Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Post by Långis »

Jo, nog hajade ni till vid rubriken? Men låt mig förklara.
En grej jag funderat en del på senaste tiden varför så många fastnat så kraftigt vid artisten Eddie Meduza. Fansens kärlek tycks inte ha några gränser. Somliga åker ned till åsnen och tar med sig vattnet hem, andra lägger ut en enorm summa pengar på sin samling.
Vad är det egentligen vi fastnat för? Vad är det som gjort att Eddie förtjänat vår uppmärksamhet?

Själv har jag nog inget rakt svar. Mycket beror på ärligheten i hans person och hans rättframma sätt. Som person kändes han mer genuin än gemene man och som artist både talangfull och banbrytande och sådant uppskattar jag hos en människa.
Har ni funderat på detta tidigare?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Post by overkill »

Visst har denna tanken slagt mig. För min del handlar det mest om kärleken till musiken. Hade jag inte gillat den eller kanske bara delar av den hade jag knappast brytt mig om att "gräva" mer i allt som har med Errol Norstedt att göra. Sedan gör ju hans udda personlighet och sättet han spred sin musik på sitt till, absolut. Säg att han bara hade gett ut skivorna via vanliga skivbolag och att de därmed hade gått att köpa hos vilken skivnasare som helst hade det inte riktigt blivit samma sak. Även om jag hade avgudat musiken lika mycket försvinner en del av bilden av mannen bakom artisten. Lite svårt att förklara, men typ så Image
Dessutom hade vi antagligen aldrig fått se mycket av kassett-materialet om vanliga skivbolag hade släppt det. Då hade säkerligen 50 % blivit censurerat.
sharpie
Helgfyllo
Posts: 104
Joined: 08 Sep 2008, 11:40

Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Post by sharpie »

Generellt tror jag det beror på att många faktiskt insett hur duktig han är. Jag själv lyssnar för det är bra musik, att det finns så mycket och att han gjorde nästan allting helt själv i en studio som han sedan inte la ut via skivbolag.

Kanske fler börjat inse det, jag vet inte faktiskt.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Post by Evert Meduza »

Det som gör honom så speciell för mig är såklart hans musik och alla hans finurliga texter, sedan framför allt för att han har gjort många låtar vars texter jag känner igen mig själv i. Många vanliga artister sjunger om hur lyckligt förälskade de är eller hur mycket de är ute och knullar och har sig, fast Errol sjöng även om olycklig förälskelse och sexuella frustrationer som jag ofta lider av, dels även för att han har faktiskt hindrat mig ifrån att begå självmord (otur för er som vill att jag skall dra åt helvete ifrån forumet), så jag kan bara säga: Jag älskar honom, ibland behöver man bara lite förståelse och även om vi aldrig fick träffa varandra eller lära känna varandra så kan jag ändå känna att han förstod mig och bara det betyder jättemycket för mig.

Jag avundas verkligen er som såg honom Live/träffade honom i hans privatliv/köpte hans kassetter av honom då jag ingår i "den yngre generationen" som Långis kallar det.

Jag hoppas det duger som svar varför han är så speciell för mig rent personligt.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Post by mrrogerballis »

Jag tror nog personligen att det är många som känner igen sig i någon utav alla hans texter,det finns ju nästan alltid en låt att ta till i vilken situation man befinner sig i.
Sedan gjorde han ju det mesta själv på sina band/kassetter.
Han stod ju upp för den"lilla"människan.
Som person var han ju mån om andra skulle ha det bra.
Att dom sedan "Joooornalisterna"skrev ner hans musik gav han ju fan i.
Han körde ju sitt race fullt rakt ut.
Det skulle funnits flera såna i vårt land.
Då hade svärje vart bra.
E.Hitler
Helgfyllo
Posts: 160
Joined: 21 Jun 2010, 13:26

Vad är egentligen så jäkla speciellt med Eddie?

Post by E.Hitler »

Han var ju inte som nån annan artist han gjorde ju allt själv i sin studio och så var han ju så bra på att hitta på texter jag menar skit i vad det handlar om men han kunde ju gör an låt på en par minuter om han var på dåligt humör(så säger dom ju iallafall i eleganten ifrån vidderna) Och så kunde han så mkt av varje jag menar han kunde ju lära sej instrument hur enkelt som helst. Han kunde helt enkelt lite av varje. Image
Last edited by E.Hitler on 25 May 2012, 15:43, edited 1 time in total.
Post Reply