Ortnamn i låtar?

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Tackar för infon uy, har lagt in detta nu, samt lagt till att Ryssland givetvis nämns i Ronka i Ryssland också. Image

haha, en person bor alltså i Mångsbodarna? borde snarare kallas Byhåla då (och inte hålor Image) men där ser man.

Vart finner man sketcherna Välj mellan kuken och kniven och Åh vilket slagsmål det var?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Bondaryd står förresten även på en skylt på teckningen som finns på baksidan av häftet som medföljer Legal Bootleg boxen. Där står även Bonnatwist nånstans på bilden. Gissar och att eddie först tänkte släppa Bonnatwist separat och inte i boxen. Bandet var ju också nyinspelat 1985 (förutom 2 låtar), vilket inte de andra kassetterna var.

Men av nån anledning blev inte så fallet och eddie släppte den i boxen i stället, han gjorde ju dessutom både Hej Hitler och Ain´t Got No Cadillac detta året så det kanske räckte ändå. Bilden i fråga var nog gjord till bandet som sagt, men användes den på baksidan av infohäftet istället i boxen.

Sen så finns det ju en bild från 91 där det står Bonnatwist också men det tror jag bara är nått han gjorde för annonser och reklamutskick.
Om nu Bonnatwist verkligen finns med eget omslag så lär det bara handla om några enstaka ex, tror inte att nått hann annonseras ut, däremot kan ju nån vän eller bekant råkat ha fått ett ex med detta omslaget Image
Last edited by overkill on 31 Dec 2011, 23:16, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ortnamn i låtar?

Post by uy »

Overkill wrote:Tackar för infon uy, har lagt in detta nu, samt lagt till att Ryssland givetvis nämns i Ronka i Ryssland också. Image

haha, en person bor alltså i Mångsbodarna? borde snarare kallas Byhåla då (och inte hålor Image) men där ser man.

Vart finner man sketcherna Välj mellan kuken och kniven och Åh vilket slagsmål det var?
Jag antar att du råkade byta ordet "bod" mot "håla". Image saken är den att det finns fler än en bod i Mångsbodarna, men det är bara en som är bebodd året runt. Image

Sketcherna Välj mellan kuken och kniven och Åh vilket slagsmål det var finner man på Radio Ronka 2 och extramaterialet till Eleganten från vidderna.

Angående bilden till Bonnatvist så har ju de andra kassetterna från Begal Bootleg också en teckning. Svensktoppsrulle föreställer en sur gubbe som tittar på Eddie med en gloria ovanför huvudet. Fräckisar har en kuk som sprutar. Jag scannade in det häftet för något år sedan, men jag minns inte huruvida jag lade ut det på forumet eller ej.
Tyvärr ligger bilderna i min andra dator, så om jag inte redan har postat dem får jag rota fram dem nästa gång jag är hemma.

Jag tror bestämt vi har halkat in på ett sidospår igen Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Hehe, en klassiker här på meduzaland, något av en tradition numera Image

Återigen tack för infon. Jo jag misstänkte att bodarna syftade på antalet bodar, och inte personer. Just därför borde denna hålan vara under en rubrik kallad Byhåla eftersom det bor 1 person där, och inte under rubriken Byhålor som det står nu Image Image

Angående häftet till Legal bootleg så så har jag inget minne av dessa bilderna på rak arm. Får kolla för att vara säker, men jag vill minnas att mitt häfte som jag har till min box inte har dessa bilderna, bara en framsidebild med Eddie och baksidebilden med Bonnatwist. Jag har även en scannad version i datorn (dock inte just mitt häfte) som ser ut som den jag har.
Men jag har för mig det står på Jockes sida att häftet finns i 2 varianter, kanske är denna du har då? Ladda gärna upp när du har möjlighet. Det är möjligt att jag har sett bilderna på nån annan sida nånstans, t.ex Stefan Janssons som ju tyärr ligger nere, men jag minns inte spontant hur dessa ser ut.
Last edited by overkill on 01 Jan 2012, 01:05, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Ortnamn i låtar?

