DVD-brännare.

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-brännare.

Post by rex »

Rockarn:

Hur vet du det? Har du gjort studiebesök på alla fabriker kanskae och studerat deras maskiner?? nä du bara hittar på tror jag.........
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Nä, det var med på det där programmet om digital lagringsteknik som de visade på TV för några månader sedan. Samma program som de varnade för att lagra sina familjefoton och liknande på cd-skivor. Vi hade även en diskussion om det också som du kanske minns och naturligtvis så visste du bättre än alla vetenskapsmän som hade forskat om detta.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-brännare.

Post by rex »

Tack! Kul att få ett erkännande nån gång. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Förtydligande: Du TROR att du visste bättre än dessa vetenskapsmän och forskare.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-brännare.

Post by ozzman »

on 01/07/2005 at 13:56:04, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Javisst, kvalitetskontrollen struntar de nog t o m i men jag tror knappast att de billigare märkena har fler "måndagsex" i sin produktion eftersom maskinerna och råmaterialet är exakt desamma oavsett märke och fabrikant.

Allt hänger på brännare, brännarprocess och kvalite på det man bränner av. [/quote]

Det kan ju brista även i kontrollen på materialet som kommer till tillverkaren och i tillverkarens processer likväl som hos det som skeppas ut.
Två företag kan tillverka samma produkt med samma maskiner och samma råmaterial och slutresultatets kvalitet kan variera oerhört mycket.

Jag jobbar själv med kvalitetsstyrning och processutveckling och där jag jobbar nu har vi precis den problematiken där leverantörerna har samma tillverkningsätt på samma produkt och t.o.m. har samma ritningar att tillverka efter och kvalitén på produkterna vi får skiljer otroligt mycket mellan de olika leverantörerna och i vissa fall även mellan olika fabriker ägda av samma levernatör.

Sen tror jag att prisskillnaden mellan olika skivor inte alltid är motiverad utan att man i många fall betalar extra för märket.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-brännare.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Kan ingenting om kvalitestyrning och processutveckling så därför får jag väl anse mig slagen och ge dig rätt. Men jag funderar fortfarande på varför man gav en helt annan bild på detta i Vetenskapens Värld för ett tag sedan?

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-brännare.

Post by ozzman »

on 01/07/2005 at 20:04:04, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Kan ingenting om kvalitestyrning och processutveckling så därför får jag väl anse mig slagen och ge dig rätt. Men jag funderar fortfarande på varför man gav en helt annan bild på detta i Vetenskapens Värld för ett tag sedan?

[/quote]

Därför att det inte är någon skillnad i teorin men när mäniskor blir inblandade så uppstår skillnader på tilllverkningskvaliteten.
Post Reply