Musik affärer

Sälj, köp, byt eller skänk dina icke Eddie Meduza-relaterade prylar på denna avdelning
Post Reply
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Musik affärer

Post by muh1976 »

Startar denna tråd som en info tråd.
Om ni vet någon affär eller ett ställe där du kan göra riktiga fynd. Skriv bara. Kom just hem från England köpte 16 original skivor som var super billiga där men dyra i sverige.
Jag frågade butiks ägaren om han kände igen Eddie Meduza. Då tog han fram singeln YEA YEA YEA. Gissa vad min reaktion vart
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Musik affärer

Post by retepnoslack »

He, he! Ja, det måste ha varit en rejäl chock. Ja, en rejäl chock på ett positivt vis, förstås. Jag är så sällan ute och reser och hemma, här, finns det ingen skivaffär, alls. När jag var i Göteborg brukade jag göra mina visiter på "Skivhugget" och "Bengans", men det var länge sedan. Jag tror EN utav dessa butiker har gått i konkurs och slagit ihop. Jag tror det var "Bengans, men är inte säker.

Musikaffärer är f.ö. ETT sammandraget ord (Vilket originalskivor och superbilligt OCKSÅ är)
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Musik affärer

Post by Långis »

Såg att det fanns en skivbutik på stationen i Göteborg. Sökte igenom den när jag var där senast, men fann inget med Eddie.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Musik affärer

Post by uy »

Ah, den har jag också sökt igenom när jag bodde där. Världen är allt bra liten ändå!
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Musik affärer

Post by overkill »

Kul berättelse muh1976! Vad var det för skivor du köpte om man får fråga?
Alltid kul att kunna fynda.

Bengans finns kvar och har numera 2 butiker, Skivhugget klappade dock igen för ett antal år sen.

Butiken som Långis & uy nämner är mycket bra och där är jag stammis,
inte bara som köpare utan även som säljare. Säljar beganade plattor
till dem med jämna mellanrum. Tack vare sitt fina läge med mycket folk i genomströmmning är
det stor rotation på grejerna där, nya plattor åker in & ut varje dag i stort sett.
Bra priser också då ägaren vill ha snabb rotation, ett tips är dock att köpa
om du ser nått du vill ha, fundera inte för länge. Kommer du tillbaka dagen efter är
risken stor att det är borta, såvida man inte kan ber personalen att lägga undan.
Butiken heter CD-Centralen och ligger på Centralstationen i GBG (därav genomströmmningen).
Har både nytt & beganat.

Sedan finns där också ett antal bra butiker i Göteborg med bra priser,
jag orkar dock inte rabbla alla. Alla dessa har huvudsakligen beganat.
Skivhallen Majorna - ligger dock lite off i majorna, bra priser & utbud.
På Andra Långgatan ligger 3 st butiker:

Dirty Records (nära Järntorget)
Disc Union
Andra Långgatans Skivhandel

3 bra butiker allihop men Dirty Records är min favorit av dessa.
Dirty hade även ytterligare en butik förut, den gamla/ursprungliga, som låg
på Chalmersgatan nära Avenyn, denna klappade dock ihop förra året.
Den på Andra Långgatan är relativt ny, drygt 3 år tror jag och har även ett trevligt Café.
Rekomenderas. Andra Långgatans skivhandel var mycket bra förr då man kunde göra
stora fynd på deras s.k. "släpp", dvs de köpte in massor av plattor som de släppte
i slutet av varje månad vid ett visst datum. Men numera har det tillkommit andra butiker så
det verkar som att de har svårare att få in bra skivor, konkurensen har ökat.

Annars rekomenderas dessa:

Incas Hobbybod - Ligger på Södra Vägen, nära Liseberg
Tyvärr en väldigt liten & trång butik, men med massa saker i,
där kan man fynda och bra priser är det oftast.

Vinylkällarn (Helmers Hifi. "Förbutiken" är en liten elaffär med stereos osv)
Minns tyvärr inte adressen men borde gå att hitta om man googlar.
Ligger i varje fall nära Wasaplatsen och rekomenderas, har bl.a
mycket punkskivor, och ägaren har även skrivit en bok i ämnet.

Mix Max
Ligger på Storgatan nära avenyn. Den skulle egentligen lagt ner nu i dagarna, så ägaren
har hållt på att sälja ut sen Nyår, men när jag var där igår pratade han om att ha kvar en del
av den som han skulle ha öppet 2 dagar i veckan, troligen fredag-lördag. Andra halvan skulle
fyllas med nån annan form av verksamhet. Jag har varit där regelbundet sen Nyår och handlat,
svårt att stå emot då han lämnade 70 % på hela sortimentet, men då var butiken inte jättebillig
från början heller, även om den inte var onormalt dyr på nått sätt. Fyllde en del luckor i samlingen
på så sätt.

Jag tänker alltid på samtalet med Eddie och Kalle Sändare när jag är där, Eddie pratar ju om att
skivan ska finnas i en butik på denna gatan. Jag frågade vid tillfälle och just den butiken, Mix Max
har bara funnits där sen runt 10 år så den är det ej som avses och denna har också, liksom de flesta
jag listat här, bara beganade skivor. Däremot fick jag reda på att det låg en buitk där på 80-talet
som sålde nya skivor, antagligen nån kejda, vet dock inte vilken. Det kan ha varit den butiken eddie
tänkte på, men det mest troliga är kanske att det bara var en slump. Det finns ju en "Storgata" i var
och varannan stad och eddie hittade nog bara på ur tomma intet. Men vem vet? Eddie var ju i Göteborg
ibland och han kanske hade noterat att det låg en butik just där. Avenyn är ju också ett sådant ställe
som de flesta besöker när de är här.
Post Reply