AC/DC

Diskutera musik i alla former i detta forum
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

AC/DC

Post by rex »

Är tidernas bästa rockband tycker jag.Ni som gillar AC/DC ,vilken sångare föredrar ni,Bon Scott eller Brian Johnson? Själv tycker jag att Bon Scott är och förblir The Man!!!!! Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

AC/DC

Post by gammalhardrockare »

Ja, AC/DC är ETT av tidernas bästa rock/hårdrocksband tillsammans med Deep Purple och några andra av de stora banden från sjuttio och åttiotalet.

Jag är lite kluven i denna fråga, jag föredrar nog Brian men det beror nog på att det var han som var sångare på AC/DC´s absolut bästa album, nämligen "Back in black" och "For those about to rock". Bon Scott lät bra på liveskivorna men studio så lät han lite väl jollrig. Brian låter dock för jävligt idag, som en hes autionsutropare som sitter och skiter.

När vi ändå snackar riktiga rock- och hårdrocksband så får vi ju inte glömma enskilda artister som t ex Jimi Hendrix, Michael Schenker och George Thorogood. Riktiga rockboys allihop!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

AC/DC

Post by rex »

"Jollrig"!!!!! Tänk på vad du säger,jag vet var du bor,tänk på det Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

AC/DC

Post by Jungbacka Erik »

AC/DC är enligt min mening det enda band som "bytt" sångare utan att ändra stil eller bli sämre på något sätt. Favorit plattor: Highway to hell och who made who.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

AC/DC

Post by rex »

Nä precis,de höll och håller stilen än.Däremot började de låta annorlunda efter Bons död,därmed inte sagt att de blev sämre då.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

AC/DC

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Nä precis,de höll och håller stilen än.
De håller så länge de spelar sitt gamla material. De nya skivorna är dock inget att ha, inga låtar som sticker ut, inga låtar som fastnar i huvudet, inga refränger, inga hits. Bara ackord, bas, trummor och sång. Fortfarande skickligt utfört av äkta musiker men inget sensationellt, bara trist.
Deras sista låt som fastnade i huvudet var "Thunderstruck". Kanonlåt!

Detta är trist nog något som kännetecknar alla gamla fina hårdrockband som fortfarande ger ut nya album. De lyckas aldrig producera något som når samma höjder som de gamla klassiska albumen. Ett annat exempel är Deep Purple. Deras comebackalbum "Perfect Strangers" som kom på åttiotalet var kanon men sedan har det bara varit rena skiten. I och för sig skickligt producerad skit av äkta musiker men ändå skit.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

AC/DC

Post by rex »

Jag vill inte säga att det är skit,faktiskt. Det,som du säger "sticker inte ut" kanske men är iaf bra musik jämförelsevis......
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

AC/DC

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Javisst fan är det bra musik om man jämför med dagens dagispop och raptjatter. Frågan är om det sistnämnda överhuvudtaget kan kategoriseras under musik? Tveksamt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

AC/DC

Post by rex »

Nä det är sant....
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

AC/DC

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Jag vet fan inte vad jag hatar mest, dagispopen eller rap-tramset? Dött lopp tror jag.
forever
Glad amatör
Posts: 28
Joined: 28 Nov 2004, 05:16
Location: Karlstad

AC/DC

Post by forever »

Bon Scott var ok,men tyvärr så tappade AC/DC glöden när han dog.Jag kommer ihåg på 80-talet nån gång när jag var i Göteborg för att se Dokken som var förband åt AC/DC.Tyvärr så krockade vi på vägen ner och anlände sent,men vi hann och se 2 låtar med Dokken iallafall.När AC/DC började att spela stod jag ut i 3 låtar, sen fick jag nog och gick ut.Mötte sedan en kille utanför som jag berättade detta för och han blev faktiskt heligt förbannad och skulle ge mig stryk.Konserten var utsåld och han hade inte fått ngn biljett.Som tur var så var min dåvarande tjej där och kunde rädda mig ur situationen.Så jag har inga bra minnen till AC/DC och det är väl kanske därför jag inte tycker om dom.Sen finns det ju så mycket annan bra hårdrock vetja. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

AC/DC

Post by gammalhardrockare »

Forever:

Alla har vi våra hemska minnen. Jag åkte på storstryk under en konsert med Eddie Meduza. Det var någon stor jävla bonnjävel som retade upp sig på att jag hade förolämpat hans kompis.

Rex minns säkert händelseförloppet.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

AC/DC

Post by lumberjack »

Det började väl med att Bonnjäveln slog tillbaka...
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

AC/DC

Post by rex »

Ja han tyckte att du var en fåntratt Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

AC/DC

Post by gammalhardrockare »

Vilken låt tycker ni är bäst med AC/DC då? Det finns ju så många pärlor att välja bland. Personligen så älskar jag liveversionerna av Hells bells, shot down i flames och Sin city.
Liveversionen av Guns for hire är inte heller dum. Härligt gitarrintro i början!
Post Reply