TV-kort

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

TV-kort

Post by uy »

Jag tänkte köpa ett TV-kort till min dator. Så jag slipper släpa på en TV när jag ska hem till min mamma. Vad ska man köpa för kort? Jag vill helsta ha ett med scart-ingång och vanlig antenn-ingång så jag kan koppla in TV-spelet och se på TV. Tänkte beställa från www.dustin.se
Last edited by uy on 15 Dec 2004, 23:13, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

bra fråga faktiskt,själv har jag ingen aning......har inte kikat nåt på tv-kort även om jag har haft funderingar själv.Skriv gärna vad du köpte sen och varför just det kortet.......
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

TV-kort

Post by gammalhardrockare »

Går det att använda datorn som TV? Varför då?
Borde det inte gå att koppla någon jävla kabel från TV:n till datorskärmen istället för att börja operera inne i hårddisken? Det låter jävligt riskabelt!

Jag sitter och funderar på om det går att koppla en kabeljävel mellan datorn och stereon, borde inte det fungera? Då skulle man ju kunna använda datorn som stereo.
Har även sett att man kan köpa något högtalarset med separat baselement för att få ett helvetes ljud. Är det att rekommendera och är det bara att plugga in dem i datorn?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

Sådan woofer har ju jag,vet du väl? Skitbra, så kan du slänga ut stereon..
Last edited by rex on 15 Dec 2004, 23:42, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

TV-kort

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Och det är bara att plugga in skiten i datorn? Inget annat jävla krångel?
Sliter det inte onödigt på datorn förresten?

Går det att spela samtidigt som jag surfar på nätet? Jag vågar fan inte testa, hela skiten kan ju braka ihop.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

Inga problem...du skojar väl SÅ nervis kan ingen vara.......
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

TV-kort

Post by gammalhardrockare »

Ok, funderar på att köpa mig sådana där högtalare, de är ju så jävla billiga och stereon håller på att säcka.

Kommer du ihåg på åttiotalet när bergsprängarna blev poppis? Philips hade en populär modell som hette "Philips 3-D superwoofer". Jag har funderat på det där, inte fan kan väl ljud bli tredimensionellt? Hur skulle det gå till?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

Jajamen! Kommer ihåg just den modellen! Hade ett stort iögonfallande klistermärke som det stod så på Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

TV-kort

Post by gammalhardrockare »

De fanns i olika storlekar också. På en utav färjorna jag jobbade på så var det en norrköpingskille som alltid släpade runt på en sådan där stor jävel, värstinmodellen! Det var onekligen ett jävla ljud men den sög i sig batterier på löpande band.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

TV-kort

Post by Eddie »

Med hjälp av en sladd med stereoplugg i ena ändan och RCA i andra så kan du koppla datorn till stereon, såna sladdar finns t.ex hos classe i sjön http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... N&sw=12403


TV-kort finns inte interna med scart, endast antennuttag. Om du ska ha den till att bara titta på tv med så behöver du ingen scart, det är ju först om du ska kolla på video eller dvd som det kan vara bra. Med video så får du isf köra med antenn, svhs eller composit, med dvd så blir det composit eller svhs.

Ett sånt här har jag http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010058154
tycker det fungerar bra, såvida du inte ska kolla på satelitmottagningar så kan ju ett sånt här fungera
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010069536
och om du vill ha båda så får du ta å köpa två kort

Sen finns det ju också massa externa som ansluts via usb, man får fundera på vad man vill ha och kolla vilket som stämmer överrens med ens krav, såsom fjärrkontroll, svhs och composit ingång, stereoljud, text-tv, radio m.m.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

Eddie:

Naiv fråga kanske men som sagt,jag har inte kollat närmre på detta.....:Kan jag spela in ett program på hårddisken om jag har ett sånt kort som du hade? Såg att det hade "inspelninngsfunktion" eller krävs det något mer?
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

TV-kort

Post by Eddie »

Med mitt kort är det bara att trycka på rec eller så kan man sätta på tidsinspelning. Man kan även pausa mitt i sändningen så spelas programmet in så när man fortsätter så ser man på den inspelade istället.

Grejen är ju den att pinnacle är så snåla så man kan endast spela in i mpeg1-kvalitet, dvs inspelningarna blir skitstora om man ska ha någon kvalitet öht, de vill att man ska betala extra för att kunna spela in i mpeg2-kvalitet.

Spelat in 30 minuter någon gång, på ganska bra kvalitet så blir filen då 900MB stor.

så här ser programmet ut http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... 2/pctv.jpg
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

Ok,tack för detta.Får nog ta mig en funderare på det här,en dator är ju faktiskt allt man behöver i elektronikväg....Bara Tv-kortet kvar så kan man ju kasta ut DVDn och Videon också(stereon har redan åkt)
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

TV-kort

Post by gammalhardrockare »

Rex:
stereon har redan åkt
Det trista är ju att det inte blir mycket till skivsamling. Hur kul är det med en massa ettor och nollor på en hårddisk som kan haverera när som helst.

Jag ser datorn som ett trevligt komplement, jag vill dock även att min musik ska finnas fysiskt i min skivhylla också.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

TV-kort

Post by rex »

Jojo men det är ju olika hur man ser på det,alla är ju inte roade av samlande.
Post Reply