Ring så retas vi

Diskutera Eddies sketcher här, eller skriv en egen
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Denna sketchen är klockren i mitt tycke. Så jävla rolig.

Nån som vet vem som gör rösten till gubben han retar upp? är det Eddie själv? Nog för att Eddie var duktig på att härma folk och förställa röster, men detta låter inte alls som Eddie tycker jag. Tycker att rösten påminner lite om Smällfete Sigge, alltså den långsmala nissen som är med i Eddie´s filmer och som även var med på nån låt på nån kassett.

Nån som vet?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ring så retas vi

Post by E-M »

Det är också en av mina favorit sketcher. Jag har också funderat på det, men tror att det är Eddie som gör båda rösterna för vid vissa tillfällen så är det väldigt likt Eddie.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Har för mig förresten att versionen på "Eddie Meduza presenterar Lester C Garreth"-kassetten (där sketchen ursprungligen finns) är något längre än den på Radio Ronka 2 (tror det är där den finns också?). Undra just varför den klipptes ner.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ring så retas vi

Post by E-M »

Det borde vara Eddie för det låter väldigt likt Eddie vid vissa tillfällen t.ex. när han säger "jao 102 tusen". Om det inte är Eddie så borde det varit Smällphete Sigge men det tycker jag inte att det låter som heller, så jag tror att det är Eddie.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ring så retas vi

Post by E-M »

Försöker bara komma fram till om det är Eddie eller inte, istället för att gnälla på andra.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Ring så retas vi

Post by retepnoslack »

Jo, det är han. Det är jag nästan säker på.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ring så retas vi

Post by E-M »

Jo det måste vara Eddie, om ni testar att spela upp den i "långsam uppspelninghastighet", i Windows media player så hör man rätt så tydligt att det är Eddie.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Undra just om Jörgen Olsson i Trelleborg fortfarande är uppretad Image

http://privatpersoner.eniro.se/query?wh ... Trelleborg
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Jag roade mig förresten med att klippa ut orginalet - alltså den oklippta versionen från kassetten där han presenterar Lester C Garreth. Den är där 7:50 lång. Sketchen finns ju även på Kräftkalas 94 men där är den nedklippt till 6:14, kanske pga platsbrist på kassetten ?. Det är väl också denna korta versionen som finns på nån av Fyllekalas-skivorna tror jag.
Last edited by overkill on 10 Feb 2007, 16:41, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Kollade efter förut och ja, det är den kortare versionen som är med på Fyllekalas 9. Den kompletta verkar bara finnas på Presenterar Lester C Garreth-kassetten.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ring så retas vi

Post by Långis »

japp, så är det. Och det är dels det som gör det så kul att äga just den kasetten.
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Ring så retas vi

Post by ronka »

Image Ring så retas vi är absolut en av dom allra bästa Eddie Meduza sketcherna! Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Förbannat rolig sketch som sagt Image Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Tänk om samtalet hade varit ett riktigt samtal - dvs att det var nån som ringde till radion och fick snacka med Eddie. Men om han hade gjort det hade han troligen blivit kölhalad och sen hängd i pungkulorna så det är nog ingen risk Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ring så retas vi

Post by overkill »

Angående rösten som gör Trellborgaren, om det nu är Eddie som gör den så måste han haft ett jäkla jobb att mixa i efterhand. Rösterna går ju in i varandra och replikerna stämmer perfekt (orden/pratet mellan dem alltså). Därför misstänker jag att nån annan gör gubbstruttens röst och så har dem gjort nått slags färdigt manus innan, och sen bara pratat på och spelat in.
Men vem vet - Eddie var ju som bekant ett geni (på flera sätt).
Post Reply