Flykten till Bonndaryd

Här kan du posta dina egna noveller, texter, dikter, teckningar, statyer av Karl XII osv
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by uy »

Jag tänkte posta min novellserie som jag skrev i våras. Eftersom att jag inte har del 1 & 2 på den här datorn så postar jag del 3 nu och del 1 & 2 senare. Dem olika delarna är ganska fristående, så det spelar ingen roll i vilken ordning man läser dem.

Flykten till Bonndaryd

En oerhört bra saga av Tommy Mattsson

En dag var Xbox Man förbannad på Farbror Gulf. För han hade åkt över en sten med Varggubbens bil. Både stenen och bilen gick sönder. Nu var Farbror Gulf jagad av både Xbox Man och Varggubben. Farbror Gulf fick åka och gömma sig i Bonndaryd. När han smet så råkade han råna en bank samtidigt så nu var han också jagad av polisen. Man fick en belöning om man gav honom till polisen, levande eller död. Man fick 51 kr.

När Rob utan jobb läste det i tidningen så skrek han:
– Om jag fångar honom så får jag pengar utan att det räknas som ett jobb!
Sen tog han sina vapen och började leta efter honom. Men Guld-Gunnar var på bra humör och ville hjälpa Rob utan Jobb.
– Om du ens försöker hjälpa mig så ska du få så du aldrig vaknar mer! Sa Rob utan Jobb. – If you really wanna know! Sa Guld-Gunnar
– Nej, det vill jag inte. Sa Rob utan Jobb och gick hem.

Efter 86 år hade alla glömt bort att Farbror Gulf var efterlyst, så han kom hem igen.
– Vart har du varit, din slusk? Frågade Järnhår.
– Jag har varit i USA och opererat levern. Sa Farbror Gulf, för han ville inte säga att han hade varit i Bonndaryd.
Sen kom en dansk och ville ha Guld-Gunnars skor.
– Jag ska köpa nya skor när jag har blivit rik, så om du gör mig rik så ska du få mina gamla skor. Sa Guld-Gunnar.

Nästa dag var det en konsert där man bara fick spela saxofon. Konserten skulle hållas inne i en husvagn. Då blev Leif-Runar så arg så han slängde sin saxofon i väggen med ett brak. Alla skrek att man inte ska ha sönder väggar med saxofoner.
– Använd dynamit istället. Sa Varggubben.
– Nu ska jag hälsa på hos Gyllensten. Sa Knäckehäxan.

Men Gyllensten var inte hemma. Då blev Knäckehäxan förbannad och förvandlade hans hus till ett glas. Hon gav det i födelsedagspresent till sin haj.
– Tack, jävla häxa. Sa hajen.
– Det är inget verb i din mening. Du får städa taket på min bil som straff. Sa Knäckehäxan.
– Men du har ju gett bort din bil till Rödskalle och han har byggt ihop den med sin båt. Sa hajen.
– Då får du väl städa hela båten! Sa Knäckehäxan.

När hajen kom ner till båten så trodde Rödskalle att han ville bli slav, så han låste in hajen i slavrummet.
– Det är bra att slaveri är tillåtet i Swenland. Sa Rödskalle.
– Nej, aldrig i helvete! skrek en gubbe med stora skor.
– Men det är bara frivilliga, skurkar och dem som är emot slaveri som man får ta som slavar. Sa Rödkalle och låste in gubben med stora skor i slavrummet.

Nästa dag regnade det. Det var fredag och det var fortfarande paraplyförbud, så alla som skulle gå ut blev blöta. När det slutade regna så ville alla dricka vatten ur vattenpölarna, men då kom en oljetank och fyllde pölarna med olja. Då la Slaktar-Stig ner oljan i en låda och skickade den till Madrassgubbarna.

I 54 år var det gratis att säga ”studiostädare”, men nu skulle staten börja ta betalt. Det kostade 958 kr per år att använda det ordet. Alla tyckte att det var svindyrt så dem skrev det ordet på alla anslagstavlor som hade kyrkklockor i närheten.
– Nu jävlaranamma får det vara nog! Skrek Bull Gates till en politiker. Han blev så rädd att han glömde bort att man inte får ha rosa klänningar i bilen om den är ombyggd till frysbox.

Några månader senare så anordnade Slaktar-Stig ett kräftkalas. Alla utom stenen som Blåskalle hade under sin säng var bjudna. När alla hade kommit så blev det kräftkrig. Alla slängde kräftor och rostat bröd på varandra. Då kom Rockande Bob och började sjunga. När kräftkalaset var slut så gick alla hem.

När Xbox Man var hungrig så brukade han äta sina Xbox-spel. För att det skulle smaka godare så hade han på socker på dem. En dag när han skulle äta så hittade han inte sockret. Då fick han ta diskmedel istället.
– Du är så jävla dum. Sa Järnhår.
– Du är ännu dummare som inte lägger av med det där i tid. Sa Xbox Man.
– Jag kan bara berätta att du har fel. Sa Järnhår

59 år senare så ville Leif-Runar ha pengar för att han var så smart. Alla började att skratta.
– Du är ju dummare än Xbox Mans elefant. Sa Sko-ẽ.
– Om det inte vore för att du vet allt så skulle jag slå ner dig och låsa in dig i ett blått rum. Sa Leif-Runar.
Sen gick han hem och lagade mat. När maten var klar så slängde han ut den på vägen. Då kom Bensingubben och ville sälja bensin till Slaktar-Stig.
– Jag dricker inte bensin, men jag kan slå dig i huvet med bensindunken om du vill. Sa Slaktar-Stig.
– Nej, du jävull! Här handlas det jävlar inte på kredit! Sa Bensingubben.
– Såna saker som vi människor får sitter inte i ett tjockt och yvigt hår. Sa en okänd.
Och vad kan man lära av den här sagan? Jo, att man inte ska kasta fläktar på folk som går i bitar.

Slut sa Swen 72
Last edited by uy on 22 Mar 2005, 02:08, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by retepnoslack »

He, he! Det var en modern saga det. Lätt bisarr, kanske, men kul. Var det slut där, eller kommer det någon fortsättning?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by uy »

Egentligen så var detta del 3. Jag ska posta del 1 och 2 nästa vecka. Sen finns det några till som jag har skrivit.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by ozzman »

Den här hade jag missat.
Skönt skruvad, men jag saknar en introduktion till personerna. Fast det kanske finns med i del 1&2.

Jag kom av någon anledning att tänka på Joakim Lindegrens serier när jag läste berättlesen.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by uy »

Nej, det finns inge introduktion till personerna i ettan och tvåan heller, men jag kan skriva en.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by ozzman »

uy:

Det skulle jag uppskatta. Nu kommer dom bara in från höger och vänster.
Iaf. huvudpersonerna kunde ju få en kort beskrivning av vad dom är för ena.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by uy »

Ja, jag håller på att skriva pressentationerna nu.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by Långis »

hehe. de e lite som starwars..
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Flykten till Bonndaryd

Post by uy »

Nu har jag gjort ett karaktärsgalleri. men det är inte riktigt klart än. http://www.freewebs.com/janne22/ss_test.html
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply