DVD-brännare.

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

UY:

Jag har sett några jävligt häftiga datorer på senare tid, vet inte hur kraftfulla de är men de ser jävligt coola ut! Förutom platt skärm så är själva hårddisken en liten genomskinlig kub med en massa små neonrör som lyser så där "dator-science fictionblått" och även tangentbordet är genomskinligt och liksom självlysande.
En sådan vill jag ha!
Fan att de ska vara så dyra och att jag nyss har köpt mig en ny dator!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-brännare.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Rex:

Inte en aning, hur vet man det?
Titta på fronten till brännaren och se om det finns en DVD-symbol där, annars kan man gå in i enhetshanteraren och titta vilka enheter som finns installerade.
Ett tredje alternativ är att titta vad brännaren idenitifieras som i Nero och sedan gå in på tillverkarens hemsida och titta på specifikationerna för brännaren alt. ring till dom som sålde datorn till dej och fråga vad som sitter i.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Förbannat också! Ingen DVD-symbol.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-brännare.

Post by rex »

Jungbacka Erik:

Vilka skivor använder du till din brännare? Köper du de allra billigaste och hur funkar det i så fall?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Märket på CD-skivorna har naturligtvis ingen betydelse. Inte fan skulle det vara billigare att framställa en CD-skiva av sämre kvalitet.
Tror du att fabrikanterna och tillverkarna tänker: "Nu köper vi in de absolut billigaste maskinerna som tillverkar de absolut sämsta CD-skivorna, sedan säljer vi dem asbilligt!"
Låter det rimligt?
Det finns bara ett sätt att tillverka CD-skivor, det finns alltså inga sämre sorter.
Det är på präglingen och bränningen allt hänger.

Nu fick du lära dig något nytt igen Rex! Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

DVD-brännare.

Post by Jungbacka Erik »

Köpte ett pack 4,7 GB Octron DVD-R på Lidl. Dom var billiga, och verkar funka bra Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-brännare.

Post by rex »

Rockarn:

Där har du fel! Det är stor skillnad på kvalitet mellan olika skivor..... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-brännare.

Post by ozzman »

on 01/07/2005 at 00:15:47, Jungbacka Erik wrote:Köpte ett pack 4,7 GB Octron DVD-R på Lidl. Dom var billiga, och verkar funka bra Image [/quote]

Vad fick du ge för dom och vad har du brännare?
jag brukar köpa memorex på SIBA för 450Image50-pack de funkar i NECs brännare (som är lite kinkiga på skivor), men billigare bra alt. är ju alltid intressant.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-brännare.

Post by ozzman »

on 12/31/2004 at 12:38:21, GammalHardrockare wrote:Förbannat också! Ingen DVD-symbol. [/quote]

Finns Compact Disc-symbolen på fronten på brännaren?
Om den också saknas så kan det ju vara en DVD-brännare fast tillverkaren inte har märkt brännaren på det viset.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Japp, compact disc symbolen finns.

Rex:

Då utgår jag ifrån att du kan presentera överväldigande bevis för ditt påstående.
Last edited by gammalhardrockare on 07 Jan 2005, 12:46, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-brännare.

Post by rex »

Orkar inte lägga ner mig och gräva fram några tester osv bara för att du ska bråka.Men detta är sånt som alla vet,dessutom så känner jag personligen en yrkesman på området som sagt till mig att det är så.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Vet alla detta? Image
Så alla är alltså överrens om att själva tillverkningsprocessen skulle skilja sig mellan billiga och dyra CD-skivor?
Berätta mera! Hur går det till? Har man sämre plast till de billiga skivorna kanske? Har man sämre pressar? Är det skyddsfilmen som skiljer sig kanske?

Vad är vitsen med att lägga ned sig och göra sämre skivor med tanke på att maskinerna och tillverkningsproceduren är exakt likadan på varenda fabrik?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-brännare.

Post by rex »

Handlar nog inte om att man "går in för" att göra sämre! Det är nog så att det gäller att få en så jämn kvalitet som möjligt. Vad det gäller CD-skivor iaf så är det på det viset att på ovansidan ligger det ett lager som lasern inte skall kunna träng igenom.

Detta lager är av varierande kvalitet! Det uppstår ibland "hål" i detta under tillverkningsprocessen och då går lasern igenom och orsakar "hack". DVD-skivor är inte annorlunda de,därför är det viktigt att ha en brännare som har en hög "mediekompatibilitet".
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-brännare.

Post by ozzman »

on 01/07/2005 at 13:38:37, GammalHardrockare wrote:Rex:

Vet alla detta? Image
Så alla är alltså överrens om att själva tillverkningsprocessen skulle skilja sig mellan billiga och dyra CD-skivor?
Berätta mera! Hur går det till? Har man sämre plast till de billiga skivorna kanske? Har man sämre pressar? Är det skyddsfilmen som skiljer sig kanske?

Vad är vitsen med att lägga ned sig och göra sämre skivor med tanke på att maskinerna och tillverkningsproceduren är exakt likadan på varenda fabrik? [/quote]

Jag kan tänka mej att de billigare fabrikanterna brister i kvalitetskontroll alt. har lägre kvalitetskrav så att det är högre felprocent på de billiga skivorna.
Vissa brännare tycker inte heller om alla skivor, Memorex t.ex. fungerar i min NEC-brännare medan Princo inte alls fungerar
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Javisst, kvalitetskontrollen struntar de nog t o m i men jag tror knappast att de billigare märkena har fler "måndagsex" i sin produktion eftersom maskinerna och råmaterialet är exakt desamma oavsett märke och fabrikant.

Allt hänger på brännare, brännarprocess och kvalite på det man bränner av.
Post Reply