Punk och Oi!(?)

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
Blitzsturm
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 15 Nov 2008, 10:46
Location: Blattnicksele

Punk och Oi!(?)

Post by Blitzsturm »

Någon annan som gillar lite mer ligist/huliganartad musik här? Själv är jag väldigt betuttad i band som Blitz och The Business från England.
Gamla bittra punkare och skinhuvuden från det grå och trista Thatcherska Storbrittanien var duktiga på att göra mycket arg och provokativ musik.
I mitt tycke finns det för övrigt inte mycket fler artister i Sverige som är mer punk än Errol stundom var.

Skriv gärna om era favoritartister och skivor med punkband, både från England och andra håll i världen!
sagofarbrorn
Helgfyllo
Posts: 67
Joined: 17 Feb 2007, 07:11

Punk och Oi!(?)

Post by sagofarbrorn »

Oi oi.
Jo, punk är väldigt trevlig musik.
Favoriter inom Oi är Dropkick Murphys, Cock Sparrer och sedan kan jag rekomdera Darkbuster, förbannat bra men dom har enbart släppt en skiva.
Anndra punkfavoriter är Social distortion (även sångaren Mike Ness countryskivor är bra) och en hel del av Rancid.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Punk och Oi!(?)

Post by wiking »

Anti Nowhere League och Blitz för att nämna ett par.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Punk och Oi!(?)

Post by retepnoslack »

En kompis till mej var punkare på 90-talet, så jag fick ju höra en hel del sådan musik vid umgänget. Dock kan jag inte placera så många. "Rape Me" kommer jag ihåg med Nirvana. Sedan lyssnade han ju en del på "Ebba Grön" och ett gäng, som kallade sig för "Strebers".

"Oi" vet jag inte riktigt, vad det är. Det låter, som något man utropar, när man råkar spilla ut kaffe på morgonen.
sagofarbrorn
Helgfyllo
Posts: 67
Joined: 17 Feb 2007, 07:11

Punk och Oi!(?)

Post by sagofarbrorn »

Några svenska oi-band är ju Perkele, Agent Bulldogg och Headhunters. Tyvärr klassar många det som nazist-musik fastän det inte är det.
Kraft105
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 01 Nov 2009, 09:55

Punk och Oi!(?)

Post by Kraft105 »

Jag umgås med ganska många Punkare och skinheads osv på min skola.

Jag har börjat lyssna på, Asta Kask, Dropkick Murphys, Flogging Molly och Cock Sparrer.

Å så är ju Toy Dolls bra ^^
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Punk och Oi!(?)

Post by Evert Meduza »

Min favoritpunkare är såklart Eddie Meduza när han gjorde punklåtar och mina två favoritpunklåtar igenom alla tider är:

Punkjävlar & Kuken står på Mats Olsson Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Punk och Oi!(?)

Post by mrrogerballis »

Flickorna i småland tycker jag e en bra punkversion av Errol.
Och så får man ju inte glömma "Jag vill knulla Nina Hagen" Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Punk och Oi!(?)

Post by Evert Meduza »

MrRogerBallis wrote:Flickorna i småland tycker jag e en bra punkversion av Errol.
Och så får man ju inte glömma "Jag vill knulla Nina Hagen" Image
Visst fan, hur kunde jag glömma dessa Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Punk och Oi!(?)

Post by mrrogerballis »

Man kan ju inte tänka på allt "kuekrunk"ju Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Punk och Oi!(?)

Post by sten1972 »

Bland dom svenska klassiska punkbanden så var ju utan tvekan Ebba Grön och KSMB bäst. På 90-talets nya punkvåg så var ju banden Strebers, Dia Psalma och De Lyckliga Kompisarna dom som tilltalade mig mest.

Dom bästa engelska banden som kom på 70-80 talet var ju Sex Pistols, Toy Dolls och Exploited.
Post Reply