Smart, Lasse...

Politiska diskussioner
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Smart, Lasse...

Post by overkill »

.. eller inte. Utan snarare sanslöst korkat. I en debatt med Jimmie Åkessson var den gode Lars Ohly inte speciellt påläst, och Jimmie Åkesson visade sig ha rätt när frågan om antalet invandrare och flyktingar som kommer till Sverige kom upp. Inte speciellt smart Lasse, särskilt med tanke på att invandring är SD:s profilfråga. Men så går det väl när man är insnöad, lägg därtill åldern. Många gubbtjyvar på 50+ tror sig minsann vara kloka & smarta och alltid ha rätt i allting. Haha, en del verkar ju snarare bli mer dummare och korkade ju äldre dom blir. Oavsett orskak så säger det något om Ohly och partiet han, än så länge företräder.

Om man vill kalla det massinvandring eller inte kan väl diskuteras, runt 100 000 beviljade upphållstillstånd är i alla fall en ansenligt mängd människor. Jämför med t.ex Finland som bara tar emot ett löjligt antal per, typ 10 st (har dock ingen uppdaterad siffra, det kanske har ökat, men det var väldigt få förr i alla fall).

http://www.youtube.com/watch?v=1WlvGxYNckI

Läs på först Lasse, debattera sen. Image

Hela programmet där Lasse & Jimmie debatterar finns f.ö. också på tuben.
Last edited by overkill on 20 Oct 2011, 00:24, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Smart, Lasse...

Post by ozzman »

Om jag kunde begripa varför alla envisas med att debattera invandring med SD. Som du skriver så är ju det deras profilfråga och naturligtvis är det där de kan argumentera som bäst för sin sak.
Om man vill visa på att SD är ett tomteparti så borde man debattera med dem om andra områden, som finanspolitik, arbetsmarknad eller energipolitik för där är det betydligt tommare i den SD'ska arsenalen.

Men jag antar att det ses som den heliga graalen bland 7-klövern att kunna sänka SD's trovärdighet i invandringsfrågan, men det lär aldrig lyckas för just i den frågan har de ju faktiskt rätt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Smart, Lasse...

Post by overkill »

Saken är väl att det är jämt är SD som tar upp frågan, utan dem hade inte frågan debatterats alls lika mycket. Visst händer det att frågorna diskuteras ändå men inte alls lika ofta och inte med samma utgångspunkt som SD, dvs att strypa alla invandring med typ 90 % (om det är just den siffran och på alla typer av invandring och flyktingar ska jag låta vara osagt, men ungefär så). Dock så tillåter ju även SD en viss invandring, nått som andra gladeligen hävdar motsatsen till, vilket inte stämmer. Jimmie och hans kompisar har aldrig varit HELT emot detta, det står uttryckligen i deras partiprogram att en viss invandring får förekomma även i deras Sverige.

Själv fattar jag inte vitsen med ta in så mycket människor som vi gör när vi inte har jobb till alla svenskar? Att man kan ta in arbetskraftsinvandrare är en sak, men då ska det också vara folk med rätt komptens inom brancher som behöver folk, och där just den kompetensen fattas. Arbetslösheten är halvhög och har varit så av och till under flera år, den har i alla fall aldrig varit särskilt låg på länge, bara mindre halvhög.

Flyktingar är en lite annan grej, folk som flytt för sitt liv ska man hjälpa, det enda jag frågar mig är varför det känns som om vi tar emot "alla" medans vissa andra länder mer eller mindre 0 eller väldigt få. Andra länder borde ta sitt ansvar också, att sen Sverige är korkade och tar emot extremt många kan ju förstås inte de hjälpa. De kanske tänker att, vad bra, nu slipper vi när Sverige gör det.

Innan verkade Miljöpartiet vara det mest extremt invandringsvänliga partiet, nu verkar det som att Centern har tagit över den rollen. Synd, då jag verkligen gillar C i övrigt, i denna frågan är man uppenbarligen helt ute och cyklar.

Ska man tro SD är det ju dessutom inte solidaritetsskäl som ligger bakom våra generösa invandringspolitik, det är en fasad, det verkliga skälet är att få ner lönerna, den s.k. lönedumpningen. Jag tror inte SD är lösningen på allt, men tycker det är bra att de är i riksdagen. Deras partiprogram i övrigt kan väl diskuteras och har en del ?-tecken, men deras åsikter om bra äldrevård, hårdare tag i rättsväsendet och mer stöd åt brottsoffer tycker jag är fullt rimliga ståndpunkter.


ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Smart, Lasse...

Post by ozzman »

Mycket i SD's partiprogram låter bra, och det är just det som är problemet. Det är väldigt lätt att säja saker som låter bra men sen skall kredit och debet gå ihop också.
Ett problem som SD för övrigt delar med V och MP.
Post Reply