Hejsan, pôjka´!

Presentera er själva här
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hejsan, pôjka´!

Post by rex »

Vafan,håller du på och skämmer ut oss? Image Dalsländska låter förjävligt faktiskt...........
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hejsan, pôjka´!

Post by gammalhardrockare »

På tal om dialekter: dalsländska och bohusländska är nästan snarlika, det som skiljer sig är vissa ändelser. I I dalsland säger man t ex "Biilarne", "Vägarne" medans man i Bohuslän säger "Biilarna" och "Vägarna". Man har dock samma melodi och uttalar i och e på samma sätt. I:na har ett "tjockt" uttal (kan även jämföras med Örebros och Liiidingös i:n) och e låter ofta även det som i.
I norra Dalsland är dock dalsländskan färgad av värmländskan och kan betraktas som en blanddialekt. Detta är inget som utomstående märker men äkta infödda bohuslänningar och dalslänningar märker detta direkt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hejsan, pôjka´!

Post by rex »

Väldigt vad du kan,du måste vara väldigt klok*knäböjer*
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hejsan, pôjka´!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Det stämmer, men jag delar gärna med mig av min oändliga visdom. Behöver du veta något så är det bara att du hör av dig.
raggarbond
Helgfyllo
Posts: 90
Joined: 29 Dec 2004, 18:16

Hejsan, pôjka´!

Post by raggarbond »

Tog en titt på din hemsida, kan bara säga kämpa på. Vet att det inte är lätt på dagens seriemarknad där det i stort sett är 2st utgivare av serietidningar i Sverige. Men har du kontaktat Epix och hört om inte dem skulle kunna vara intresserade?

Sedan en sak jag kom och tänka på när jag kollade på dina teckningar är att framsidan på Juninummret 2003 av din tidning är väldigt lik ide' mässigt framsidan till Pyton Nr6 1991 . Då jag var en trogen Pytonläsaret med alla nummer i min ägor så kunde inte mina ögon ungå detta. Har jag rätt eller du har inte sett framsidan jag tänker på?
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Hejsan, pôjka´!

Post by retepnoslack »

Du menar menar tappa glass i dekolletaget? Jo, men i "Pyton-varianten" tappas väl glassen på ryggen istället, va? Men du har alldeles rätt. Det är "Pyton", som är förebilden till omslaget.

Jag tackar för tipset också, och skall prova även detta serieföretag.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hejsan, pôjka´!

Post by ozzman »

on 12/16/2004 at 23:38:46, GammalHardrockare wrote:medans man i Bohuslän säger "Vägarna". [/quote]

Snacka om dialekt Image du menar alltså att dom uttalar ordet precis som det skall uttalas, oerhört exotiskt på min ära.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hejsan, pôjka´!

Post by ozzman »

on 08/28/2005 at 03:39:37, hellboy wrote:ozzman: tig stockholmare, och lägg dig inte i när karl-gunnar sketredig a.k.a rockis försöker lära ut något till mindre begåvade,ta bara till dig. [/quote]

Jag ber allra mjukast om ursäkt för att jag ifrågasatte Rockarns osjälviska korståg för bildning på internet.
Jag skall fortsättninggsvis naturligtvis endast sitta och gapa framför skärmen i stum beundran när Meduzalands Sture Allén briljerar med dialekt- och uttalsutbildningsinlägg.
Post Reply