Noslack-Journalen

Retep Noslacks tillhåll
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Oj, jag glömde rapportera om det. Tidningen har kommit, men jag har tyvärr inte hunnit läsa den ännu.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Det var bra, att den kom fram. Jag skall lägga upp lite bilder här, också, så fort jag har fått tummen ur anus och tagit tag i saken.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Image

Efter många om och men har jag nu fått tummen ur och postat lite reklam för nummer 45 utav
”Noslack-Journalen”. Inte bara börjar ett nytt äventyr med ”Cecilia Stålhammar”, man får njuta(?)
utav Tommy ”Uy” Matssons serie ”Takmatta”, också. Och det är inte så bara, minsann.

Temat är KULTUR och alla myter och fördomar betas över och läsarna får läsa om allt ifrån
kultursnobbar till teaterapor. Spela din egen pjäs! Visst har många gått runt och velat göra
detta. Nu har du chansen. Kursinstruktör Kacken Johansson presenterar de vanliga mallarna för
en klockren melodram och till sist får man en komplett teaterpjäs i textform. Det utlovas intriger
och rävspel.

Den, tills nu, bortglömda diktsamlingen utav Emeralld Edicion Karlkvist publiceras i sin helhet.
Här kan man läsa det mest absurda dikter om sockerdricka, livet, munspel, sjömän, skor, råttfällor
och mycket annat.

Image

”Ibland skråpukar och alabastermasker” heter det nya äventyret med vikingahövdingen
Cecilia Stålhammar. Cecilia Stålhammar hankar sig fram med sin besättning utav vikingar
och har kommit till Skyre (800-talets Skara) i Västergötland. Efter ett verbalt slagsmål
med en bångstyrig västgötabonde, så tvingas vikingarna söka skydd för natten i en gammal
borg ifrån Vendeltiden. Problemet verkar dock vara, om man skall tro på bonden med det
rejäla munlädret, att borgen är hemsökt. Där skall den osaliga anden efter Bjarle den Sorglöse
irra runt och skrämma livet ur den arme sate, som tyr tillbringa natten i den svarta fästningen.
Titeln: ”Ibland skråpukar och alabastermasker” kan verka kryptisk. Det dröjer ett par avsnitt
på denna följetång innan titeln kommer fram i mer tydligare dager.

Image

Tôrparkusiner blir det en hel del med. Missade ni julkalendern på ”P4västs” hemsida för ett
par jular sedan? Inga problem, ingen panik: Nu får du chansen, att läsa flera stycken utav dem.
Olov och Sigvard bakar pepparkakor, springer på julbasar, marknad, gömmer julklappar, grejar
med julpyntet och alltihopa det andra.

Image

I serietecknarporträttet dyker den kände/ökände tecknaren Tommy Sydsaeter upp med alla
sina knasiga seriefigurer, eller åtminstone MÅNGA utav dem. Kändast i Sverige för sin medverkan
i tidningen ”Pyton”, där den norska rumphumorn blev känd. Möt Rhesus Minus, Harry Hemo,
Vazelina Bilopphöggers och alla de andra. Missa inte detta!

Om någon fortfarande vill slösa sina surt förtjänade riksdaler på denna mistliga publikation,
så får ni mer än gärna skicka mej ett PM, så ordnar vi detta.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Det är snart ett nytt nummer på gång. Jag ämnar lägga upp en liten förtitt, om någon vecka.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag vill inte stressa dig på något vis, men hur går det med nya numret? :)
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jag har jobbat med två nummer på en gång. Jag har en hel del teckningsarbete kvar, men jag tror det skall vara klart till nästa onsdag.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag fick hem en tidning förra veckan (tror jag), men på grund av att jag varit bortrest har jag ännu inte hunnit öppna kuvertet. Så det skulle ju lika gröna kunna vara en bomb där i. Men om det skulle vara så att det är en tidning så har jag satt in en slant på ditt konto.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Ja, det vette tusan, vad jag skickade iväg. Jag minns inte. Jag minns bara, att jag skickade iväg ett kuvert med din adress på. Kom ihåg, om det är en bomb, så vill jag ha mer pengar i ersättning. En bomb kostar mer att tillverka, än en tidning. He, he!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Image

Nummer 47 utav ”Noslack-Journalen” tar upp det intressanta temat: VISKONSTEN. Detta består
huvudsakligen utav en seriös intervju med presidenten över republiken Jämtland, Ewert Ljusberg.
Här får läsarna reda på det mesta om denne mångfasetterade estradör, som bemästrar många
musikstilar och historier, både roliga och ledsamma.

CECILIA STÅLHAMMAR, DEL 3, där vikingarna har gjort sig hemmastadda på den påstått hemsökta
borgen Brúnn-Ártali, där harlekinen ”Bjarle den Sorglöses” vålnad påstås spöka. Allt verkar lugnt och natten
faller, men plötsligt vaknar Eskil och upptäcker ett svävande ansikte i rummet. När Cecilia försöker skydda
honom, så gör hon en skrämmande upptäckt: man kan INTE skada det svävande ansiktet.
Spännande spökäventyr, med andra ord!

SKRIV DIN EGEN VISTEXT. ”Noslack-Journalen” visar, huruvida man skall gå tillväga.
Man bara norpar lite ifrån varje textrad ifrån de etablerade trubadurernas repertoar och vips,
så kan man plötsligt få till en komplett och fungerande vers.

