Uppgradering av dator

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Uppgradering av dator

Post by ozzman »

Så där nu har man beställt lite prylar till datorn så att den förhoppningsvis skall funka i något år till.

Det blev ett X800XL grafikkort med heat-pipe kylning för 1800 spänn (demo-ex, men samma garantier som ett nytt) samt en ny PSU (fläktarna i det gamla har lagt ner så strömförsörjningen är inte vad den borde vara lindrígt sagt).
Sen en ny CPU-kylare och en passiv fläns till Nordbryggan istället för den satans 40 mm fläkten som låter som en speedad geting.
Detta tillsammans med fläktlöst grafikkort borde göra att datorn blir bra mycket tystare också

Det var jävlar inte lätt att hitta ett vettigt grafikkort till ett AGP-kort. 7800 GS-korten finns ju men jag hade ingen lust att lägga 3000+ på en gammal arkitektur, tack Web-hallen för demoförsäljningen.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Uppgradering av dator

Post by E-M »

Du klarar dig nog ett tag. Om du inte ska lira dom kommande spelen i full upplösning.
Själv sitter jag på nVidia GeForce 6800 på 256MB ram.

Själv är jag sugen på att uppgradera moderkortet till ett som pallar SLI och klarar av dom nya Intel core 2 duo processorerna (har läst att dom ska vara jävligt bra).

Men allt kostar ju Image. Så får se hur det blir med det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Uppgradering av dator

Post by ozzman »

Blir det nåt nytt så blir det nog en AM2. jag misstänker att priserna på AMD's processorer kommer att gå ner rätt rejält i samband med att Intel släpper Conroe.

Om man bara hade pengar Image

Skall också bli kul att se vad som kommer ut av AMD's köp av ATI.


SLI verkar klart intressant men jag har hört att man måset ha identiska kort, identisk firmware och identisk BIOS för att det skall funka så det kan nog vara svårt att få ihop en SLI-rigg med hjälp av ett gammalt och ett nytt kort.
Däremot skall ATI's Crossfire vara mer okänslig för kortversioner och BIOS och liknande men jag har inte set så många tester på den.
Last edited by ozzman on 28 Jul 2006, 17:52, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Uppgradering av dator

Post by E-M »

Mmm jag har heller inte hört så mycket om ATI:s crossfire. Det är därför jag är mer inne på nVidia's SLI.

Jo du ska se priserna på AMD:s processorer halveras typImage kolla länken http://www.nordichardware.se/nyhet,10800.html.

Men jag har läst något test att Intels billigaste core 2 duo ska prestera bättre än en av AMD:s dyraste som kostar 600kr mer. För intels nya CPU:er är tydligen jävligt "klockavänliga" och alstrar inte alls lika mycket värme som sina "föregångare" (t.ex. Pentium 4).

Men dom är ju rätt så dyra så där spelar pengarna in igen Image.

Intel ska ju komma med quad CPU (4 kärnor) i slutet av året. Det ska bli spännande Image.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Uppgradering av dator

Post by ozzman »

Jag är lite av Amd och ATI fan så det skall mycket till innan jag går över till en Intel-processor men man får väl kolla vad som bjuds.
Tyvärr kommer det nog inte att bli aktuellt med en ny rigg förrän om ett par år så vad som händer nu på hårdvarumarknaden är ganska ointressant egentligen (men det är ändå alltid kul att dregla över alla nyheter)
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Uppgradering av dator

Post by ozzman »

Satans hårdvaruleverantörer Image

Det var fel på nätagget och grafikkortet var PCI-express (det stod AGP på lådan men nån sopa måste ha stoppat i fel kort.

Gissa vem som öppnade datorn och höll på halva kvällen med att göra rent och byta alla prylar, bränna bilder och annat viktigt, leta ihjäl sej efter mobo-drivare, S-ata drivare och annat för att kunna göra en omformattering ´, utan att få ut ett skvatt av det Image

Men, men. Nya friska tag, nu har jag beställt nya prylar.
Grafikkort:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59881

PSU:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099

över 200 kr billigare än ett Antec agg men med i stort sett samma Ampere-tal på railsen (hoppas det funkar bara)
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Uppgradering av dator

Post by E-M »

Jävla jobbigt när det ska krångla.

Det jobbigaste jag har varit med om är när jag köpte en DVD-brännare från NetOnNet. Jag beställer den, får hem den, klämmer in den i datorn. Sedan så slänger jag in en skiva, då hittar inte DVD-brännaren skivan, men datorn hittar DVD-brännaren (den finns i t.ex. utforskaren). Så det var roligtvis något fel på lasern, eller något. Lite smått förbannad så skickar jag tillbaks den till NetOnNet, efter ca: 2 veckor får jag tillbaka den. Gött skiten fungerar, men efter 1 månad så blir det samma fel igen Image. Jag skickar ännu en gång tillbaks den, efter ca: 2 veckor får jag tillbaka den (igen). Efter det så har den fungerat felfritt Image.

Vad är det för moderkort du sitter och trycker på ozzman?

Själv så funderar jag starkt på att införskaffa detta http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3& ... odelmenu=1. Har läst att det ska vara bra och stabilt. Om man ska överklocka så ska det inte vara några problem. Kostar ca: 2.200kr inkl frakt. Man verkar få mycket för pengarna. Här står det lite mer om det, en recension helt enkelt http://www.techsweden.org/index.asp?mod ... oner&id=52.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Uppgradering av dator

Post by ozzman »

Jag har en två år gammal rigg somser ut som följer

Gigabyte GA-K8NS-PRO Nforce 3 250
AMD socket 754 3200+
1 gig Crucial ballistics (tyvärr bara en sticka då jag kör single channel pga kompatibilitetsproblem)
160 Gb Hitachi S-ata HD
Club 3D radeon 9800XT (skall bytas ut som sagt)
NEC 3510 DVD-brännare

Nytt tänker jag inte köpa förrän Windows Vista och DX10 har gjort entré.

Mobot som du länkar till ser riktigt trevligt ut. En E6700, 2 raptor 150 Gb i raid 0, 2 gig Corsair PC8500 minnen, 2 radeon X1900XTX så kan man åka rätt bra sedan.
Last edited by ozzman on 04 Aug 2006, 11:02, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Uppgradering av dator

Post by E-M »

För jag har tänkt att jag ev. ska köpa det moderkortet.
Så flyttar jag bara över min gamla CPU, minne, grafikkort etc. För med det moderkortet så har jag bra uppgraderings möjligheter, så kan jag uppgradera lite då och då så att säga.

Det man får hålla kolla på när det gäller Vista är att man har (helst ska ha) ett grafikkort som palllar "Aero". Annars är det väl inte så mycket man behöver ha i åtanke, eller har jag missat något?

I nuläget så sitter jag på:

Moderkortet: Datorn är från Dell så moderkortet är lite svårt att hitta info om. Men det är i alla fall Intel 925X-chipset.
Southbridge: Intel(R) 82801FR I/O controller hub (ICH6R)
Northbridge: 82925X
Eftersom jag vet vad det är för chipset så kan jag kolla vad själva kortet pallar.


CPU: Intel Pentium 4 HT 2,8GHz 800FSB
Minne: 2* 512MB Samsung 533MHz (PC4200)
Hårddisk: 160GB 7200rpm
Grafikkort: nVidia 6800 256MB
DVD-brännare: LG (orkar inte kolla upp beteckning)
DVD-läsare: Samsung (-||-)

Detta sitter jag på i nuläget som sagt.
Last edited by E-M on 04 Aug 2006, 16:29, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Uppgradering av dator

Post by Eddie »

Menar ni att ni endast har 160 GB totalt utrymme Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Uppgradering av dator

Post by E-M »

Japp, men ska nog köpa en 320GB dom ligger ju på en tusenlapp. Men om jag ska ha nytt moderkort med så börjar det svida i plånboken Image. Men jag kommer nog att köpa en större hårddisk om några månader. Och köpa ett chassi till 160GB och använda den till backup.

För visst har man problem att få in allt på 160GB. Blir en väldans massa DVD-skivor. Dom blir i sin tur jobbiga att hålla reda på.
Last edited by E-M on 04 Aug 2006, 19:51, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Uppgradering av dator

Post by uy »

Eddie wrote:Menar ni att ni endast har 160 GB totalt utrymme Image
Själv så har jag 80 Gb. men det kanske blir en större hårddisk nästa gång jag köper något till datorn.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Uppgradering av dator

Post by ozzman »



Nu har prylarna kommit. Funkar klockrent Image

Jag har bara 160GB HD. Jag bränner allt på DVD-skivor istället så slipper jag ha n massa skräp ligga i datorn.

E-M
Jag har hört att Vista kommer att vilja ha ECC-minnen, och de är inte billiga. Jag läste också att 1 Gb till Vista motsvarar att köra Xp med 128 Mb så mycket och dyra minnen lär behöva inhandlas
Last edited by ozzman on 09 Aug 2006, 16:59, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Uppgradering av dator

Post by E-M »

Fyfan ECC, skojar du? dom är inte billiga Image. ECC-minnen är ju mest till för servrar.

Hoppas att det inte stämmer Image.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Uppgradering av dator

Post by uy »

Kanske Vista är till för servrar? Vad kostar ECC-minnen?
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply