Magnus Uggla om Eddie

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Magnus Uggla om Eddie

Post by overkill »

Hittade det här över 2 år gamla blogginlägget som Ugglan gjort om Eddie. Får ett svagt intryck av att Magnus verkade gilla Eddie som artist även om det inte framgår rakt ut så att säga.

http://blogg.aftonbladet.se/magnusuggla ... punkjavlar
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Hittade det här över 2 år gamla blogginlägget som Ugglan gjort om Eddie. Får ett svagt intryck av att Magnus verkade gilla Eddie som artist även om det inte framgår rakt ut så att säga.

http://blogg.aftonbladet.se/magnusuggla ... punkjavlar
Ärligt talat så tror jag att alla älskar Errol Norstedt innerst inne, fast vill bara inte erkänna, vi medlemmar av Meduzaland har koddar av stål så att säga Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by mrrogerballis »

Per Hummer wrote:Ärligt talat så tror jag att alla älskar Errol Norstedt innerst inne, fast vill bara inte erkänna, vi medlemmar av Meduzaland har koddar av stål så att säga Image
Image mina är av titan Image koddarna = pungkulor Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by uy »

Pungkulor = Tjyllkupper Image

För övrigt ett trevligt blogginlägg. Det skulle vara intressant at tveta om Magnus och Eddie hade någon närmare bekantskap, de var ju ändå signade på samma bolag och borde ju ha råkats vid något tillfälle.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Magnus Uggla om Eddie

Post by overkill »

Ja, det skulle vara kul att veta. Ugglan är född & uppvuxen i Stockholm, och har bott där hela tiden såvitt jag vet. och Eddie verkade ju inte särskilt förtjust i Ståkkholm och åkte ogärna dit, men visst, de han ju förstås ha sprungit in i varandra ändå t.ex på skivbolaget när han väl bemödade sig att besöka huvudstaden, eller i nått annat sammanhang. Man kanske skulle försöka kontakta ugglan och fråga.
Fast om de träffade varandra nån gång borde han ju nämnt det i blogginlägget när han ändå pratade om Eddie. Man man vet ju inte.

Ugglan var faktiskt något av en barndomsfavorit och jag minns att jag älskade låtarna Jag mår illa, IQ och ett gäng till. Vissa av hans låtar är roliga, men inte alls på samma sätt som Eddie´s, de tar sig helt olika uttryck. Ugglans låtar är mer underfundiga låtar som man småler åt, inte gapskrattar som med Eddie.
Sedan är långt ifrån allt med Ugglan är bra, man får ihop en hyffsad Best Of samling men så mycket mer är det inte. Allt är inte humor-betonat heller, vissa av de tidiga skivorna är mer punkbetonade och stuket varierar med tiden.

Det finns ju en låt som heter Åh, Magnus och den tror jag är en reaktion på att Magnus sålde så mycket och man kan ju tänka sig att Eddie blev lite avunsjuk. Skulle gissa att Magnus sålde dubbelt så mycket som Eddie då det begav sig, har inga säkra siffror men det är en kvalificerad gissning. Det blev ju säkert inte bättre av om nån från skivbolaget CBS ringer och säger nått i stil med "gör en låt i Uggla-stil så kommer du att sälja lika mycket!". Nu vet jag inte alls OM det överhuvudtaget är så, men som en viss person sa: en kan la ana. Skivbolag är liksom alla företag intresserade av att tjäna pengar, och vad gör man då, jo man ger skivköparna det de vill ha så blir alla glada Image Utom möjligen artisten, som kanske får göra låtar den egentligen inte vill. Det måste ju inte vara så, men ibland blir det ju så, eftersom skivbolaget många gånger har sista ordet Image
Last edited by overkill on 23 Oct 2011, 00:16, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Ja, det skulle vara kul att veta. Ugglan är född & uppvuxen i Stockholm, och har bott där hela tiden såvitt jag vet. och Eddie verkade ju inte särskilt förtjust i Ståkkholm och åkte ogärna dit, men visst, de han ju förstås ha sprungit in i varandra ändå t.ex på skivbolaget när han väl bemödade sig att besöka huvudstaden, eller i nått annat sammanhang. Man kanske skulle försöka kontakta ugglan och fråga.
Fast om de träffade varandra nån gång borde han ju nämnt det i blogginlägget när han ändå pratade om Eddie. Man man vet ju inte.