TÔRPARKUSINER, dessa dalsländska bondförnuftiga lantbrukare släpps lösa på många
sidor och presenterar levnadskonstens många vedermödor. Sigvard har problem med annulleringen
utav en postordersbeställning, som MÅSTE ske via ett mekaniserat telefonsystem och Olov tänker
öppna eget och gestaltar själv de tre huvudansvarige för detta företag.

STEFAN BJÖRKMAN SOM TRUBADUR. Novell med klassföreståndaren för IV-programmet.
Stefan skall hjälpa en lärarkollega ur en besvärlig situation. Dessvärre råkade han öppna munnen
en gång för mycket och lovade, att han skulle uppträda på en s.k. visafton med egenproducerat
material. Skapandet är besvärligt. Det är bara, att fråga denne herr Björkman.

TRUBADURER DET INTE GICK SÅ BRA FÖR, de flesta känner ju till Cornelis Vreeswijk,
Ewert Ljusberg, Evert Taube, Fred Åkerström, Rune Andersson, Mats Ljung, Stefan Demert,
Bengt Sänd och Finn Zetterholm. Men vilka var de trubadurer, som misslyckades?
Och framför allt: varför misslyckades de? Här kan ni få läsa om sex stycken bisarra levnadsöden.
Sex vissångare, som drömde om framgång och lycka, men fick lämna detta.

SERIETECKNARPORTRÄTTET bjuder på en seriös intervju med skaparen utav Werner Warhead,
Röde Hund och Herman Hedning: Jonas Darnell. En intressant intervju med mängder utav
härliga bilder utav Jonas.

SNUTTAN OCH ERIKSSON…Är tillbaka efter några nummers frånvaro. Denna absurda
serie med husse och katt, där ingenting är för märkligt eller för korkat för realisering.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Trevligt! Betalade jag dig förresten för det förra numret? Jag kommer inte ihåg. Det kanske är bäst jag sätter in det dubbla beloppet på ditt konto, innan du anlitar några råskinn som besöker min lägenhet med knölpåkarna i högsta hugg ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jo, det gjorde du "Uy", så det är bara den sedvanliga summan.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

PUH! Det har varit mycket jobb på sistone, men jag skall göra klart det sista utav tidningen på onsdag. Jag skickar den direkt då, "Uy".
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jaha, nu har ÄNTLIGEN nummer 48 blivit klart. Jag skall posta lite fakta, här, alldeles snart. Jag skriver detta, som ett slags VARSEL. Ni vet, när något hemskt skall hända, så varslas man.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Tack för varningen ;) Det ser jag fram emot!
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Image

Nu har ”äntligen” nummer 48 utav ”Noslack-Journalen” blivit klar och ämnet för detta nummer är:
FISK. Så antingen du är en van sportfiskare, yrkesfiskare eller bara en amatör på området,
så tycker jag du borde införskaffa ett exemplar, snarast.

Cecilia Stålhammar: ”Ibland skråpukar och alabastermasker” fortsätter i den spännande fjärde delen.
Cecilia Stålhammar och hennes vikingar är kvar i den, till synes, hemsökta borgen och otäcka saker
avlöser varandra. Spökar verkligen harlekinen ”Bjarle den sorglöses” vålnad där, eller försöker någon
skrämma bort dem? Tre utav vännerna har försvunnit helt ur tomma intet. Eskil, Cecilias svaga skyddsling,
har blivit tillfångatagen utav ett svartmusikigt monster med högeröga, som en kokt kolja, och
bärsärken Olav letar runt i de underjordiska labyrinterna under den uttorkade springbrunnen.

I avdelningen ”Serietecknarporträttet”, där en duktig serieskapare intervjuas, så intervjuas
denna gång CECILIA TORUDD och läsarna får, också, ta del utav många serier och illustrationer
ifrån hennes många år i branschen. Det blir serier med ”Familjeliv”, ”Ensamma mamman” samt
mycket annat.

Tôrparkusinerna Olov och Sigvard passar bra i alla väder och årstider. Här får läsarna ta del utav
både vinterepisoder, som vår, sommar och höst. Bäng’sfôrs-Kjälle är oroliga för sina kor,
Sigvard bjuder på knäck (eller är det ischoklad) på en julbasar och Olov går upp hundra kilo(!) i vikt på bara en dag.
Självfallet ger de sig ut med ekan en tur, också.

Fiskekurs med redaktionens sinnesförvirr….ehum… KUNNIGE kursledare. Här kan du få lära dig allt om
fiskarens utrustning: drag, bete, fiskespö och allt det andra. En guide, som varje lekman på området
bör ta med sig på sitt nästa fiskemässiga äventyr. Guiden avslutas med ett kartotek över de ”vanligaste”
små fenförsedda gynnarna, komplett med användningsmetoder och specificerade kännetecken över
sortens utseende. Hur känner man, t.ex., igen en bakåtsnubblad Fej-Sej eller en Tillstött bumppimpel?

Stefan Björkman, den korrekte och rättrådige klassföreståndaren skall åka till Edsleskog, för en stunds
avkopplande pimpling. Så värst avkopplande blir det kanske inte.

I serien ”Snuttan och Eriksson”, så tampas katt och framför allt husse med den s.k. lustighetsskatten.
Svenska staten har nämligen börjat ta en avgift för medelsvenssons muntrationer. Är det ett löjligt
påfund eller verklighet inom en snar framtid? Det får läsarna avgöra själva.

Dessutom presenteras en tre sidor lång/kort novell om jordens undergång(?) samt limerickar.

Jag har det jävvlitt illa ställt med pengar, just nu, så kan jag få sålt några sådana här, så vore det ju
finemang. Kom och köp, era peckar!! :shock:
Post Reply