Silver Wheels - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Silver Wheels - Recension

Post by Evert Meduza »

Ja, dags för en ny recension av en platta: På tur står "Silver Wheels" som är det andra albumet där Errol enbart sjunger och körar, första var "Harley Davidson". Dock så kommer jag inte att recensera bonuslåtarna på denna plattan då de kommer att recenseras senare/har blivit recenserade.

Porrfavor (Compagneros)
Första låten är en mindre seriös låt då Errol körar i refrängen på låtsasspanska, jag tycker att denna är rolig (Lägg föresten märke till att Errol har stavat titeln med två "R" då det egentligen skall stavas Porfavor Image)

Han Börja' Rocka
En till rolig låt, tung rock med Errol då han sjunger om en man som står på sitt tak som spelar rockmusik på högsta volym, härlige Errol sjunger om en man som gör som han själv vill, alltid lika rebellisk våran Errol Image

Silver Wheels
Min favoritlåt på den här plattan, otroligt bra låt som passar perfekt att köra när man åker bil, så skön och härlig, jag älskar verkligen den här låten.

Keep On Rolling
Efter det så kommer en till härlig låt som passar perfekt i bilen, Errol är bäst på att göra seriösa låtar om fordon och kärlek säger jag bara.

Det Blir Aldrig Någonting
En låt som har kritiserats och sågats av många, vilket jag inte alls förstår, denna låten beskriver verkligen människans vardag som jag personligen upplever, jag känner likadant, "Det blir aldrig någonting" då jag själv lider av depressioner på grund av att jag dels är singel, finns få människor i min omgivning som förstår mig eller ens bryr sig om mig, jag kan lika gärna erkänna att anledningen till att Errol Norstedt är min favorit är för att de flesta av hans texter på hans låtar träffar mig, jag känner igen mig själv i så många av hans låtar, som denna till exempel.

Jag Ger Fan I Allt
Nu kommer en samhällskritisk låt och denna är som alla hans samhällskritiska låtar hur klockren som helst, "bovarna i regeringen blir landshövdingar", sedan så är det ju fel att man skall tvingas supa för att himmelen skall bli blå.

Totempåle
En seriös låt på engelska som handlar om sex(!), i alla fall som jag har tolkat det. Eller vad tror ni?
"Do you wanna see my Totempåle
Then forget the things that you've been tooled
Maybe I'm a little bit to old
ButIi still can be so strong involved
If you wanna play that game with me, You can bet that i can score
I can really show some dirty tricks
That you never seen before
If you wanna see my Totempole, Just come in and close the door"
Vad tolkar ni refrängen på den låten?

Heartache
Lugn och seriös låt av Errol, finns kanske inte så mycket mer att säga.

Baby Do You Love Me
En riktigt bra låt detta säger jag bara, Errol har styrka i sin röst och skriver hur bra texter som helst med ett bra ös i Image

Börjes Whaggar Whock
Och nu dags för Börje Lundin, Sven Lundin och Ljungbacka-Erik, bra låt detta även detta inte är Börje's bästa låt, hans bästa låtar är "Min EPA-traktor", "Världens Bäste Chaufför" och "Ute På Vischan" om ni frågar mig.

Here Comes That Rain Again
Ja, plattan avslutas (om man räknar bort bonuslåtarna) med en till seriös och trevlig låt, fin och bra låt som vanligt.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Silver Wheels - Recension

Post by retepnoslack »

Väl formulerat. jag skall själv återkomma med en recension, någon dag.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Silver Wheels - Recension

Post by retepnoslack »

Den här skivan köpte jag, direkt, när den kom ut. Jag minns fortfarande känslan, när man satt och bläddrade i Ginza-katalogen och hittade någonting man ville ha. Allra roligaste var det ju, när någon artist/grupp hade släppt en helt NY skiva.

Detta var nummer nummer fyra i samlingen. Innan hade jag: Collection, Röven 2 och Live 1983. Det låter nog underligt, men skivorna ifrån CBS hade ju inte släppts på CD, ännu, och LP-skivor var redan på denna tid ganska så svåra att få tag på.

Jag hade dock Börje Lundins kräftkalas, julafton, Dubbelidioterna, På begäran och Eddies garderob, förut.

Porrfavor (Compangeros)
Härliga spanska toner. Man hör, direkt, vad det skall handla om. En "trött" person reser till Spanien för, att "vila upp sig" och fastnar där nere. Min mor fann vissa likheter emellan denna text och Povel Ramels texter. Där ser man. En fin öppning, i alla fall. Ja, och, som Evert (alias Per Hummer)redan skrivit, så är ju titeln en ordvits. En sammandragning utav porr och det vänliga tilläggsordet i det spanska språket.

Han börja rocka
Nu blir det onani, trodde jag, när det står en man på taket "utan brallor på". He, he! Att sätta på en förstärkare kan ju ha dubbel betydelse och samtidigt tycker jag, att det är oroligt skojigt, när han "lurar" lyssnarna. Jämför detta med "Min Hobby" ifrån sista plattan. Jag var övertygad om, att det skulle bli någonting med förhud där, men icke. En "brôtig" låt, som förmodligen skall värma upp publiken för en ännu "brôtigare" låt, senare.

Silver Wheels
Är det bästa låten på skivan? Ja, det är svårt, att säga. Oerhört skön stämning på det hela. Det luktar garage, gummidäck på het asfalt, sommar, sol. Man förbereder sig för den årliga friheten under sommartiden. En frihet jag själv aldrig, riktigt, ha fått uppleva, eftersom jag aldrig skaffat körkort. Oerhört bra låt, i alla fall. Inte rivig för fem öre, men det finns ett undebart tunggung i den.

Keep On Rolling
...En direkt fortsättning på förra låten har jag länge tyckt. Kanske efter några dagars "bil-luffande" (Finns det ett sådant ord) och man börjat komma igång. Magin är borta, men det är fortfarande väldigt kul.

Det blir aldrig någonting
Jag har, också, hört en massa klagomål på den här låten. Men ÅTER IGEN sätter Eddie Meduza den perfekta stämningen till en text. Trånandet efter kärlek och misslyckandet, allt till en långsam dansbandslåt, som andas folkpark eller "folket hus" över sig.

Jag ger fan i allt
Nu brôtar vi igång med den rivigaste och mest anarkistiska låten på hela skivan. Häll upp spriten och röj. Påminner en hel del om: "Jag skiter i allt", som jag har hört skulle ha varit med på skiva under de tidiga planerna, men fick nöja sig med en plats på "Kräftkalas två". Revolution bröder och systrar!! Delar nog förstaplatsen med titelspåret, skulle jag tro.

Totempåle
Ganska udda låt i sitt slag med svengelsk titel. Den unga tösen flamsar runt medan den äldre mannen tar det lugnt och bara levererar en fråga. Image

Heartache
Den spruckna kärleken. Ämnet har ju eddie Meduza behandlat ofta. Här verkar huvudpersonen tycka, att det spruckna hjärtat är överdrivet i smin smärta... Men, det kommer surt efter och då gör det RIKTIGT ont.

Baby Do You Love Me
Är hon kvar hos dej, eller är hon inte? Ännu en bra låt. Man kan bara konstatera, att det här ÄR ett riktigt br album.

Börjes Whaggar Whock
Måhända den sämsta låten på skivan, men detta betyder inte, att den är dålig. Roligt, att Börje, Sven och Ljongbacken fick vara med, i alla fall. skall vi gissa, att det här skulle ha varit en instrumental Boogie-Woogie, men texten kom till i sista stund. Det är ju snarare snack än sång.

Here Comes That Rain Again
Visst sjunger han väl "pain"? Jo, det GÖR han.
Last edited by retepnoslack on 04 Jan 2012, 04:02, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Silver Wheels - Recension

Post by Evert Meduza »

Jovisst sjunger han "PAIN", någon måste ha hört fel eller stavat fel.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Silver Wheels - Recension

Post by Långis »

Evert wrote:Jovisst sjunger han "PAIN", någon måste ha hört fel eller stavat fel.
Jo, det är ett omtalat stavfel. På senare upplagor av Silver Wheels är detta tydligen korrigerat.
Post Reply