Vilken låt?

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vilken låt?

Post by overkill »

Ja, en liten luddig rubrik kanske, men jag söker en låt som vars melodi/refräng var plankad, eller i alla fall väldigt inspirerad av en annan låt av en svensk grupp. Problemet är att jag inte minns varken låttiteln eller vilken grupp låten kom ifrån, men låten var i alla fall nån från Legal Bootleg boxen tror jag.

Detta har diskuterats i nån annan tråd men jag hittar det inte just nu. Vi kom i alla fall fram till att denna gruppen, spelade in sin låt före Eddie gjorde sin, så tidmässigt kan det mycket väl vara så att eddie mer eller mindre lånade musiken och gjorde en egen text till.
Tyvärr så minns jag inte heller vad bandet hette men det kan ha varit Factory, Strix Q, ett pop/rock band.

Nån som fattar vad jag snackar om? Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Vilken låt?

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Ja, en liten luddig rubrik kanske, men jag söker en låt som vars melodi/refräng var plankad, eller i alla fall väldigt inspirerad av en annan låt av en svensk grupp. Problemet är att jag inte minns varken låttiteln eller vilken grupp låten kom ifrån, men låten var i alla fall nån från Legal Bootleg boxen tror jag.

Detta har diskuterats i nån annan tråd men jag hittar det inte just nu. Vi kom i alla fall fram till att denna gruppen, spelade in sin låt före Eddie gjorde sin, så tidmässigt kan det mycket väl vara så att eddie mer eller mindre lånade musiken och gjorde en egen text till.
Tyvärr så minns jag inte heller vad bandet hette men det kan ha varit Factory, Strix Q, ett pop/rock band.

Nån som fattar vad jag snackar om? Image
Kan det vara låten "Ja' e' flintis" du pratar om från kassetten "Bonnatwist" som var med på boxen "Legal bootleg" som släpptes 1985. Låten är skarpt inspirerad av låten "Oh Susie" av "Secret service" Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vilken låt?

Post by overkill »

Ja, så var det nog. Jämför själva:

http://www.youtube.com/watch?v=M1DrigsmscQ

Inte identiskt likt men det låter ju helt klart som om Eddie plankade en del av musiken. och Secret Service gjorde denna låten 1979, Jag e flintis spelades in 1985 så möjligheten finns ju som sagt. Kan ju vara en slump med men jag vet inte, det känns lite för osannolikt.

Det är förresten inte första gången han lånat musik av andra, riffet i Råttan i Pottan kommer från en Beatles låt,
knappast en slump det heller. Finns säkerligen flera exempel också. Men alla musiker lånar i någon grad, så jag ser inget fel i det alls så länge det inte går till överdrift.

Tack för hjälpen Hummern! Image
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Vilken låt?

Post by BOB-blommorobin »

Det finns många ackord men det är svårt att variera dem som "Erasure - Oh L'amour" och "Lena Philipsson - Dansa I Neon" Så har de samma solospel eller vad det heter. Men de har inte gjort detta medvetet.

Jag gjorde en låt 2007, hörde på radio av misstag en annan låt som hade samma ackord och även solospel eller vad det nu heter. Men det var en tillfällighet, har varit i kontakt med dem. Image
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vilken låt?

Post by overkill »

Absolut, det kan vara en slump med som du säger.

Det har pågått en del twister där diverse artister anklagar varandra för att ha lånat delar av låtar, ibland är det ju garanterat äkta plankningar, men ibland slumpen också. Så det förekommer både och. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vilken låt?

Post by uy »

Men den mest absurda rättstvisten i frågan om plankning var väl ändå när John Fogerty blev stämd av sitt förra skivbolag för att ha gjort en låt på sitt nya bolag som var för lik en låt han gjorde på det gamla bolaget. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vilken låt?

Post by overkill »

Haha. Sen han och bandet blev ovänner och gick skilda vägar har det bara varit problem, stämmningar och rättsprocesser mellan bandmedlammarna, Fogerty och Skivbolaget Fantasy.
Post Reply