Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Post by overkill »

Lyssnade häromdan på albumet Yellow Submarine med Beatles. När jag kom till låten All Together Now slog det mig att en del av riffet låter precis som det i Råttan i Pottan med Eddie.

Skulle nog vilja påstå att det ÄR samma riff. Eddie plankade ju dock bara en del av riffet, i Beatles-låten är den delen bara en del av melodin eller hur man ska säga. En annan liten likhet är också att denna Beatles-skivan är en mer eller mindre humoristisk skiva med i mitt tycke lite udda låtar, och flera låtar med Eddie är ju gjorda lite i samma anda eller hur man ska säga. Råttan i Pottan är ett exempel på detta, en kul låt utan större mening/innebörd, och det finns andra låtar i lite samma stil.

Jag kan inte svära på att det är samma riff, men tror det till 99,9 %. Döm själva:
http://www.youtube.com/watch?v=Q7rMDfflt-s
Last edited by overkill on 21 Aug 2011, 01:34, edited 1 time in total.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Post by errrol »

jag klarar inte ens av att lyssna på det här för musik videon är helt hemsk
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Post by Jungbacka Erik »

Det låter exakt lika iaf.

Edit: Ja, nästan exakt, det finns en liten skillnad då Eddies komp är konstant tar beatles komp några extra tag på strängarna emellanåt. Svårt att förklara men ni kanske förstår vad jag menar Image
Last edited by Jungbacka Erik on 18 Sep 2009, 21:16, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Post by Långis »

Jo, visst är de lika, men jag ha svårt att avgöra om det är en lyckträff, eller inspiration...

Bra funnet iallafall!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Post by overkill »

Det kan förstås vara slumpen att de låter lika. Men Eddie var ju uppväxt på 60-talet och var väldigt inspirerad av den tidens musik så Beatles spelades säkert i Norstedts-ska hemmet, bland mycket annat.
Denna låten kanske fanns i bakhuvet på Errol när han gjorde Råttan i Pottan.

Men det har förekommit fall där artister har anklagats för låtstölder, och artisten har aldrig någonsin hört orginalet som anklagarna referar till. Säg att jag skulle spela in en låt och sen säger nån att det är stöld, att det riffet eller nån annan del av låten redan finns inspelad och att den personen som gjort det riffet (eller vad det nu är) vill ha pengar för att jag använt dennes låt som han eller hon har skrivit. Rätt löjligt i sådana fall OM det nu är en slump. Rena stölder förekommer nog också men det är nog inte så vanligt. Det är som att maskera en cover. Att spela in en cover, ändra på några saker, och vips har man en egen låt som man inte är skyldig att betala nån annan pengar för. Hemligheten där är väl att göra om den tillräckligt mycket så att det inte låter för likt.
Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Riffet i Råttan i Pottan = Beatles ?

Post by overkill »

Borde finnas fler Beatles "stölder" i Eddies digra katalog. Beatlarna var ju väldigt tongivnande på sin tid och lämnade knappat någon oberörd.
Post Reply