Engelska låtar som spelades live?

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Engelska låtar som spelades live?

Post by overkill »

Ja, då och då slank det ju in engelska låtar i live-setet, dock oftast bara 1 eller högst några st max.
Men vilka? hjälp till att lista låtarna här :)

Enligt vad jag hört/läst nånstans (minns inte exakt var just nu) så prövade Eddie tydligen vid några tillfällen att köra fler engelska låtar, men blev nästan utbuad av pubilken, de flesta ville höra de svenska låtarna. Ganska dåliga s.k. "fans" tycker jag - man får ju lätt känslan av att de inte lyssnat på de engelska låtarna överhuvudtaget och inte insett att de är minst lika bra som de svenska. Det hela fick till följd att han därefter körde fler svenska låtar istället och bara nån enstaka engelsk, Leader Of The Rockers var ju t.ex frekvent återkommande under senare år.

Börjar med att lista de jag kommer på. Eftersom många låtar var covers så gör jag 2 katergorier, alltså egna engelska
låtar och engelska covers. Jag börjar med de jag kommer på.

Egna Engelska låtar som spelats live

Leader Of The Rockers
Shame Shame Woman
Young Girls And Cadillac Cars
You Ain´t My Friend
Rolling Down The Road

Cover-låtar på Engelska som spelats live

Route 66
King Bee
Stupid Cupid
Whole Lotta Rosie
Roll Over Beethoven
Blue Suede Shoes
Johnny B Goode
Rockin All Over The World
Sweet Little Rock´n Roller
Little Queenie
I Hear You Knocking

De 4 sista kommer från Dåren e Lös som ni säkert räknat ut. Är dock troligen bara spelade då, på de tidiga turnérna.

Det finns ju garanterat fler låtar. Har för mig att han spelade Wanna Know If You från Ain´t Go No Cadillac på en spelning
i Mysen, Norge år 2000 eller 2001, giget finns på video men kvalitén är så dålig så jag tror inte det finns digitaliserat.
Ljudet är lyssningsbart men nissen som filmade tycks ha gjort allt annat än koncentrerat sig då bilden stundtals är upp och ner och filmar mer gräsmattan och publiken än själva spelningen.
Last edited by overkill on 07 Mar 2014, 18:49, edited 4 times in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Rolling Down The Road som är hans egna låt har han lirat, återkommer när jag kommer på fler.

Edit: Vill minnas att hans skall ha kört Summertime Blues, fast på engelska faktiskt.
Stupid Cupid (cover) har han också spelat live.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by overkill »

Listan uppdaterad, har även lagt till ytterligare några covers jag hittat och som jag tror finns förevigade på video.
Whole Lotta Rosie = AC/DC, Blue Suede Shoes = Carl Perkins, Johnny B Goode = Chuck Berry. Idel klassiker med andra ord :-)

Avaktar lite med Summertime Blues tills vi kan få det bekräftat på nått sätt.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

https://www.youtube.com/watch?v=BN3Zhd0JENQ" onclick="window.open(this.href);return false;

King Bee med Muddy Waters har han också lirat (rätta mig om jag har fel) live.

Edit: Såg nu att den redan var med på listan.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by overkill »

Det stämmer bra det Evert, orginalartisten (och även låtskrivaren) är dock Slim Harpo och inte Muddy Waters. Men Waters har också spelat in den så det är rätt. Info om denna låten och andra covers som Eddie spelade in finns f.ö. i "Index över cover-låtar" tråden tror jag den heter. Lite kul att Eddie även gjorde en studioinspelning av låten också (på kassetten Scanaway från 1996), många covers verkar han ju enbart ha kört live även om han spelade in många i studio också.

http://en.wikipedia.org/wiki/I'm_a_King_Bee" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns här nån som kan bekräfta om det stämmer att han körde Wanna Know If You. Jag är hyffsat säker på det och har giget på video, men dock ingen VHS bandspelare längre så kan kan inte spela bandet och bekräfta. Det aktuella giget är inspelat i Mysen, Norge 2000-08-12.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

One For The Money skall han också ha lirat enligt boken om jag inte minns fel.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by overkill »

Vad är det för låt, Evert? Cover? Inget jag känner igen spontant, varken bland errols egna låtar eller bland andra låtar. Upplys mig gärna. Vet du på ett ungefär när han ska ha spelat detta alster också?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Det skall vara en cover. Kan vara den med Elvis, One For The Money And Two For The Show. :P
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Engelska låtar som spelades live?

Post by uy »

Du menar Blue suede shoes, den är det Carl Perkins som har gjort. :)
https://www.youtube.com/watch?v=oKQj-RXg3Dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply