Ulf Lundell Parodi

Diskutera Låtarna
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Ulf Lundell Parodi

Post by Eddie »

Jag tror inte att det är eddie som sjunger. De flesta röster han gör är väldigt tillgjorda därför försvinner hans riktiga röst, denna tycker jag inte är så tillgjord. Hans riktiga röst borde höras tydligare om han bara skulle sjunga lite hesare och släpigare.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ulf Lundell Parodi

Post by ELN »

Jag tycker de låter som att Eddie sjunger speciellt på vissa ställen Image
User avatar
Javlar
Helgfyllo
Posts: 71
Joined: 14 Sep 2008, 12:32

Ulf Lundell Parodi

Post by Javlar »

Jag ställer mig nog till den skaran som tror att det är Eddie själv som sjunger. Sen borde väl den halvdana kvaliteten göra att rösten låter något annorlunda också.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Sedär, då är ställningen ungefär lika. Image

Skulle vara kul om det gick att få reda på fakta nån gång. Tills dess att vi vet bör vi i varje fall inte utesluta någon möjlighet.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Jag har lyssnat igenom låten så att antalet gånger i alla fall blir tvåsiffrigt nu! Den enda gången jag tycker det verkligen låter som det är Eddie är när han säger: "...det är förjävla häftigt asså...". Det kanske verkligen är Eddie. Men jag kan inte säga till 100% att det är Eddie. Så säker är jag inte. Jag är kluven.
Last edited by E-M on 19 May 2009, 00:31, edited 1 time in total.
dysfunctional
Glad amatör
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2007, 09:43

Ulf Lundell Parodi

Post by dysfunctional »

Har följt denna tråd med intresse men inte lyssnat på låten förrens nu!

Jag har lyssnat på Lundell mer eller mindre regelbundet i över 10 år och att det är Lundell som sjunger är helt uteslutet enligt mina vältränade lundell-öron Image. Det är med allra största sannolikhet inte heller Ulf som har gjort låten, enligt mig.

Om det är Eddie som sjunger är det utan tvekan den mest extrema förvanskningen av hans röst som han gjort anser jag, men jag tror ändå det är eddie. vem annars, liksom Image.

Kul låt iaf, hade inte hört denna innan! Tack trådskapare grr, och tack E-M som lade upp den för nedladdning Image.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

dysfunctional wrote:Har följt denna tråd med intresse men inte lyssnat på låten förrens nu!

Jag har lyssnat på Lundell mer eller mindre regelbundet i över 10 år och att det är Lundell som sjunger är helt uteslutet enligt mina vältränade lundell-öron Image
Okej, bra att vi har fått det helt uteslutet. Jag har inte trott att det är Lundell heller, känns lite osannolikt. Jag tänkte att det kanske var en låt som Uffe hade gjort och så hade Eddie använt sig av den. Men att Eddie och Ulf skulle samarbetat tycker jag inte låter så troligt Image

Men du har en poäng, vem skulle det annars vara? Ja kanske Patrik Tibell Image OM det är Eddie så är det här helt klart den bästa imitationen han har gjort!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Både Leila och Uffe Beijerstrand utesluter Eddie och dessa bör ju anses vara de största kännarna, så vi får nog kanske utgå från att det är på det viset.

Att det skulle vara Ulf Lundell själv kan vi dock som sagt utesluta helt. En imitation är det, men särskilt bra Uffe-imitation, annat än i parodiskt syfte vill jag inte kalla det.

Jakten går vidare. Vi får hoppas att Leila kommer och rapporterar om hon kommer närmare.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Vafan! Hade han kompisar som vi inte känner till Image

Vi har gjort ett dåligt jobb...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Sedär, jakten på den okända sångaren går vidare alltså Image

Om jag tolkat det rätt så kan vi alltså stryka 2 pers helt över möjliga kandidater?

Eddie (enligt Leila & Uffe Beijerstrand)
Ulf Lundell (enligt dysfunctional)

Patrik Tibell tror jag inte heller på med tanke på tiden för inspelningen, OM mina uppgifter nu stämmer. Jag skrev även om detta tidigare i tråden.
Thomas Witt kan ju vara ett alternativ, eller varför inte nån av de som medverkar på första skivan från 79. Där finns ju ett antal namn som han arbetade med. Eller så kan det vara nån kompis som tidigare varit okänd för oss. Möjligheterna är många. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Då återstår bara att komma på vem det är. Kan ju vara herr Thomas, fast jag tycker inte att det låter som hans röst heller direkt. Detta kanske är en fråga vi aldrig får svar på Image

Har jag förresten missat något? Var är det Leila och Uffe B har sagt att det inte är Eddie?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

E-M wrote:Har jag förresten missat något? Var är det Leila och Uffe B har sagt att det inte är Eddie?
Jag mailade Leila.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Jag köpte Uffe´s första platta "Vargmåne" idag. För det fabulösa priset 1 krona Image Den kom samma år som allas vår Errol gjorde debut, 1975.
Jag har ärligt talat aldrig varit något större fan av gamle Uffe, men han verkar ju rätt folkkär och populär så nått vettigt borde han ha gjort som man (jag) kan uppskatta. Denna plattan sägs vara en av hans bästa så jag ska ge den en chans. Jag har tidigare egentligen bara hört massa strölåtar via radion och inte så mycket mera, men det jag hört där har inte lett till mersmak direkt. Utan snarare avsmak i så fall. Men nu ska jag ge den här skivan en chans i alla fall, får väl se vad jag tycker. Återkommer i ämnet.
Nån annan här som hört den?
För 1 krona kan man chansa om man säger så. Den är i ganska risigt skick, därav det låga priset. Är den dålig är det dock ett högt pris i vilket fall Image
Men den ser ändå ut att vara i spelbart skick, efter en ordentlig rengöring från smuts, fingeravtryck, osv.
Faktum är att många skivor som ser risiga ut, spelar många gånger bättre än vad de ser ut. Det har lite med att göra vilken sorts pressning det är också.
Last edited by overkill on 27 May 2009, 00:03, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Jag fick för mig idag att kolla in det där uffe-forumet som jag ställde en fråga på. Till min förvåningen har vi fått svar. Här är länken: http://alltomuffe.nu/forum/topic/behover-hjalp-av-fans.
Errol
Glad amatör
Posts: 45
Joined: 05 Jan 2006, 09:40
Location: småland

Ulf Lundell Parodi

Post by Errol »

Det är meduza.

melodin är inspirerad av "Snön faller" av ulf Lundell.

Post Reply