Texter med budskap

Diskutera Eddie Meduzas texter
Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Texter med budskap

Post by E-M »

Borde kallas lycka Tror att budskapet där är att man ska vara lyckilg för vad man har. Det finns andra som har det mycket sämre.

Jag bara runkar I den så är nog budskapet att, högt uppsatta människor kan komma undan med allt, men gör man själv minsta lilla fel så åker man in. Orättvisor rättare sagt.

Runke min ball Där är nog budskapet att Eddie alltid blir missförståd.

BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Texter med budskap

Post by BobLewis »

Heil Hitler är en märklig text

fram till allra sista raden, verkar det inte vara något annat än en rent saklig framställning av tredje rikets uppgång och fall

sista raden lyder som bekant "man bygger ingen bättre värld med kulor, våld och krut"

denna rad kan tolkas som ett budskap mot nazismen, men det är intressant att han bara opponerar sig mot själva kriget, och inte det som gjorde nazisterna unika nämligen rasbiologin, förintelsen och människors olika värde.

även om han är strikt saklig och opartisk i merparten av texten, tycker jag att man kan känna en liten liten aning att han på något sätt är imponerad av Hitler men att han slänger in den sista raden för att komma undan med det
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Texter med budskap

Post by wiking »

Jag tycker delar av texten försvarar Hitler, att det inte alltid var hans fel. Raden, "Fanns det alltid vänner där som kunde övertyga mej", tänker jag på.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Texter med budskap

Post by BobLewis »

för att förtydliga lite, när jag säger att han är strikt saklig och opartisk, menar jag att han helt sätter sig in i rollen som Hitler och att hans egna åsikter inte alls framträder
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Texter med budskap

Post by BobLewis »

wiking wrote:Jag tycker delar av texten försvarar Hitler, att det inte alltid var hans fel. Raden, "Fanns det alltid vänner där som kunde övertyga mej", tänker jag på.
det kan du ha rätt i, men frågan kvarstår ju: anar man inte en svag, svag sympati för nazismen?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Texter med budskap

Post by wiking »

Jo, det tycker i alla fall jag.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Texter med budskap

Post by E-M »

Jag ser den låten som en slags berättelse om kriget. Att det sedan sjungs "Heil Hitler" tror jag är ett sätt att förstärka själva låten, precis som flyglarmet och det i solot. Själv har jag svårt att se att den låten skulle sympatisera med Hitler.

Om Eddie nu hade varit nazist tror jag inte att han hade försökt dölja det, han var ju rakt på med precis allt. Han har själv sagt flera gånger att han varken var nazist eller rasist.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Texter med budskap

Post by BobLewis »

du har nog (förhoppningsvis) rätt...det är ju, som sagt, en rent saklig framställning av tredje rikets uppgång och fall

jag får bara en svag känsla av låten, att det är nåt som inte står riktigt rätt till
Last edited by BobLewis on 19 Oct 2007, 23:18, edited 1 time in total.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Texter med budskap

Post by BobLewis »

Greve:

du har helt rätt

men fascination kan ju i vissa fall övergå i beundran. gränsen mellan dessa två kan ju vara ganska så fin. nu är ju detta ytterligheter, men you get my point

även om man från början varit helt emot något, kan man genom fascination och intresse bli så pass påverkad att ens egna omdöme grumlas en aning
Last edited by BobLewis on 20 Oct 2007, 00:16, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Texter med budskap

Post by ELN »

De e ta mig fan, nästan de samma som står i skolböckera. Den sista meningen tycker jag bara visar att han inte, INTE stöder nazismen. Men "Jag hade alltid vänner som kunde övertyga mig" tycker jag låter lite förlåtande mot hitler som person. Jag kan själv bli imponerad av Hitlers stora visioner och som den alldeles utmärkat talesman han var. Även om de nu var fel att ha just de visionerna. Men från början ville ju Hitler bli konstnär, men han kom inte in på kostskolan. Sen älskade han att kriga(de va väll där de slog fel). Jag har haft en brrrra SO-lärare så ja är allt lite imponerad av Hitler även om jag inte är lika imponerad av vad allt ledde till
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Texter med budskap

Post by E-M »

Vid en snabb reflektion kan man väl vara lite imponerade över hur han klättrade från att vara en avdankad konstnärrr i Österrike till att i princip erövra hela Europa. Men när man börjar gräva lite mera i hur han gick till väga för att komma dit kanske man börjar tänka att det inte är så imponerande ändå. Sedan ska man ju inte heller glömma att han hade knappast klarat allt själv, han var ju inte ensam om man säger så.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Texter med budskap

Post by ELN »

Själv är jag bara imponerad av visionernas propotioner, inte va de ledde till som sagtImage sen så är ju "Heil Hitler" mest fakta inriktad tycker jag...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Texter med budskap

Post by ELN »

Ja har gått å grunnat ett tag nu på vad budskapet med "Knugen Silvia Och Jag" är. Den är helskön iaf Image
Post Reply