Post by Evert Meduza »

I låten "Släktsången" ifrån kassetten "Jubelidioterna" som också finns på "Alla Tiders Fyllekalas Vol. 14" så nämns fler orter, orkar dock inte räkna dem just nu, fast här har ni en länk till låten.

http://www.youtube.com/watch?v=P9sITKClw8w

EDIT:

Eslöv och Sjöbo nämns i denna låten.
Last edited by Evert Meduza on 01 Jan 2012, 18:50, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Ortnamn i låtar?

Post by Evert Meduza »

"Skanör" nämns i låten "Han Snusar Med Picken" ifrån kassetten "Jag Blir Aldrig Riktigt Vuxen, Jag".
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ortnamn i låtar?

Post by ELN »

Hawaii i Tillbaks till Hawaii
Ronneby i titeln till Ronnebyån
Småland i titeln till Småländsk midsommarnatt
I porfavor conpagneros landar han i en spansk stad ......dorm, kan inte lyssna just nu men nån annan kan säkert kolla upp de annars.
Brunei i Inte Börje
New York i sketchen De heter New York
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Ortnamn i låtar?

Post by mrrogerballis »

ELN wrote:Hawaii i Tillbaks till Hawaii
Ronneby i titeln till Ronnebyån
Småland i titeln till Småländsk midsommarnatt
I porfavor conpagneros landar han i en spansk stad ......dorm, kan inte lyssna just nu men nån annan kan säkert kolla upp de annars.
Brunei i Inte Börje
New York i sketchen De heter New York
Benidorm var staden som han landade i. Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ortnamn i låtar?

Post by ELN »

MrRogerBallis wrote:Benidorm var staden som han landade i. Image
Ja just det! Benidorm i Porfavor...
O så va det Magnitogorsk i Fåntratt Schuffle (jag har kollat upp att den finns i alla fall) Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Sådär, då var det uppdaterat igen med allt ni nämnt (hoppas jag), samt en del till.

Skara har jag bestämt för mig nämns på fler ställen än i Skarapersiflage, men var?

Smålänska missnöjespartiet finns på Dårarnas Julafton men har väl ingen riktig titel vad jag förstått, men den finns där i alla fall i ett mellansnack. Samma med Skövde som finns i slutsnacket på samma kassett.

Vart finner man sketcherna Skåne och De är New York?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Skara nämns väl i även i Bröderna Lundin rensar studion eller Studiostädare Börje Lundin eller om det är båda i 2.

Gotland nämns i På Gotland (från Idiotlåtar) och i Gotlands södra udde så denna är tillagd också samt en del annat småkrafs (främst fler låtar och sketcher där redan nämnda orter tagits upp). Många orter nämns ju på fler än ett ställe så nämn gärna dessa också Image

Fyll gärna på och rätta om nått är glömt eller felaktigt Image
Last edited by overkill on 05 Jan 2012, 21:13, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ortnamn i låtar?

Post by uy »

Overkill wrote:Smålänska missnöjespartiet finns på Dårarnas Julafton men har väl ingen riktig titel vad jag förstått

Vart finner man sketcherna Skåne och De är New York?
Jodå, sketchen ska finnas namngiven som "Småländska missnöjespartiet" på någon av kassetterna i Compendia Ultima.
"De heter New York" är ett av filmklippen i extramaterialet till Eleganten från vidderna. "Står det Nevv jårk så heter det nevv jårk!". Men vete fasen om filmmaterialet räknas här. Eller gör det?
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Tja, varför inte? ser inget hinder för det ialla fall.

Smålänska Missnöjespartiet var inte namngiven från början, på orginalbandet, men i brist på annat kan vi använda titlarna från Compendia boxen om låten eller sketchen finns där, där har ju allt innehåll titlar.

Men var hittar man sketchen "Skåne"? det snackas lite om den i en annan tråd, se länk på sidan 1 i denna tråden.

Skåne nämner han förresten i Börje Lundin, Rattens Riddare så det är tillagt. Även Göteborg nämner han där. Han nämner Skåne nån mer stans också men minns inte var just nu.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ortnamn i låtar?

Post by ELN »

Skara nämns i Herr Karlsson är ett svin med
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ortnamn i låtar?

Post by overkill »

Ja, det kunde man ju ana förstås Image detta är tillagt.

Det låter som att han säger Älvdalen i Tommy hade en Cadillac men jag är inte 100... vad säger ni andra?
Post Reply