Mp3spelare

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mp3spelare

Post by rex »

Mmm,köper nog ett par i mellandagarna.Vi får recensera på forumet sen Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Mp3spelare

Post by Jungbacka Erik »

Tror du får testa dom rex, så får vi se om du får hörselskador eller inte Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

Men är det inte som så att även musik i öronen ständigt och jämt även kan ge hörselskador?

Annars så är det väl som så att allmänt buller och höga ljudvolymer inte är så farligt för hörseln som många tror, det är de lägre och mer skärande diskantljuden som är skadligast.
Jag stod i ett halvår i en disk på en färja för många år sedan och inte många tror att det kan orsaka skador på hörseln. Klirret från stora porslinstallrikar gjorde dock att jag har ett ständigt pipande i öronen, vissa dagar hörs det inte alls men andra dagar känns det som full orkan i ena örat. Jävligt irriterande.
Idag har jag sett att folk som jobbar i stora diskar använder hörselskydd vilket nog är sunt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mp3spelare

Post by rex »

Diskanten är värst,det är sant.........inget är som ett rejällt "plåtskrammel"....
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Det stämmer nog. Det där halvåret i disken i kombination med alla år i storkök med skramlande plåtbleck och liknande tror jag är orsaken till det förbannade pipet i ena örat hos mig. På sista storköksjobbet jag hade så var det många som gick med stora jävla hörselkåpor. Ser lite märkligt ut när kockar, ekonomibiträden och diskare går med dessa skydd, det är ju inte något man förväntar sig på denna yrkesgrupp.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mp3spelare

Post by rex »

Nä iofs men det är ju lika illa för dom.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Dessvärre har jag gett fan i det. Blir så in i helvete svettig i öronen. Sjöblöt!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

För att återgå till MP-3 spelarna.
Jag var i Riga en sväng i somras och tittade bl a in i en musikaffär. Döm om min glädje när jag upptäckte att de faktiskt sålde gammal hederlig och fin hårdrock där, den stod framme bland allt det andra som vilken naturligaste sak i världen som helst och de sålde t o m riktiga kassettband med titlar som:
Judas Priest - Screaming for vengeance.
AC/DC - Back in black
Deep Purple - Machine Head
Osv, osv i det oändliga.
Sedan så saluförde de även en massa rysk militärmusik, baltisk folkmusik och liknande och det kan man ju tycka vad man vill om (Här i Sverige skulle det klassas som nazipropaganda och förbjudas!) Inte för att jag gillar rysk marsch-ompa-ompa och baltisk knätofshambo men om man jämför med västvärldens dagispopvåg så är det ju rena rama kulturen.

Inga fjantiga MP-3 spelare och liknande där inte! Här var det gamla hederliga format, media och musik som gällde fortfarande. Det kanske finns lite hopp för Öststaterna trots allt? Image

Handen på hjärtat: Är inte MP-3 lite halvbögigt fjantigt, eller vad säger ni? En riktig karl vill väl ha rejäla prylar när han ska lyssna på rock, va?
MP-3 och liknande digitala format kanske gör sig bra om man är fjorton år och lyssnar på Britney Spears, Idol-2004, bidragstjatter från Ghettot Hip Hop och liknande trams, men riktig rock, det kräver fan i mig riktiga verktyg!
Visst är det så, eller?

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mp3spelare

Post by rex »

Exotiskt....De är väl lite efter.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Javisst är de "efter", tur att musikutvecklingen har gått framåt här i västvärlden, eller hur? Hur skulle vi klara oss utan peddopopen och rapmusiken? Vilken kulturskatt som produceras i dagisfabrikerna idag!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mp3spelare

Post by rex »

Allvarligt talat! Vad är fördelen med trassliga band,repiga vinyler och enorma platsupptagande stereoanläggningar? Skrymmande backar med skivor,hålla på och spola band,byta pickuper och nålar.......Jag bara undrar?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Den fördelen lär du bli varse när då åker på ett rejält datorhaveri eller virusattack.

Men naturligtvis förstår jag vad du menar, för er som inte samlar så är naturligtvis all form av fysiska komponenter och media ointressant.

Men en sak opponerar jag mig emot, vinylskivor är inte hälften så känsliga som CD-skivor.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mp3spelare

Post by gammalhardrockare »

Rex:

För att återgå till den ursprungliga diskussionen:
Sen dethär med buller och hörlurar, såna där små som medföljer,dämpar de nåt eller hur verkar det? Nån som testat?
Har inte testad de som du beskriver men jag fick ett par trådlösa hörlurar till min stereo för några år sedan. De fungerade värdelöst, tappade kontakten med sändarenheten med jämna mellanrum osv. Utav hörlurarna byggde jag dock en partikelacceleretor för att testa teorin om gravitationsvågor. Jag kände liksom att rum/tiden krökte sig och fick faktiskt en större förståelse och acceptans för stränteorin.
Jag försökte detektera de hypotetiska gravitationsvågor vissa anser existerar. Fick inga större bevis för detta men väl en inblick i mikroskosmos och alla de möjligheter som därmed öppnar sig för människans syn på livet, religionen och meningen med ostbågar.

Vart är vi på väg? Vad vill vi? Vad är svaret? Hur, vad och varför?
Maila mig för svar.
rockare2@spray.se
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mp3spelare

Post by ozzman »

on 01/04/2005 at 13:07:41, GammalHardrockare wrote:Vart är vi på väg? Vad vill vi? Vad är svaret? Hur, vad och varför?
Maila mig för svar.
rockare2@spray.se [/quote]

Jag har tyvärr inga patentsvar på dina något omfångsrika frågor. Men jag skall försöka ge mina tankar runt de existensiella frågorna som plågar stora delar av mänskligheten idag..

Vi är på väg till Katmandu, inte för att vi vill men för att det rimmar på Scooby Doo.
Vad vi dock egentligen vill är att kunna leva i en värld utan konsekvenser där ångest är ett okänt begrepp och det spelas Saxon och Judas priest när man väntar i en telefonkö.
Hur vi ska komma dithän är för mej okänt men en idé kan vara att krypa under en filt och hoppas att vi har nått dit när vi kryper fram igen. Svaret är för övrigt inte 42 utan har snarare något med hönsnät att göra.

Hoppas att det här var en hjälp på vägen

Ozzman din filosof i grammofonstiftsluddet
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mp3spelare

Post by rex »

Jungbacka Erik:

Kosslurarna dämpade oljud bra mycket bättre än jag trodde! Kanske inte optimalt men jag tycker de funkar bra. Image
Post Reply