Ugglan var faktiskt något av en barndomsfavorit och jag minns att jag älskade låtarna Jag mår illa, IQ och ett gäng till. Vissa av hans låtar är roliga, men inte alls på samma sätt som Eddie´s, de tar sig helt olika uttryck. Ugglans låtar är mer underfundiga låtar som man småler åt, inte gapskrattar som med Eddie.
Sedan är långt ifrån allt med Ugglan är bra, man får ihop en hyffsad Best Of samling men så mycket mer är det inte. Allt är inte humor-betonat heller, vissa av de tidiga skivorna är mer punkbetonade och stuket varierar med tiden.

Det finns ju en låt som heter Åh, Magnus och den tror jag är en reaktion på att Magnus sålde så mycket och man kan ju tänka sig att Eddie blev lite avunsjuk. Skulle gissa att Magnus sålde dubbelt så mycket som Eddie då det begav sig, har inga säkra siffror men det är en kvalificerad gissning. Det blev ju säkert inte bättre av om nån från skivbolaget CBS ringer och säger nått i stil med "gör en låt i Uggla-stil så kommer du att sälja lika mycket!". Nu vet jag inte alls OM det överhuvudtaget är så, men som en viss person sa: en kan la ana. Skivbolag är liksom alla företag intresserade av att tjäna pengar, och vad gör man då, jo man ger skivköparna det de vill ha så blir alla glada Image Utom möjligen artisten, som kanske får göra låtar den egentligen inte vill. Det måste ju inte vara så, men ibland blir det ju så, eftersom skivbolaget många gånger har sista ordet Image
Ska jag få säga min teori om "Åh Magnus" så tror jag att Eddie gjorde den för att han tyckte att Uggla var helt enkelt överskattad, ja du vet det här med att man vill slicka sin idol i röven och såna saker, själv tycker jag att Uggla är enormt överskattad och som bara går efter "vågen" hela tiden, är det punk som ska liras så lirar han punk, är det disco som gäller så spelar han in discomusik, är det schlager som är inne hos folket så spelar han in det, en tönt som bara gör musik för att tjäna pengar, nä tacka vet jag Errol som gjorde lite mer som han själv ville
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Magnus Uggla om Eddie

Post by overkill »

Ja, det kan ligga lite i det också. Tror dock ändå att han tyckte att Ugglan är bättre än mycket annat skit, men visst, överskattad är han ändå. Sedan varierar Ugglans stuk lite med, allt låter inte likadant.

Denna låten är ju enda gången han kommenterat Magnus så det är lite svårt att veta vad han egentligen tyckte. Han pratade ju däremot om andra artister i intervjuver ibland, som han mer eller mindre totalsågade. Tomas Ledin, Ulf Lundell, Björn Rosenström och några till var ju helt klart inga favoriter. Magnus kanske var OK och lite överskattad men inte mer än så, om jag får gissa.
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by raggarjojje »

Han sjunger om Magnus Uggla i låten pungjävlar.

Om ni kollar 2.06 in i klippet så säger om Magnus Uggla. Föresten är det någon som sett det där klippet förut

http://www.youtube.com/watch?v=aFIO3I-n ... re=related
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by Evert Meduza »

RaggarJojje wrote:Han sjunger om Magnus Uggla i låten pungjävlar.

Om ni kollar 2.06 in i klippet så säger om Magnus Uggla. Föresten är det någon som sett det där klippet förut

http://www.youtube.com/watch?v=aFIO3I-n ... re=related
Nej, den har jag inte sett förr, tackar för länken Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by mrrogerballis »

RaggarJojje wrote:Han sjunger om Magnus Uggla i låten pungjävlar.

Om ni kollar 2.06 in i klippet så säger om Magnus Uggla. Föresten är det någon som sett det där klippet förut

http://www.youtube.com/watch?v=aFIO3I-n ... re=related
Fick en länk på facebook fast glömde säga till om det här.
Sorry.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Magnus Uggla om Eddie

Post by Evert Meduza »

MrRogerBallis wrote:Fick en länk på facebook fast glömde säga till om det här.
Sorry.
Ingen fara, inte lätt att tänka på allt Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Magnus Uggla om Eddie

Post by overkill »

Sedär, det klippet var nytt för mig också. Tackar för det.
Känner dock inte till låten Pungjävlar Image


Magnus gjorde ju några skivor med punkstuk i slutet av 70-talet och blev delvis klassad som en punkare, så det är väl därför eddie nämner honom i denna låten. Magnus såg sig dock själv aldrig som en "riktig" punkare och blev även kallad "slyngel" eftersom han kom från hyffsat välbärgad familj. Image
Post Reply