Ulf Lundell Parodi

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Vet du att det är Errol som sjunger eller är det en kvalificerad gissning ?

Den där Lundell-låten måste jag kolla upp!
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Ulf Lundell Parodi

Post by BOB-blommorobin »

Kanske är Eddie som spelar och någon annan sjunger. Kan helt enkelt vara någon som bor i skruv som spelat in den (någon skruvad och påstår det är eddie). Image

Men vad vet jag? Image
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Ulf Lundell Parodi

Post by totaltrandom »

Denna har jag hört förr och jag har alltid tänkt att det är Eddie som gör alla röster. Men jag säger som blommorobin, Vad vet jag ? Image

Men en sak till, är det okej om jag slänger upp låten på Youtube?
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Ulf Lundell Parodi

Post by BOB-blommorobin »

Jag har lyssnat nu flera gånger och jämfört med rösten "Börje Lundin" från luftkaffe nr 1 och de är faktiskt väldigt lika. Kanske inte är en parodi utan ska föreställa en låt från "Börje Lundin"??
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by retepnoslack »

Pratade Börje Lundin stockholmska på de första kassetterna? Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by uy »

Jag börjar mer och mer tro att det är Eddie som sjunger. Jämför rösten med "Evald Gryngång" som finns på Luftkaffe 1.
http://www.megaupload.com/?d=U5VH8VM0
Jag tycker rösterna liknar varandra en hel del.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

uy:

Jag är som sagt väldigt kluven och efter Leila och Uffe sa att det inte är Eddie så har jag inte funderat mer på det. Men jag måste säga att när han säger "tjena måste hem å skriva lite på den nya boken asså, é det nån som har lite brännvin?!". Då kan jag nästan säga med 80% säkerhet att det är Eddie.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Jag kan nu med 100% säkerhet säga att det är Eddie som står bakom denna.
I kopian av anteckningsblocket som finns utlagd på Tidaholms museum finns nämligen låten angiven.
Detta är från Eddies egna anteckningar.

Case closed.
Last edited by Långis on 21 Aug 2012, 23:27, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Nu framstår jag som en dåre här med en åsnas envetenhet, och det gör jag gladeligen Image

Nä, men skämt åt sido. Jag noterade också att låten står med på en sida i blocket. Däremot står ju ingen mera info överhuvudtaget på sidan förutom ett gäng låttitlar. Ingen info om var och när det är inspelat eller eventuella medverkande eller nått annat. Okej, står det inget om medverkande kanske man kan anta att det bara är eddie som förekommer och ingen annan men denna listan känns ändå som en osäker källa, eftersom det bara är en sida med titlar som eddie har kladdat ner.
Det i sig bevisar ingenting egentligen, och att det är eddie som gjort låten är ju ingen hemlighet eller nyhet. Ingen (??) har väl tvivlat på att allt annat i låten är eddie (musiken och bakgrundsrösten), frågan gäller ju som sagt sångaren som imiterar Uffe.

Som jag ser det är i alla fall fallet inte stängt men alla får väl tro vad dom vill - som tur är. Image

Jag har för övrigt lyssnat lite mera på Uffes skivor på senare tid. Bitvis inte så pjåkig faktiskt, hade svårare för honom tidigare men det hade kanske med att göra att jag hade hört för lite och bara typiska radiolåtar som radion jämt spelar. Några Ok skivor med Uffe är Längre innåt landet, Kär och galen, Vargmåne och Preskriberade romanser. Helt Ok plattor faktiskt men inte Eddie-klass. Image
Last edited by overkill on 21 Aug 2012, 23:27, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Jasså, ja det var det som var frågan.
Jag har svängt mycket i denna fråga. Just nu tycker jag det låter som Eddie
Känner någon igen någon av övriga titlar på detta blad? Är det en annan sångare på Uffe-låten kan det vara samma sångare på nån av dessa. Men jag vet fan inte vad det är för låtar...

Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Haha, det är ju just sångaren vi har diskuterat hela tiden i tråden tidigare. Om nån har tvivlat på låtens äkthet som sådan innan så har det i alla fall inte framgått tydligt innan. Frågan har ju som sagt gällt sångaren som imiterar Uffe. Bakgrundsrösten som hejar på "Uffe" är ju helt uppenbart eddies röst, det är sångrösten vi snackar om. Allt detta framgår tidigare om man tar sig tid att läsa ordentligt. Image

Nej, jag känner inte igen nån av de andra låttitlarna spontant, en del är ju dock lite svårtydda också... kanske nån kan försöka översätta och tyda vad som står? Låt 5, nått med Tattare om jag läser rätt, finns det inte nån tidigare outgiven låt på ett av Fyllekalasen som heter nått med tattare? hmm, får kolla. och angående sångrösten, ja det kan ju mycket väl vara samma sorts röst han använder sig av i dessa låtarna, om det nu är han och inte nån annan.

Jag har för övrigt börja förlika mig med tanken att det nog är eddies röst likförbannat, nått annat känns inte troligt rent logiskt. Jag får bara inte ihop det, röstmässigt låter det inte alls som han.
Last edited by overkill on 21 Aug 2012, 23:44, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Äh, vem orkar läsa? Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

När det gäller eddie har jag all ork i världen, dock inte just nu kanske. Sen är jag inte så bra på hiroglyfer Image
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by mrrogerballis »

Haha, det är ju just sångaren vi har diskuterat hela tiden i tråden tidigare. Om nån har tvivlat på låtens äkthet som sådan innan så har det i alla fall inte framgått tydligt innan. Frågan har ju som sagt gällt sångaren som imiterar Uffe. Bakgrundsrösten som hejar på "Uffe" är ju helt uppenbart eddies röst, det är sångrösten vi snackar om. Allt detta framgår tidigare om man tar sig tid att läsa ordentligt. Image

Nej, jag känner inte igen nån av de andra låttitlarna spontant, en del är ju dock lite svårtydda också... kanske nån kan försöka översätta och tyda vad som står? Låt 5, nått med Tattare om jag läser rätt, finns det inte nån tidigare outgiven låt på ett av Fyllekalasen som heter nått med tattare? hmm, får kolla. och angående sångrösten, ja det kan ju mycket väl vara samma sorts röst han använder sig av i dessa låtarna, om det nu är han och inte nån annan.

Jag har för övrigt börja förlika mig med tanken att det nog är eddies röst likförbannat, nått annat känns inte troligt rent logiskt. Jag får bara inte ihop det, röstmässigt låter det inte alls som han.
På Bandet "God Jul Era Rövhål" gjorde han ju en låt som hette "Tattarjävel" en blueslåt kanske är den då?den finns ju bara med på det bandet ingen annanstans.
Sångrösten är säkert Errol´s egen fast han har nog trixat med ljudet gjort den mörkare och släpigare+ lite Stockholms dialekt på också.
Fast iofs kan det ju vara en medlem ifrån Anders Norstedts Orkester också.
Last edited by mrrogerballis on 22 Aug 2012, 02:03, edited 1 time in total.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Ulf Lundell Parodi

Post by borjelundin »

Kan rösten tillhöra någon annan?
Tror att Errols bror Jimmy spelade in några alster i Errols studio.. och där finns säkert fler personer som spelat in i hans studio.
Post Reply