Spyware?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Spyware?

Post by Jungbacka Erik »

Nu har jag fått något jävla spyware / adware på min maskin. Detta händer endast på IE inte Firefox: När jag startar up IE går det långsammare än vanligt och då jag skriver in ett sökord på Google poppar det upp en ruta med sökordet, tex: Looking for Eddie Meduza ?
Golden links for Eddie Meduza osv. Vad göra?
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Spyware?

Post by Eddie »

Pröva adaware www.lavasoft.de
och spybot s&d http://fileforum.betanews.com/detail/Sp ... 43809773/1

nån av dem brukar funka, annars blir det till att googla efter ett sätt att få bort det
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Spyware?

Post by felix »

även avast antivirus tar spyware samt har några bra sköldar för p2p, nätverk m.m

http://www.avast.com/

detta prog är gratis om man reggar mailen (för uppdateringarnas skull)

enklaste är väl att göra som jag gjorde. regga en skitmail hos spray bara för att ha till sånna där grejer
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Spyware?

Post by Jungbacka Erik »

Hade litet bråttom då jag skrev men jag har testat Adaware, Spybot, Smitfraudfix, cwshredder, CCleaner och någon till. Avast ska jag testa nu.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Spyware?

Post by Jungbacka Erik »

Avast vägrade skanna datorn. Den släcker helt enkelt ner programmet efter att den skannat minnet några sekunder Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Spyware?

Post by rex »

Leta rätt på filen och ta bort skiten manuellt. Kanske tillochmed kan ligga som ett program.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Spyware?

Post by ozzman »

Prova att ladda ner windows defender eller windows malicious software removal tool och se om det kan ta bort skiten.
Annars får man kolla upp vad processen heter och googla den så kan man oftast hitta beskrivningar på hur man manuellt tar bort eländet.
Eftersom den startar när IE startar så borde man kunna kolla i aktivitetshanteraren vilka processer som körs innan IE startas och vilka som körs efter att IE har startats.
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Spyware?

Post by felix »

när min dator blir alldeles för mupp så brukar det enklaste vara att installera om.

inte så skoj kanske men det hjälper ju iaf.

lite jobbigt kanske om man inte har som jag utan bara har en disk i datorn, i mitt fall så läggs inget annat på c än win och program (flyttar även mina dokument mappen till en annan disk)
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Spyware?

Post by rockabillyhoodlums »

Ladda ner alla anti-spyware program som finns sen söker du med alla. Nackdelen med att ta bort spyware är att vissa spyware program slår ut internet anslutningen när dom blir borttagna. Så ett gott råd är att du först letar på WinsockxpFix. Skulle internet sluta att fungera så är det fixat på nolltid
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Spyware?

Post by Jungbacka Erik »

Jah har postat min HJT log på ett forum nu och har med hjälp av nån förståsigpåare lyckats att få bort den irriterande pop up-rutan men IE startar fortfarande jäääävligt långsamt Image
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Spyware?

Post by rockabillyhoodlums »

Alltså det är ett helvete att få bort. Om du skriver msconfig i kör under start menyn så kan du fixa så vissa program inte startar
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Spyware?

Post by Jungbacka Erik »

Nu funkar datorn och IE igen efter en massa skanningar och omstarter Image Bara att vänta på att nästa fanstyg infekterar datorn Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Spyware?

Post by E-M »

Har du ingen brandvägg?, jag har aldrig råkat ut för virus, och min dator står ändå på dygnet runt.

Visst ibland så hittar den lite "reklamprogrammvara" men värre än så har det inte varit.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Spyware?

Post by gammalhardrockare »

Hade spyware för några veckor sedan men fick bort skiten. Mitt virusprogram (Bullguard) nosade upp skiten men kunde inte ta bort det. Som tur var så fick jag namnet på skiten och kunde söka upp det själv och ta bort det manuellt.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Spyware?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Mitt virusprogram (Bullguard)
Aldrig hört talas om, är det något som du kodat själv?
Post Reply