Mina bilar och annat skrot - En följetong

Just det
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Mina bilar och annat skrot - En följetong

Post by ELN »

Jag försöke bidra till detta forum med det jag kan, så här kommer lite information i facket:helt ointressant. :D
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Mina bilar och annat skrot - En följetong

Post by ELN »

Del 1:
Volkswagen Jetta CL - Den kortlivade.

Detta har faktisk varit på tapeten förr här på forumet. Då i realtid.
Strax före jag fyllde 18 började det bli aktuellt med automobil. Jag hade spenderat ett halvår med att övningsköra i familjens mastodont till Mercedes. Det var åtminstone så det kändes när man sjunkit halvvägs till golvet i de tyska fåtöljerna, greppat ratten med ett knytnävesbrett glapp och gett sig ut på den smala landsvägen med ideliga bussmöten. Men denna stolta farkost kunde jag ju inte nytta ensam vid myndighetens rand och ett rykande färskt kort på fickan. Alltså skulle ett undangömt industriellt underverk tas fram och putsas upp till perfektion. Eller ja, nåja.
(fortsättning följer)
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Mina bilar och annat skrot - En följetong

Post by ELN »

Detta underverk av sportigt rostlättad plåt, gjutjärnsspis och 75 halvdöda kameler var alltså en grå VW Jetta. Jag minns att den varnade för lågt oljetryck så fort man varvade det minsta och att den var så rostig att den fick smeknamnet "Durkslaget". Det största hålet var över en skollinjal långt. Hålen var ju bara att med fara för liv och hälsa svetsa igen. Det tog fyr i både mattor och rostskydd innan det var klart. Det var värre med oljetrycket. Det är ju bra att ha, oljetryck alltså. Efter idogt letande i en verkstadshandbok visade det sig att denna motor, med 75 halvdöda kameler, har två givare för oljetryck. En i blocket och en i toppen som aktiveras vid 2000 varv per minut. Kontakten till givaren i toppen hade helt enkelt tagit lite bondpermission och hoppat ur. (Fortsättning följer )
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Mina bilar och annat skrot - En följetong

Post by ELN »

Image

Här har vi ju en bild på den gamle pärlan =)
Post Reply