Hemma

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Hemma

Post by retepnoslack »

Jag har fått upp ögonen för Owe Thörnqvist på sistone och hittat ännu en favorit ibland de musikaliska konstnärerna. Många bra låtar, dessutom mannen som var den förste rock-musikern i Sverige. Det har t.o.m. diskuterats, om han var först i hela EUROPA. Jag köpte den stora boxen, som släpptes till hans 80-årsdag. Den innehöll åtta skivor samt en DVD och bok. Så nu har jag en hel del, att lyssna på.

Jag reagerade framför allt på någonting speciellt i den här sången, som heter "Hemma".

http://www.youtube.com/watch?v=MC8mZy1Z_UE

Lägg märke till, hur uttalet på "förstubron" utförs. He, he!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Hemma

Post by Evert Meduza »

RetepNoslack wrote:Jag har fått upp ögonen för Owe Thörnqvist på sistone och hittat ännu en favorit ibland de musikaliska konstnärerna. Många bra låtar, dessutom mannen som var den förste rock-musikern i Sverige. Det har t.o.m. diskuterats, om han var först i hela EUROPA. Jag köpte den stora boxen, som släpptes till hans 80-årsdag. Den innehöll åtta skivor samt en DVD och bok. Så nu har jag en hel del, att lyssna på.

Jag reagerade framför allt på någonting speciellt i den här sången, som heter "Hemma".

http://www.youtube.com/watch?v=MC8mZy1Z_UE

Lägg märke till, hur uttalet på "förstubron" utförs. He, he!
Ha ha, när är denna låt inspelad Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Hemma

Post by retepnoslack »

Jag är inte säker, men jag skulle tro 1961 eller 62.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Hemma

Post by Evert Meduza »

RetepNoslack wrote:Jag är inte säker, men jag skulle tro 1961 eller 62.
Kanske från Owe allas våran Errol har fått sitt rrrrrrungande rrrrrrrrrr, funderade faktiskt ett tag på att göra en tråd om hur Errol har fått inspiration till sina rrrrrrr, men nu kanske vet vi Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Hemma

Post by retepnoslack »

Den är inte helt omöjlig, denna teori.
Last edited by retepnoslack on 14 May 2011, 19:58, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Hemma

Post by overkill »

Gamle Owe är ju knappast något jag lyssnar på, men visst, det man hört är ju absolut inte dåligt (det mesta). Har dock inte hört speciellt mycket heller ska sägas, och det är ju ingen artist jag förknippar med "rock" direkt. Utan snarare typisk 50-60 tals pop.
Men men, får väl kolla upp lite mer. Bilden av Owe för mig är den evige kvinnotjusaren med smöriga (?) ballader som fruntimren faller för. Image

Kuriosa: en medlem här på forumet vet jag råkar sitta på (inte bokstavligt talat vad jag vet, men ändå Image) Owes aoutograf, kan ni gissa vem? ledtråd: det är inte jag. Image
Last edited by overkill on 14 May 2011, 23:31, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Hemma

Post by Evert Meduza »

Skall börja lyssna på fler låtar med Owe, en av min fars favoritartister när han var ung Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply