Drömsamlingsskivor?

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Drömsamlingsskivor?

Post by Evert Meduza »

Ja, vilken samlingsskiva/-skivor har de släppt ut i era drömmar?

Mina personliga är en som innehåller de låtar med bäst gitarrsolon från kassetterna och en och en annan instrumental bit på gitarr som Birds And Bees, Dancing Bear och Terry's Boogie.
En annan är om man hade gjort samma sak fast med saxofon, haft de bästa låtarna med saxofon från kassetterna och instrumentala saxofonbitar som Prarie Express, Anglosax och Heja Ingemär som exempel.

Ja ni kanske redan har räknat ut att jag tänker mig uppföljare till Dragspelsrock, över till er nu.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Drömsamlingsskivor?

Post by overkill »

Samlingar baserade på årtionde vore kanske nått dvs en för 60-talet osv. Man kunde ju då passa på att trycka in outgivna låtar
samtidigt från det aktuella årtionendet. Just 60-talet finns väl antagligen begränsat med material från, och mycket av det som finns
lär ju vara med banden han då harvade i. Men bara man skriver den infon i konvolutet är det ju inget hinder i sig, däremot kanske
eventuella gamla medlemmar dyker upp och frågar om royalty-pengar. Dessa banden bestod ju som bekant inte bara av Eddie även om han (förmodligen) var den största stjärnan. Men sedan bör det ju finnas mer material med errol själv också. När han sammanställde Legal Bootleg Boxen 1985 gissar jag att han egentligen hade ännu mer material att plocka av och hade säkert kunnat göra en uppföljare om han hade velat med fler låtar.

2000-talet kan man ju eventuellt bunta ihop med 90-talet eftersom han bara levde några år då innan han for till himlen.
Men om där finns mycket outgivet från det deceniet kan man ju göra en egen samling från det också.

Även samlingar med covers respektive instrumentala låtar tror jag kunde vara nått och även här kunde man ta med outgivna låtar.
Dessa räcker väl med kanske 1 CD per samling, medans samlingarna på årtionden bör vara minst en dubbel-CD per årtionde eller mer
eftersom där finns väldigt mycket material från i alla fall 70-talet och framåt. Det känns ju som att det var då han började komma igång ordentligt och det finns ju en hel utgivet sen gammalt (kassetterna, skivor osv) + förmodligen en hel del outgivet även om vi naturligtvis inte vet exakt hur mycket.

Detta är nog mest drömmar tyvärr. Om Errol hade levt hade jag kontaktat han och frågat när uppföljaren till Legal Bootleg kommer. Inte OM den kommer alltså, utan NÄR :) Däremot inte nödvändigtvis på kassett då utan helst på CD eftersom det
är ett bättre format.
The Rocken
Glad amatör
Posts: 9
Joined: 18 May 2014, 17:49

Re: Drömsamlingsskivor?

Post by The Rocken »

Själv upptäckte jag Meduza via skivan The Roarin' Cadillacs och fastnade hårt för hans engelska låtar. Tyvärr så har det bara släppts en skiva som samlat ihop en del av den och även där var de tvungna att slänga in 2 svenska låtar ifall den skulle sälja dåligt. Så det jag skulle vilja se är en ordentlig samlingsskiva med Eddies engelska material. Jag har mina tvivel, men drömma kan man alltid göra.
Post Reply