Dalarnas varghatare

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Dalarnas varghatare

Post by hakan »

Hansson:

Det var ett sansat och bra inlägg!

Självklart är det ett problem för folk som lever nära vargar, de käkar upp tamhundarna, dödar boskap, lever fan och sätter skräck i små barn.

Jag håller med till viss del, vargstammens storlek kanske skulle bestämmas av länsstyrelsen i varje enskilt län. De sitter ju närmare problemet så att säga.

Men jag tycker ändå att man inte ska utrota en djurart bara för att den inte passar in i människans livsstil. Skaffa varghund, elstängsel, inför rätt att skyddsjaga varg (om den direkt hotar människa el. djur), men utrota inte ett djur som tillhör vår svenska fauna.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Dalarnas varghatare

Post by wiking »

Nu är väl det största problemet varghybriderna.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Dalarnas varghatare

Post by errrol »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5009290.ab


det kommer att bli ett jävla liv om det här,



ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Dalarnas varghatare

Post by ELN »

Det är inte konstigt att dom hatar vargen, jag känner jägare i Dalsland och där tycker dom de börjar bli väl mycket varg. De tycker rent av synd om de upp i Värmland och Dalarna. Vargarna utrotar inom några år älg och rådjur i trakterna där de jägarna bor (och hur mycket bätte är det? Har vi inte hellre råddjur och älg än en massa vargar?), och under tiden jagar de upp dem (älg och rådjur) i folks trädgårdar.

När vargflocken var allmänt utrotningshotad fick vargen leva fritt, men nu har det tagit överhanden. På lokala ställen tycker jag för naturens skull att man bord börja skjuta varg.

Han (jägaren) sa att på ett ställe dom hade en kvot på högst 5-7 vargar så hade dom skjutit 14 på en timme(!) Det säget väl lite det.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Dalarnas varghatare

Post by hakan »

Det här börjar låta lite som invandringsdebatten..... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dalarnas varghatare

Post by ozzman »

Självklart skall det inte vara för mycket rovdjur i skogarna, men samtidigt så tycker jag också att man får ta konsekvenserna av var man bor.
Om man vill bo ute på landet istället för i stan så har man billigare boende, nära till naturen, lägre kriminalitet (i regel), subventionerad samhällsservice och lägre elpriser bara för att nämna något. Då får man kanske acceptera vissa nackdelar som ex. att det springer rovdjur i skogen.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Dalarnas varghatare

Post by errrol »

on 04/28/2009 at 11:05:07, Josey Wales wrote:Självklart skall det inte vara för mycket rovdjur i skogarna, men samtidigt så tycker jag också att man får ta konsekvenserna av var man bor.
Om man vill bo ute på landet istället för i stan så har man billigare boende, nära till naturen, lägre kriminalitet (i regel), subventionerad samhällsservice och lägre elpriser bara för att nämna något. Då får man kanske acceptera vissa nackdelar som ex. att det springer rovdjur i skogen. [/quote]



för innan människan började bygga så bodde djuren där först
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Dalarnas varghatare

Post by ELN »

on 04/28/2009 at 11:05:07, Josey Wales wrote:Självklart skall det inte vara för mycket rovdjur i skogarna, men samtidigt så tycker jag också att man får ta konsekvenserna av var man bor.
Om man vill bo ute på landet istället för i stan så har man billigare boende, nära till naturen, lägre kriminalitet (i regel), subventionerad samhällsservice och lägre elpriser bara för att nämna något. Då får man kanske acceptera vissa nackdelar som ex. att det springer rovdjur i skogen. [/quote]Jo visst, de gör de nog, men att de sen ska få böter för att skydda sina ägor, familj, boskap mm. så är de inte konstigt att de blir lite arga Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Dalarnas varghatare

Post by hakan »

ELN:

Om jag är arg på att du är dum, innebär det alltså att jag automatiskt får rätt att döda dig? Image

Snälla säg ja! Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Dalarnas varghatare

Post by ELN »

on 04/29/2009 at 14:21:30, Hakan wrote:ELN:

Om jag är arg på att du är dum, innebär det alltså att jag automatiskt får rätt att döda dig? Image

Snälla säg ja! Image [/quote]
Givetvis Image
... inte

Säg så här då, varför tvingas sluta jag varg? Jo, för att inte utrota dem. Men nu är de ju på vissa ställen allt annat än utrotningshotade så...
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Dalarnas varghatare

Post by hakan »

on 04/29/2009 at 14:37:21, ELN wrote:Givetvis Image
... inte

Säg så här då, varför tvingas sluta jag varg? Jo, för att inte utrota dem. Men nu är de ju på vissa ställen allt annat än utrotningshotade så...
[/quote]

Precis.. Image
Nej det finns jättemycket varg i usa och canada, ryssland, t.ex. men det är ju inte Sverige. Iofs så är även den svenska vargen från ryssland eftersom den redan blivit utrotad en gång, men jag tycker ändå att Sverige ska ha varg, det tillhör faunan.

Sen så tycker jag att man ska ha rätt att skyddsjaga, dvs. om en varg ger sig på ett barn, tamboskap, osv. så ska man ha rätt att döda den. Dock ska det inte vara godtyckligt i rätten. Ungefär som när polisen skjuter en buse. Och sedan ska länsstyrelserna i respektive län få bestämma hur mycket varg som ska förekomma i sitt län, inte regeringen i Nueva E Stockholmo.
Last edited by hakan on 29 Apr 2009, 14:43, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dalarnas varghatare

Post by gammalhardrockare »

Det här är ju så löjligt så det är inte sant. Vargar är inte farliga för människor, de attackerar inte människor och de har inte människor som bytesdjur.
Hundar är farligare, ja t o m getingar. Hundjävlar är ofta inblandade i attacker mot människor och varje år dör människor av getingstick. Ska vi utrota dem också?
Töntar!

Personligen så bor jag inte ute på landet men om jag av någon outgrundlig anledning skulle få för mig att flytta ut på vischan så skulle jag vara mer rädd för bonnraggare och kläggar. Möten med sådana kan vara jävligt smärtsamma och ofta går de till anfall utan anledning.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Dalarnas varghatare

Post by wiking »

I våra grannländer i öst finns det bra mycket mer varg än här i Sverige, och där är det ingen varg debatt.
Men om det kommer vargar nära byar där så skjuter man dom, vargarna lär sig att vi ska nog hålla oss i skogen och allt är frid och fröjd.
Post Reply