Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 6

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 6

Post by Evert Meduza »


Keep On Runnin' - Eleganten Från Vidderna
Errol som 20 år gammal, helt okej cover som han gör med bandet Pack Of Losers.

Hallå Du Gamle Indian - Eleganten Från Vidderna
Live-framförande på Tidaholms Diskotek om jag inte minns fel. Och visst sjunger Errol väldigt bra, kompad av Anders Norstedts Orkester som är Pack Of Losers som istället har bildat ett dansband.

I'm A No Good Writer - Eleganten Från Vidderna
Samma melodi som "Fete Norstedt", dock på engelska och med en annan handling, en demoversion som troligen var tänkt att spelas in på med nytt med flera instrument eller som hade kunnat vara med på "Första Försöken", dock så blev det inget av de två, fast alltid roligt att höra hur Errol lät i början.

Columbus - Eleganten Från Vidderna
Som förra, troligen tänkt att bli en ny-inspelning med fler instrument, dock så blev det inte så, fast trevlig att lyssna på ändå.

Här Hemma - Eleganten Från Vidderna
Originalversionen då av en låt som jag redan har recenserat, fast återigen roligt att höra Errol med sin akustiska gitarr.

Disco Burp - Eleganten Från Vidderna
Originalversionen då, utan den rösten som han har på "The Roarin' Cadillacs" och utan specialeffekter.

Mats Olsson - [/b]Eleganten Från Vidderna[/b].
Den fjärde låten om Mats Olsson som då är en riktig punklåt och riktigt härlig då, synd att han inte hade med denna på kassetten "Fräckisar".

Norwegian Boogie - Eleganten Från Vidderna
Antagligen så måste han ha varit jävligt full när han framförde denna, fast svårt att hålla sig för skratt är det då han fånar sig och tappar bort sig i texten flera gånger som "Men kallar du mej Bert Karlsson åker du på en högerswing" eller "Kalla inte mej Bert Karlsson, kalla inte mej Bert Karlsson!" eller "Du kan elda upp min kåk med roeva" eller "Ronkety ronkety ronk" som han sjunger på solot efter första versen, eller den allra bästa som jag tycker, "Jaa de' e' jevvla brao de', jaa man ska ronka kauken varje da'!". Image

Smällphete Sigge Great Balling Show - Eleganten Från Vidderna
Ni har hört "Great Balling Show" ifrån kassetten "Hej Hitler", här är den, fast med Smällphete Sigge (vars röst görs av Jan-Åke Fröidh) och Börje Lundin som samtalar med varandra hela tiden.

Tulpaner I Skorna Åt Far - Eleganten Från Vidderna
Helt underbar ny-inspelning på låten som var med på kassetten "Första Försöken", verkligen synd att han aldrig gav ut denna när han levde.

Åh, Vilket Slagsmål Det Var - Eleganten Från Vidderna
Helt okej låt, inget mästerverk och antagligen så gillade han inte denna själv personligen, dock så är det många som gillar den och visst är det dumt att bara gå fram till en person och anklaga den för att ha haft samlag med sin mor.

Då Går Vi Upp Och Runkar Våran Ball - Eleganten Från Vidderna
Underbar och härlig låt om att ronka pitten, kan man säga mer än så?

Ronka Kuken För Fina Stunder - Eleganten Från Vidderna
Klockren låt om kukronk, jag sa innan att jag hatar hiphop, dock sa jag inte att jag hatar hiphop med Errol för hiphop med Errol är underbart, precis som denna låt. Fler exempel på bra hiphoplåtar med Errol? Ja, "Fruntimmer Ska En Ha Å Knulla Mä" är ju en trevlig låt.

I Cry For You - Musikanten Från Vidderna
Helt okej låt på engelska, finns låtar på engelska av Errol som är mycket bättre.

Vi Är Så Många Mänskospillror - Musikanten Från Vidderna
En av hans bästa låtar, jag kan inte säga så mycket mer än så, den är vacker, poetisk, rörande och handlar om att vi måste ta hand om varandra, jag älskar denna.

Och där var det slut för den här gången, några favoriter för min del: Får väl då säga "Ronka Kuken För Fina Stunder", "Leader Of The Rockers", "Ute På Vischan" och "Vi Är Så Många Mänskospillror".

Då väntar jag på era recensioner. Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 6

Post by Evert Meduza »

Body-Building
Riktigt bra låt faktiskt, skojig låt där Errol sjunger något som man knappast förknippar honom med, fast lyckas ändå behålla känslan. Tummen upp till denna, denna skall jag lyfta vikter till någon dag när jag orkar.

Rockpotpurri
Keep A-Knocking och Jeany Jeany till en låt. Errol rockar järnet, bra ös och visst hade Errol känsla för gammaldags gubbarock. Denna är dock inte i klass med Body-Building fast denna är också mycket bra.

Strejk Å Lockout Blues
Melodin påminner om Anglosax och Julesång. Jag gillar första versen när Errol sjunger på skånska, jag själv är skåning och är djupt imponerad av hur bra Errol var på skånska (han har till och med imponerat min far som är en urskåning), den dialekten är klurig att lära sig om man inte är uppväxt i Skåne. En skojig låt, dock inte lika bra som de ovannämnda betera.

Rod Stewart
Vilken låt med Rod Stewart är detta? Inget mästerverk, fast ändå en väldigt skojig låt.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 6

Post by overkill »

Även Rockpotpurri är en cover är väl värt att nämnas. Vet ej vem som gjort orginalet, men det står ju andra låtskrivare
i bookleten så Eddie är ju uppenbarligen inte låtskrivaren. Men visst är det en bra låt.
Post Reply