögonorm" skiljer sig något ifrån de övriga rocklåtarna med eddie Meduza. Gitarren och stilen är tyngre, skitigare och jag skulle nog vilja kalla "Glasögonorm" för ett steg över till punkrock. Inte bara framtoningen musikaliskt sett, utan också gällande texten, där det inte förekommer några rim. Texten skildrar ju den mobbade, som försöker ta ut sin ångest och aggressioner på någon annan. Kan man inte jämföra det hela med personerna i kriminella MC-gäng eller skinnskallar? Närsyntheten i slutet kan, också, vara det motsatta: KLARSYNTHETEN. Då slår den mobbade uppåt istället för neråt. det är bara, på så sätt, som man kan få en väsentlig förändring.

SUPERMAN
Aaaah! 50-tals-soundet. Det var något visst med det. Stålmannen har nog varit många pojkars stora idol och den här låten verkar vara en hyllning till verklighetsflykten. En dröm man har. Jag misstänker starkt, att ungarna i "The Pinks" sneglat mycket på den här låten, när de sjöng in "Superman" på skivan. En helt annan låt, men den handlar om samma sak.

GASEN I BOTTEN
Nu kommer den: Den bästa låten på skivan. Jag vet, att många föredrar "Mera Brännvin" eller "Volvo" och säkert har en massa argument till, att JUST någon utav dessa skall vara plattans höjdare. Men....Men...Men: Jag har aldrig varit så säker på min sak. Jag tycker den här är den absolut bästa på skivan och kommer lätt in på "topp-tio-listan", som jag flyktigt nämnde, förut. Här har vi raggare nummer två, den lugne. Den raggare, som det aldrig står någonting om i tidningen och den raggare, som inte har något dåligt rykte. Jag skulle nog kunna säga, att den här låten har BÅDE sväng och lugn. Hur nu DET går ihop? Det är ett väldigt gung i den och samtidigt är den cool. Eddies släpiga skånska rinner fram, som ett vattendrag: hela tiden närvarande, men aldrig med jäkt. En kanonlåt!

TEENAGE LOVE
Skall man förälska sig bara för man SKALL det? Jag tycker melodin påminner om någon ANNAN låt, dock. Heter den inte "Tre Gringos"? Jag vet inte, vilken låt, som kom först.

JEANY JEANY
Snabbmatslåt i slutet. Medelmåttigt hantverk. Måhända den sämsta på skivan, vilket inte beror på, att den är dålig, utan att de andra låtarna är så bra.

34:AN
Olles låt på "svenktoppen" i en snabbare och ösigare version. Bra, men jag förstår inte, varför denna har hamnat på samlingsskivor och INTE t.ex. den underbara: "No one else" ifrån "För jaevla bra".

Vad? Redan slut? Hade inte det varit på sin rätta plats, att klämma in några extraspår på CD-utgåvan. Vore inte "Buona sera", "Snus-kig blues" och "Napoleon" ifrån LP:n "21-värsta" platsat ypperligt, som dessa bonusspår.

"Va' sä' I um dä', pôjka? Sulle dä' ente va' så rätt å rektitt? Ha'men.
(Sagt med Börje Lundins röst)


Last edited by retepnoslack on 17 Jan 2011, 21:53, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Gasen i botten

Post by Evert Meduza »

Fin analys där, håller med dig på många punkter Image
Jo, Gasen i botten e bland topp tio av herr Norstedts låtar i mitt tycke oxå

Jo, de e synd att de inte var extraspår på den
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Gasen i botten

Post by retepnoslack »

Ja, nu väntar vi bara på fler recensioner. Det vore ju roligt, om fler skrev i den här tråden. Ja, även, om det tar en hel del tid, förstås.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Gasen i botten

Post by Evert Meduza »

Bäst att hålla tråden vid liv om vi ska få fler recensioner Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gasen i botten

Post by ELN »

Gasen I Botten

Jag skriver här innan jag läser något större av era recensioner för att få en helt egen nyans på det hela Image

Mera Brännvin

En bra fartig låt man bara blir helt glad av. Helkanon att sjunga med till både som mer eller mindre nykter! Med de bästa avslutet på en låt alltså! Image Och som Eddie själv säger "...den gjorde jag för att provocera..."

Lonley Teardrops

Vet inte riktigt vad jag ska säga, bra låt men inget jag tycker sticker ut. Men go låt att ha i bakgrunden, typ var som helst.

Andra Kan, Dom

Kanonlåt i sann Eddieanda med en poäng förankrad i hans eget liv, med hans egna speciella sätt att spela, njutning!



Juanita

Fin ballad, men fin text. En väldigt målande historia, och en sån låt som är svår att stänga av när den väl är igång.

Love You All To Much

Lite seg låt i allmänhet, inget som sticker ut eller något. I mitt tycke ett mindre lyckat inslag Image

Volvo
Helt genialisk på alla sätt o vis, fartigare låt får man fan leta under stock och sten med och klockren text, de här är Eddie i toppform!!

Glasögonorm

Också mycket typiskt Eddie och allt vi älskar honom för, även här med en text från sitt liv. Mycket bra låt.

Superman

Hur jävla bra som helst. Det är något mycket jäkla speciellt över den här låten, ljudet, 50-talet, sättet att rimma på.... man blir ju fan helt lyrisk upp i det blå. Jag får alltid någon bild i huvudet av en typisk amerikansk film, mycket bättre än så här blir det inte.

Gasen I Botten

Svensk sommar!!! De suger i tarmen, man suktar efter ljudet av v8, rock'n'roll och sommarcruising, de ända som är dåligt med den här låten är väl att man får så mycket känsla av den här låten att man blir smått deprimerad över hur det ser ut utanför fönstret. Detta är ju också en sån låt som alla skrålar med till, härligt...


Teenage Love

Lite samma som Love You All To Much, inget för mig, punkt slut...

Jeany Jeany

Mycket bra engelsk rock som andas nostalgi, sommar, och cruisinglivet!! Gillas skarpt!

34 an

En fartfylld låt som hängt med sedan barnsben. Låten folk vrålar sig hesa till helt utan pardon. Kan liva upp vilken nedsupen fest som helt Image tummen upp helt enkelt...







Bra skiva! Men har ju ett par låtar som jag inte tycker passar in alls men som Eddie sa så har han ju lurat oss igen!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Gasen i botten

Post by Evert Meduza »

Seriöst Image Inga fler som kan analysera skivan Image Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Gasen i botten

Post by overkill »

Här kommer sent om sides mitt omdömme om denna klassikernas klassiker. Image
Jag började skriva recensionen för ett bra tag sen, när tråden startades, men blev inte klar och sedan glömde jag bort det.
Jag köpte albumet på CD när det släpptes 2002, och senare även på LP. De flesta låtarna finns ju dock på olika samlingar sen innan, så jag hade hört nästan alla låtarna innan (några av de engelska alstren undantagna).

Mera Brännvin
Enligt Eddie själv, den enda låt han avsiktligt gjort för att provosera, och det lyckades ju tydligen. Image I vilket fall så var det en av de första låtarna jag hörde med eddie. Klockren text, som står sig en idag, och jag upplever inte låten som speciellt uttjatad heller, trots att den finns på halv miljard olika samlingar.
Klassisk live-låt, som han f.ö. spelade in först på kassetten Nr 3 Del 1 1979, innan han spelade in låten på nytt på denna LP´n 1981. Upplever ingen megastor skillnad på de versionerna, småskillnader finns ju men de är ganska lika. Tycker nog den blev lite bättre i LP-versionen.

Lonley Teardrops
En fin ballad med country-vibbar och tänkvärd text, även om jag inte gjort nån djupare analys av den.

Andra Kan, Dom
Lite av en favorit på plattan, och med Eddie överhuvutaget faktiskt. Handlar om etablisemangets bojkott mot Eddie, som gick ut på att man bestämde sig på ett ganska tidigt stadium, att om det står Eddie Meduza som artist på skivor och låtar, då är det per aoutomatik dåligt, oseriöst och inget man pratar högt om. Men om däremot Hasse Alfredsson eller Povel Ramel skulle säga samma saker, då blir det motsatt effekt, dvs blir kul nästan bara för att det är just dem gjort det. Med detta sagt så var det ju förstås inte Hasse eller Povel som Eddie kritiserade, utan vissa journalisters (och även radions) sätt att behandla Eddie. Klockren text, som dock doftar en smula bitterhet (med all rätt) i botten, kombinerat med en bra melodi. En svängig låt som svingar rakt i ansiktet på dem som förkastar Eddie. Låten gjorde sig bra även live på den följande turnén.

Juanita
En fin och tänkvärd text som nån redan sa ovan, men jag har, av nån anledning aldrig riktigt fastnat för låten. Den är inte dålig, den är väl bara inte min typ av låt, så att säga. Den har dock växt lite med åren.

