Överskattade låtar

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Överskattade låtar

Post by overkill »

Allas våran idol har ju som bekant en massa klassiker och bra låtar (och även sketcher) på sitt samvete.
Det finns också, ett fåtal låtar jag aldrig riktigt har fastnat för och som dessutom ibland verkar rådiggas av andra, och blir därmed ännu tråkigare och tjatigare att lyssna på. De passar väl inte rikigt in under kategorin "Dåliga", men nära på.

Det är inte många, men en jag spontant kommer på är:

Runke Ball (finns bl.a på Just Like An Eagle)

En typisk låt som många tjatar om, och givetvis enbart pga av den enformiga texten och tillgjorda rösten han använder. "Musiken" i låten är kass också, trummorna låter som en trummaskin och jag tror att ingen tänker på musiken överhuvudtaget. Sen finns det ju en video till samma låt och själva låten fick väl stort genomslag iof att många verkar ha hört den då den blev så lätt tillgänglig på Just Like An Eagle.
Kort sagt en låt som inte är särskilt bra och som förlöjligar bilden av Eddie ännu mera och spär på fördommarna. I så fall är ju t.ex Skinnet en 100 gånger bättre låt som handlar om samma ädla tema, även denna tycks ju vara hyffsat känd och populär. Som tur är, då det är en mycket mera klockren låt.
Last edited by overkill on 27 Feb 2014, 12:23, edited 2 times in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Överskattade låtar

Post by wiking »

Skivan Väg 13.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Överskattade låtar

Post by E-M »

Jag tycker ju personligen inte att Eddies mest kända är dem bästa. Tänker på "Punkjävlar", "Glasögonorm", "Volvo" o.s.v. Visst det är bra låtar men om man jämför dem med annat han har gjort så är dem inte de bästa. Så i den meningen tycker jag de mest kända är överskattade OM man jämför med andra låtar han har gjort.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Överskattade låtar

Post by Evert Meduza »

Fan, Errol är ju en grovt underskattad artist så överskattade låtar lär bli svåra att hitta.

"Väg 13" är en av mina absoluta favoritskivor tillsammans med "Eddie Meduza & Roarin' Cadillacs" och "Gasen I Botten" och behöver bli mer tillgänglig då tycker jag.

De mest kända låtarna som "Gasen I Botten", "Punkjävlar" med flera är en viktig del av mitt liv då jag mådde betydligt bättre rent mentalt än vad jag gör nu, sedan så kan jag hålla med om att det finns så många andra fantastiska låtar som bara släpptes ut på kassetter av Errol.

Fast skall jag tvunget nämna minst en bete så (jävlar vad ni kommer att vilja slå ihjäl mig nu!) får jag då välja "Fruntimmer Ska En Ha Å Knulla Mä"..... Varför då undrar ni? Visst är låten klockren och rolig om man förstår vad den handlar om egentligen och hans framförande av den är hur härligt som helst, fast jag känner att det är lite på grund av denna låt som man har målat Errol så svart och förbjudit honom från barn och ungdomar och så har man då satt honom i samma fack som Onkel Kånkel, Slaskfittorna med flera och nästan alltid i dokumentärer och när man pratar om honom så nämns denna och om hur den gjorde folk så upprörda och då kallar man honom för mansgris, bonnajävel med mera vilket ger mig ett brustet hjärta då han och hans låtar (seriösa som oseriösa) och sketcher har räddat mitt liv flera gånger och ni kan inte ana hur lättad jag blev när man inte pratade om denna bit på Kobra på SVT när de hade ett inslag om Errol när de pratade om könsrock.
Sedan så är låten ganska enformig och inga rim, låten "Vresa Upp Fetta', Käringajävel" är betydligt bättre då tycker jag rent musikaliskt och mindre känd då, tänk sedan andra snusklåtar han har gjort som är helt genialiska som "Jag Blir Aldrig Riktigt Vuxen, Jag", "Skinnet", "Har Ni Sett Herr Kuk", "Jag Släppte En Skit På Dansrotundans Dansgolv" med flera, dessa nämns nästan aldrig och ja, ni förstår vart jag menar, dock så hatar jag inte den låten, absolut inte, jag tycker bara att det finns många andra han har gjort som är MYCKET BÄTTRE som tyvärr helt har hamnat i skuggan av den biten.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply