Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

När du var ute med båten såklart!
Vad gör du för snuskiga kopplingar egentligen? Vad rör sig i huvudet på dig? Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by rex »

Fattar inte vad du menar?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by Jungbacka Erik »

Såhär kan det gå, om man äter för mycket.Image
Last edited by Jungbacka Erik on 13 Jan 2005, 01:11, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by uy »

on 01/13/2005 at 00:49:39, Jungbacka Erik wrote:Såhär kan det gå, om man äter för mycket.Image [/quote]

Fan, vad jag hade kul när jag såg den filmen. När han spyr på städerskan Image
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by gammalhardrockare »

Vad är det för film?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by rex »

Monty Python,nånting...kommer inte ihåg vilken.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by lumberjack »

Meningen med livet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by gammalhardrockare »

En tanke slog mig just! Är det någon nu för tiden som käkar fläskkotletter? Ni vet sådana där köttstycken med ett ben på ena sidan, runt resten är det en äcklig fettring och det var endast själva "navet" som gick att äta.

Sådant fick man ju ofta förr när man var liten och käkade hemma hos någons föräldrar på helgerna och liknande. Aldrig i skolan vad jag kan minnas.
Nu hör man dock aldrig talas om någon som käkar det, existerar inte som Dagens på restaurangerna eller som a´la carte och jag tror att det är sällsynt i köttdisken också.

Tröttnade folk på att betala dyrt för en massa ben och svål eller är det helt enkelt "gammalmodigt" käk som liksom kålpudding, fiskpudding och bruna bönor med fläsk har försvunnit för gott?
Inte för att jag bryr mig, det var ändå överskattat och man fick ju smälla i sig sju-åtta stycken för att bli mätt (eftersom sextio procent var fett, hinnor, senor och ben på varje kotlett) men det skulle vara kul att veta om detta också är en maträtt som har seglat till mathimlen för gott.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by rex »

on 02/06/2005 at 23:56:28, GammalHardrockare wrote:En tanke slog mig just! Är det någon nu för tiden som käkar fläskkotletter? Ni vet sådana där köttstycken med ett ben på ena sidan, runt resten är det en äcklig fettring och det var endast själva "navet" som gick att äta.

Sådant fick man ju ofta förr när man var liten och käkade hemma hos någons föräldrar på helgerna och liknande. Aldrig i skolan vad jag kan minnas.
Nu hör man dock aldrig talas om någon som käkar det, existerar inte som Dagens på restaurangerna eller som a´la carte och jag tror att det är sällsynt i köttdisken också.

Tröttnade folk på att betala dyrt för en massa ben och svål eller är det helt enkelt "gammalmodigt" käk som liksom kålpudding, fiskpudding och bruna bönor med fläsk har försvunnit för gott?
Inte för att jag bryr mig, det var ändå överskattat och man fick ju smälla i sig sju-åtta stycken för att bli mätt (eftersom sextio procent var fett, hinnor, senor och ben på varje kotlett) men det skulle vara kul att veta om detta också är en maträtt som har seglat till mathimlen för gott. [/quote]

Det kallas "husmanskost" jag åt det häromdan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Jag vet väl för helvete att det är husmanskost! Jag påpekade bara att man nästan aldrig ser det nu för tiden, det finns sällan i affärerna, aldrig på restauranger och liknande.
Tröttnade folk på att betala dyrt för fett, svål och ben, det var det jag undrade!
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by lumberjack »

För fan, fläskkottletter finns ju i stort sett varje dag på affären. Det finns även en benfri variant på denna styckningsdetalj kallad fjärilskottlet, dessa ser ut som om det vore paketerade fläskfittor som låg där under plasten...
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by rex »

Klart det finns........det vet Rockern också,han försöker bara reta upp folk med sina dumheter. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by ozzman »

on 02/06/2005 at 23:56:28, GammalHardrockare wrote:En tanke slog mig just! Är det någon nu för tiden som käkar fläskkotletter? Ni vet sådana där köttstycken med ett ben på ena sidan, runt resten är det en äcklig fettring och det var endast själva "navet" som gick att äta.

Sådant fick man ju ofta förr när man var liten och käkade hemma hos någons föräldrar på helgerna och liknande. Aldrig i skolan vad jag kan minnas.
Nu hör man dock aldrig talas om någon som käkar det, existerar inte som Dagens på restaurangerna eller som a´la carte och jag tror att det är sällsynt i köttdisken också.

Tröttnade folk på att betala dyrt för en massa ben och svål eller är det helt enkelt "gammalmodigt" käk som liksom kålpudding, fiskpudding och bruna bönor med fläsk har försvunnit för gott?
Inte för att jag bryr mig, det var ändå överskattat och man fick ju smälla i sig sju-åtta stycken för att bli mätt (eftersom sextio procent var fett, hinnor, senor och ben på varje kotlett) men det skulle vara kul att veta om detta också är en maträtt som har seglat till mathimlen för gott. [/quote]

Image

Alla maträtter du nämner förekommer ganska ofta i det ozzmanska hushållet så jag kan inte riktigt hålla med om att dom befinner sej i mathimlen.

vad gäller fläskkotletter så är det bra och billig vardagsmat för runt en 50-lapp/kg.

Stek kotletterna och låt dom sjuda i en dragonsås i 20-30 minuter, servera med nykokt potatis, saltgurka och vinbärsgelé och du har en ytterst delikat anrättning.

Däremot skulle jag utan prut proklamera blodpuddingens dödsdag som nationell helgdag.
Vem fan har behov av att äta slakterirester i dagens Sverige?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:
För fan, fläskkottletter finns ju i stort sett varje dag på affären. Det finns även en benfri variant på denna styckningsdetalj kallad fjärilskottlet
Ja det stämmer när du säger det, tänkte inte på att det var nästan samma sak fast en utvecklad och moderniserad variant.

Rex:
Klart det finns........det vet Rockern också,han försöker bara reta upp folk med sina dumheter.
Jag skrev inte att det hade försvunnit fullständigt men att det helt klart inte förekommer ofta numer. Nämn t ex en restaurang i din närhet som har det på menyn dagligen.
Några kommentarer från Flashback:
"Nu väcktes nostalgiska minnen från barndomen till liv. Var vanlig söndagsmat när jag växte upp. Helt sant att det är en maträtt som försvunnit mer och mer, även om jag ser de "kåta letterna" ligga där i köttdisken då och då. Jag tror minsann det får bli en nostalgitripp nån dag i köket."

"När man bodde hemma hos morsan och farsan käkade man fläskkotletter för jämnan. Jävligt gott, men inte mycket kött på kotletterna, blev ju fan aldrig mätt trots att man slängde i sig 3-4 stycken åt gången.
Nu var det nog en tio år sedan jag käkade kotletter sist, man väljer annat kött att inhandla, just bara för att kotletter består mer av ben än kött..."


"Är inte fläskkotletter något som gamla människor alltid bjöd på när man var tvungen att vistas hos dem på söndagarna? Skulle personligen aldrig betala kilopris för ben och svål. Pensionärsmat på utdöende"
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vräka i sig mat - Hur mycket behöver ni?

Post by rex »

on 02/07/2005 at 22:46:27, hellboy wrote:ozzman: mmmm blodpudding är gott. [/quote]

Mmm,det är det. Med lingonsylt och knäckebröd.
Post Reply