Love You All To Much
Denna låten, och även Teenage Love som kommer längre fram, förknippar jag alltid med flera av spåren på You Ain´t My Friend - fast tvärtom. Image Dessa låtarna handlar ju lycklig kärlek, låtarna på nämnda skiva om olycklig kärlek. Samma tema/ämne, men lite olika slut/budskap.
En bra låt, kort och gott.

Volvo
Klassikernas klassiker, men som för mig blivit ganska uttjatad. Den är dock fortfarande bra såklart. Det guppande kompet i låten verkar i hög grad vara lånat från Chuck Berrys låt You Can´t Catch Me.
Låten släpptes ju som singel också, och på första pressen har man skrivit Volvo som Volvo gjorde på sina bilar. Detta blev senare ändrat till ett annat typsnitt, enligt uppgift för att Volvo klagade och inte tillät det, detta trots den fina gratisreklamen de fick. och texten är ju inte negativ mot Volvo-bilar, utan tvärtom. Klockren text och jag har alltid undrat varför han inte spelade den live då det begav sig. Ska visserligen inte svära på om han gjorde det eller inte, han kan ju ha gjort det, men då borde den varit med på Dåren e lös, tycker man. Han har ju dock kört den hyffsat regelbundet på senare år.

Glasögonorm
En rocklåt med en delvis självupplevd text. Liksom i inledningen till Mera Brännvin får man här stifta bekantskap med Börje Lundin, det borde vara här som man får sifta bekantskap denna figuren för första gången - men dock inte sista Image


Superman
Gillar sätter han sjunger på i denna låten. Antagligen är rösten mixtrad med och förvrängd i efterhand på något vänster, men ändå.
Hur som helst så klär det låten. Svängig låt om något som alla drömmer om att vara ibland (de flesta i alla fall).

Gasen I Botten
Tillsammans med Mera Brännvin och Punkjävlar en av få låtar man kan räkna till den heliga graalen av låtar som nästan alla förknippar med eddie. Här blev eddie för evigt krönt som Sveriges raggarkung, i alla fall av somliga (långt ifrån alla som gillar eddie är ju raggare, däribland jag själv. alla fattar ju dock inte detta och tror att gillar man eddie är man garanterat raggare. inte särskilt smart, utan snarare obotligt korkat eftersom det inte är sant.) Hur som helst, vad ska man säga som inte redan sagts. En låt om friheten på vägen, bra drag. Jag har dock alltid tyckt att denna versionen går lite för långsamt, tycker nog att den gör sig lite bättre live och i nyinspelningen på Värsting Hits.

Teenage Love
En "tvillinglåt" till Love You All To Much, ganska lika både musikaliskt och textmässigt. Dock väldigt bra, och fin text som nog de flesta kan relatera till.

Jeany Jeany
Svängig låt, men en aning tjatig och upprepande. Helt Ok men inget jättespeciellt.

34:an
Klassisk låt, som Eddie rockade till och poppade upp. Tummen upp för min del.

Tyvärr så innehåller inte CD´n några bonuslåtar, det finns ju förvisso inga singel b-sidor eller liknande som hör till inspelningen. Men eftersom Sony lär sitta på en hög med outgivet så kan man ju tycka att de kunde ta något av detta och lagt till på CD´n. Men icke sa nicke Image
Last edited by overkill on 02 Aug 2011, 01:25, edited 1 time in total.
kukaspy
Glad amatör
Posts: 40
Joined: 06 Jul 2011, 12:15

Gasen i botten

Post by kukaspy »

Mycket trevlig läsning sådanahäringa saker Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Gasen i botten

Post by sten1972 »

Har lyssnat på denna platta ända sedan sommaren 1982. Det var dessutom det första med Eddie jag hörde och ägde, så den skivan har en speciell plats i mitt hjärta. Låtarna då. Jo alla svenska låtar är ju Eddie-klassiker och var redan då (utom möjligtvis 34:an, men den var ju redan en klassiker med Per Myhrberg).

Var med i ett band i början på 90-talet som kallade sig Cheva 63 och vi spelade bara Eddie låtar. I repertoaren fanns hela fyra svenska låtar från detta alster. Volvo var dock INTE en av dom.

Dom engelska låtarna tyckte jag då och tycker fortfarande är ganska dåliga. Minns att jag önskade att Eddie lagt alla svenska på sida 1 och dom engelska på sida 2 så man slapp resa sig så ofta ur soffan så ofta för att lyfta pickupen. Nu lyssnar jag bara på CD'n av den anledningen.

Jag ger plattan 3 av 5 i betyg, hade det bara varit dom svenska låtarna på en mini-LP hade det varit en solklar 5:a!
Post Reply