Hemsida!

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hemsida!

Post by rex »

Jag har aldrig varit det minsta intresserad av att göra min egen hemsa,men nu kanske behov uppstått.

Då inställer sig frågan: Hur gör man? Från början alltså? Skall man rega en domän/adress,hur gör man rent praktiskt,vilket (enkelt) program skall man använda?

Snabbkurs någon? Tänk bara på att om detta vet jag inte ett dugg! Så enkelt är ledordet Image
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Hemsida!

Post by felix »

till att börja med så får du installera frontpage (finns med i office)

när du ska göra en hemsida så är det enklast att du gör en mapp som heter t.ex. "hemsidan"

i denna sparar du alla html:er (även filer som bilder m.m. måste ligga i mappen) dom bilder du ev. har på hemsidan.

det är lite svårt att ingående förklara hur man går till väga i frontpage men det är ungefär som word (i frontpage kan du förhandsgranska oxå för att se hur det kommer se ut)

jag gjorde som så här när jag började för en massa år sen.

spara sen nån annans hemsida från nätet och öppna den i frontpage för att se hur den är gjort, det blev lite enklare att fatta då.

du behöver inte använda frontpage men då det (oftast) är på svenska samt mer lättöverskådligt än vissa andra webprog så rekomenderar jag det.

helsike vad lång den här förklaringen blev Image
pm:a mig om du vill så kan jag förklara lite mer där. enklast vore nog kanske över msn
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Hemsida!

Post by felix »

det kan man ju oxå göra.

jag kan greja det till dig om det inte ska vara några herrejösses grejer med miljarder bilder etc. (blir så jobbigt då)
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hemsida!

Post by rex »

Tack ska du ha Felix Image Alla tips mottages tacksamt,skall skaffa detta Frontpage till att börja med så får vi se hur långt vi kommer.
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Hemsida!

Post by elo »

Eller så skaffar du Macromedia Dreamweaver och kollar in Dreamweaver-kursen här: http://www.webdesignskolan.com/
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hemsida!

Post by E-M »

Jag håller faktiskt också på med en hemsida Image Men kommer att dröja innan den blir klar. Den ska handla om Eddie Meduza naturligtvis.
crazyboris
Helgfyllo
Posts: 62
Joined: 27 Oct 2005, 16:45
Location: Habo
Contact:

Hemsida!

Post by crazyboris »

det finns ett annat program som heter macromedia contribute 3,x
ett mycket enkelt program funkar likadant som frontpage men sen när du är klar så klickar du bara på en knapp så laddar contribute upp alla dina bilder , text o.s.v till din hemsida... kan inte bli enklare..
ett billigt ställe att skaffa hemsidor på är www.surftown.se bara 12 kr/månad för 500 mb
PM:a mej om nånn behöver detta program..(eller nått annat)
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hemsida!

Post by uy »

Annars kan man skriva koderna själv i anteckningar och spara i HTML-format. Det är så jag har gjort min hemsida. http://www.freewebs.com/slaktar-stig/ (och gratis reklam fick jag också! Image)
Skitarna ska va' lika långa i år
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Hemsida!

Post by elo »

http://www.w3schools.com/ om man vill lära sig att koda sidan själv.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hemsida!

Post by E-M »

Jag gör också min i "anteckningar". Men det är en jäkla massa jobb me't.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Hemsida!

Post by Eddie »

Anteckningar är bra tills man kör en w3c-check, fick väl 2-3 fel per rad på en femraders sida Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Hemsida!

Post by Långis »

Dreamweaver och andra liknande program tycker jag e lite för kångligt. Jag har gjort min hemsida i Frontpage och det har funkat hur bra som helst.
Har "knackat" lite html via skolan, men jag blev aldrig riktigt bra på det så jag lade ned det projektet...
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Hemsida!

Post by elo »

Spekpanna wrote:Dreamweaver och andra liknande program tycker jag e lite för kångligt. Jag har gjort min hemsida i Frontpage och det har funkat hur bra som helst.
Har "knackat" lite html via skolan, men jag blev aldrig riktigt bra på det så jag lade ned det projektet...
Som naturligtvis inte följer riktlinjerna för webbstandarder (om inget radikalt har hänt)

Eddie -> Det beror väl knappast på anteckningar, eller blir det mindre fel på koden om du kopierar över den och sparar den via något annat program?
yommyn
Helgfyllo
Posts: 107
Joined: 06 Dec 2005, 10:11

Hemsida!

Post by yommyn »

[quote author=Felix link=board=datorer&num=1138790820&start=1#0 date=1138815786]

när du ska göra en hemsida så är det enklast att du gör en mapp som heter t.ex. "hemsidan"

i denna sparar du alla html:er (även filer som bilder m.m. måste ligga i mappen) dom bilder du ev. har på hemsidan.

det är lätt hänt att man måste länka om hela sidan då, för bilderna blir inte att synas på nätet om dom e länkade till en mapp från datorn
Last edited by yommyn on 09 Feb 2006, 07:19, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Hemsida!

Post by Eddie »

Elo wrote:Eddie -> Det beror väl knappast på anteckningar, eller blir det mindre fel på koden om du kopierar över den och sparar den via något annat program?
Jag tror inte dreamweaver och frontpage generar felaktig kod nej.
Post Reply