Guldskivor

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Guldskivor

Post by overkill »

På utställningen i Tidaholm kunde man beskåda Guldskivan som Eddie fick för Gasen i Botten som sålde väldigt bra.

Det framgår i nått tidningsrepotage från tidigt 90-tal, att det hängde 2 Guldskivor på väggen hemma hos Errol.
Nån som vet som vilken den andra är? alltså för vilken platta. Om jag får gissa så är det antingen för 21 Värsta eller
För Jaevle Braa då dessa lär ha sålt bra. Kan möjligen vara för nån singel också.
Hoppas den finns kvar i familjens ägo, men då borde den ju varit med på utställningen tycker man.

Guldskiva får alltså artister/band när man sålt en viss mängd skivor, nivån/gränsen har varierat (bara minskat såvitt jag vet),
på 80-talet var den på 50 000 sålda skivor eller mer.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: Guldskivor

Post by mrrogerballis »

Det var väl Tomas Witt´s Guldskiva fast han medverkade ju på Gasen i Botten LP´n,om jag inte minns helt fel skall det vara För Jaelv Braa som sålde guld.Har för mig jag läst det någonstans.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Guldskivor

Post by overkill »

Jo Thomas Witt lirar på plattan (trots att baksidan säger nått annat), men var kommer uppgiften ifrån om att det var just Thomas guldskiva som
fanns i Tidaholm? Visst, Guldskivan kan ha varit hans också, eftersom medverkande musiker och andra inblandade också brukar få en, och inte bara artisten. Det är upp till skivbolaget hur många ex de vill trycka upp.

Att Gasen i Botten har sålde guld har framgått i flertalet artiklar och på bl.a John-John´s hemsida så den uppgiften är riktig - annars hade
inte Guldskivan i sig existerat alls, vilket den bevisligen gjorde i Tidaholm.
Men att För Jaevle Braa eller 21 Värsta sålde guld är bara en GISSNING från min sida med tanke på hur ofta man ser dem på secondhand
marknaden, lika ofta som Gasen i Botten skulle jag säga. Men Gasen är den enda som är helt bekräftad.

Eddie hade i vilket fall 2 guldskivor hemma hos sig och då undrar man ju vilken den andra är för, dvs vilket album? och var finns denna nu?
(Eller dem, om det nu är flera som skivbolaget delade ut).
Ronkaball
Glad amatör
Posts: 2
Joined: 29 Dec 2013, 00:41

Re: Guldskivor

Post by Ronkaball »

Som jag har förstått så var det väl en hel del mygel med statistiken i kring Meduzas försäljning. Det gick ju inte att den äcklige slusken sålde bättre än de fina artisterna. Så han kanske gick miste om någon guldskiva som rätterligen skulle varit hans.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Guldskivor

Post by overkill »

Jo det där har jag också hört talas om, för jävligt om det stämmer! Idioter!

I denna artikeln från 1990 framgår det att eddie har 2 guldskivor hemma hos sig på väggen, så 2 fick han. Gasen är bevisligen den
ena men vilken är den andra för? Det är det jag undrar.

http://www.luftkaffe.se/images/stories/ ... t_1990.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply