Väg 13 - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Väg 13 - Recension

Post by Evert Meduza »

Plattor som jag själv har recenserat så här lång är "The roarin' Cadillacs", "Gasen i botten", "Garagetaper", "West a fool away" och "För jaevle braa" och jag har även recenserat kassetterna "Svensktoppsrulle" och "Mannen utan hjärna"

Turen går nu till albumet "Väg 13" som var det första och enda albumet som han gjorde som endast innehöll låtar på svenska och mestadels då samhällskritiska låtar och denna skivan var dessutom inspelad hos Ultima Thule år 1999 och hade kunnat bli en guldsuccé om den bara hade fått bättre distribution.

Nu kommer recensionen:

Brännvin å öl å vin å whiskey
En låt om Guds skapelse människan och vad den är och vad det har blivit av den, vi styrs av dårar men ändå så går vi och gör helst det vi tycker är roligt istället för att ta itu med problemen i samhället, istället super vi, slåss och har sex lösaktigt med allt vi kommer åt, bara Errol som vågar ta upp såna ämnen. Errol kan verkligen det här man att kritisera alkohol igenom att få det att verka underbart att supa, visst är det gott, fast nyttigt är det inte och det sjunger han även om hela tiden, fattar då inte varför folk tror att han försöker muntra upp folk till att supa. Image

Jag bara runkar
En låt vars budskap är betydligt seriösa än sin titel. Själv känner jag igen mig i den här låten då många i min omgivning håller på med allt möjligt skit, vissa är nazister, vissa är tjuvar och vissa använder droger medan jag bara runkar och än så länge är det ju inte olagligt? En av hans bästa kukrunkarlåtar i mitt tycke, fast denna handlar ju inte så särskilt mycket om att runka kuk? (Förutom refrängen då, "Nä själv har jag inte gjort nånting jag bara runkar, o än så länge kan man inte åka fast för de', när själv har jag inte gjort nånting jag bara runkarrr, o än så länge får jag va' i fre'"

Göran Persson i mitt rövhål
En låt om att bli sviken av politikerna som man röstade på i valet och ännu en låt om Errol's kamp mot myndigheterna och staten. Och visst svider det när politikerna sviker en, texten i denna låt tar upp allt om detta och har många trevliga rim.

Dra skinnet bakåt
Ny-inspelning på "Skinnet som var med på plattan "Värsting hits" som han spelade in hos den ökände bävern 1998.
Inte lika ösig, fast denna har en helhäftig kör i bakgrunden som sjunger "runk, runk it" som inte fanns på originalet (Errol kanske ville ha en runkkör på originalet, fast fick kanske inte tillstånd av Bert och la till runkkören på denna versionen?)

Hoppla lilla åsna
Åsnan som låten handlar om symboliserar det svenska folket, finns ingen tvivlan om det. Jämt gör vi allt för politikerna utan att tjäna några stora slantar och politikerna sitter och njuter av att vi slavar åt dom, vi får jobba som dumma maskiner och är vi snälla får vi kanske öl och sen jobbar vi tills vi dör. Kanske lite sölig, fast jag gillar denna ändå, fyndig och samhällskritisk låt med en fyndig och samhällskritisk text, blir alltid bra när Errol kritiserar samhället.

Feta fula dumma amerikaner
Raggarkungen kritiserar USA! Den här låten tar upp allt negativt om USA (kanske därför den är över fem minuter lång) och att vi ska göra allt som dom gör, vilket jag stör mig som fan på, snart ska vi tydligen ha samma censurlagar som dom har i USA, då flyr jag fan landet, jag lovar er! Klockren låt med en fantastisk text, tyvärr inte samma sköna gung som i "Heja USA". fast jag lätt ska lätt spela denna för folk på min skola som hellre vill vara amerikaner än svenskar.

Jobba som en hund
Min favoritlåt på detta album! En låt som också handlar om att vi ska slava åt politikerna som förstör vårt land och att de stjäl allt som vi har medan vi får jobba som hundar, leva som svin och tiga som möss, oerhört bra låt med en sann text.

Inte Börje
I första låten kritiserar han människornas svinighet, i andra låten kritiserar han galenskaperna hos folk i omgivningen, i tredje låten kritiserar han statsministern, i femte låten kritiserar han människans oförmåga till att agera, i sjätte låten kritiserar han USA, i sjunde låten kritiserar han att vi ska slava och i denna låten kritiserar han de moderna trenderna. Jag stör mig också på de moderna trenderna, alla ska fan göra likadant och se likadana ut, men inte jag, jag gör som jag själv och jag är alltid mig själv och jag rakar mig ibland om jag ska någon fest, precis som gamle Börje. Image

Knugen Silvia och jag
En låt med en rätt så seriös stämning över sig. En låt om hur vackra drömmar kan vara och denna är betydligt bättre än den mer kände "När knugen knulla Silvia" då denna text tar upp om ämnen om varför vi tror på Gud och såna på grund av vår rädsla för döden.

Sju idioterna
Och nu en låt som kritiserar regeringen! Svängig denna och tar upp om fjanterierna som regeringen har för sig därinne som de givetvis inte vill att vi ska veta.

Steka körv
Handlar om en sur gubbe som har blivit sviken av sin kära som valt en annan som heter Bertil framför honom. Många tycker att denna är den sämsta låten på albumet, fast personligen tycker jag att denna är rätt så skön och rolig. Image

Tyskar tyskar
Och nu kritik mot ett av många folkslag som tycker att det är själva är bäst och att de ska göra allt för oss för att vi kan ju ingenting, dessa tyskar, Tyskland som blev sönderbombat och pulveriserat av två världskrig och nu så är de rikast i Europa och finns nu "übberall" och lever gott på EU som vi hela tiden ska betala en massa pengar till.
Rolig låt med en rolig och samhällskritisk text, ungefär som de flesta andra låtar på denna skiva.

Jävvla jorrnalisst
Och nu kritik mot journalisterna! Här går Errol till attack mot journalisterna som sågade han för allt han gjorde bara för att han vågade säga det som ingen annan vågade sjunga om.
Och han har rätt i det han sjunger, ibland undrar jag också om journalisterna skriver om vad de tycker bara för att retas, givetvis även för att tjäna pengar.

Runke min ball
Och nu kritik mot folk som inte förstår vad hans texter handlar om! Han gjorde ju hur många låtar som helst som blev rejält misstolkade av folk så därför sjunger han om att ronka kuk i denna bara för att folk ska förstå vad den handlar om, även om låten egentligen handlar om det som jag nämnde innan, det där med att folk inte förstår budskapet i hans låtar.
Gillar denna, smart och fyndig text med ett häftigt rim.
Last edited by Evert Meduza on 07 Aug 2011, 11:07, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Väg 13 - Recension

Post by wiking »

Varför inte recensera låtarna istället för att skriva vad dem handlar om Image
Och "Knugen Silvia och Jag" kommer inte i närheten av "När Knugen knulla Silvia".
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Väg 13 - Recension

Post by Evert Meduza »

wiking wrote:Varför inte recensera låtarna istället för att skriva vad dem handlar om Image
Och "Knugen Silvia och Jag" kommer inte i närheten av "När Knugen knulla Silvia".
Sammanfattningsvis så är låtarna väldigt bra och sköna med väldigt klockrena och samhällskritiska texter Image

Sen jämförelsen med "Knugen Silvia och Jag" och "När knugen knulla Silvia" är ju en smaksak och rent personligt så föredrar jag den förstnämnde, fast gillar du den senare nämnde så gör det inget om du gör det, din smaksak är din privatsak som ingen ska få ändra på Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply