death metal!

Presentera er själva här
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

death metal!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Naturligtvis så söker jag bara akademikerjobb när det inte finns några andra! Det måste jag annars blir jag avstängd hur idiotiskt det än låter.
Naturligtvis så kollar jag först och främst efter arbeten som jag har vana utav.

Naturligtvis så söker jag inte heller arbeten hos AF, att söka jobb direkt hos arbetsgivarna är väl det enda sättet att söka jobb enligt mig. Finns det några andra sätt?
Varför tror du annars att jag har fått reda på att jag anses för gammal och dum i huvudet?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

death metal!

Post by rex »

"Anses" Image
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

death metal!

Post by lumberjack »

on 01/23/2005 at 13:55:58, GammalHardrockare wrote:Rex:

Ha! Ha! Jag har sökt på så gott som varje större ICA och Konsumaffär i hela stan. Senaste var på ICA-Maxi. Har blivit kallad till flera intervjuer t o m med.
-"Och vad har du för gymnasieutbildning?" Frågar de.

Ja, då står man där...
[/quote]
Det finns en slags utbildningshysteri i Sverige idag. Det ska vara högskoleutbildningar till allt. Vad fan, du måste ha minst tre år på högskola för att jobba på daghem. Helt jävla otroligt, kärringarna har i årtusenden uppfostrat ungarna och de har blivit folk av dem. Men nu är det pedagogik som gäller och det blir bara satan av alltihop och nästan allihop.

Det värsta med det hela är att det inte är arbetsgivarna som i första hand kräver det, utan det är framarbetat av facket. På LO-borgen har man fått försig att en hög utbildning skulle göra ett jobb mer värt, vilket är helt vansinnigt. Det spelar ingen roll om det är tolv knegare eller tolv civilingenjörer som sliter på ett sågverk, arbetet blir inte värt en spottstyver mer för det.

Nej facket har helt rasat igenom, deras största uppgift verkar vara att jaga folk som jobbar för mycket övertid och sko sig själva. Som jag ser det har facket bara haft en riktigt viktig uppgift att utföra de senaste åren, att ge oss medlemmar en tandvårdsförsäkring så att man har råd att besöka tandplågarn. Men det har inte knystats ett ljud om detta. Tänderna rasar ur käften på folk, och facket strider om arbetstidsförkortningar på 12 minuter i månaden. Förr var man rädd att gå till tandläkaren för att det skulle göra ont, nu är man livrädd för räkningen...
Last edited by lumberjack on 24 Jan 2005, 04:22, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

death metal!

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Du har helt rätt i det du skriver.
Det finns en slags utbildningshysteri i Sverige idag. Det ska vara högskoleutbildningar till allt.
Förra året sökte jag jobb på ett pappersbruk, notera nu att jag vid denna tid hade ett jobb t o m men det brukar ju paradoxalt nog vara lättare att få ett jobb när man har ett jobb så att säga.
Jobbet jag sökte var som grovstädare, ett inte alltför avancerat jobb alltså men jävligt bra betalt med skiftgång och liknande.
Den första frågan jag fick var: "Vad hade du för inriktning under dina högskolestudier?"
Då blir man jävligt trött.
Nästa fråga var: "Är du inte lite för gammal för att jobba här?"
Jag har inte fyllt fyrtio ännu.
Helt jävla otroligt, kärringarna har i årtusenden uppfostrat ungarna och de har blivit folk av dem. Men nu är det pedagogik som gäller och det blir bara satan av alltihop och nästan allihop.
Kunde inte ha sagt det bättre själv! En förskollärare ska naturligtvis ha god hand med barn, en målare ska kunna måla, en svetsare ska kunna svetsa och en murare ska kunna mura. Mer ska inte behövas.
På LO-borgen har man fått försig att en hög utbildning skulle göra ett jobb mer värt, vilket är helt vansinnigt.
Din visdom verkar vara mycket framträdande idag!
Jag tror att dessa märkliga utbildningskrav istället får motsatt verkan. Vem fan vill ta studielån och plugga för att sedan få jobb som städare? De flesta kommuner har t ex idag minst treårigt gymnasium som krav för att så söka det mest enkla jobb, därutöver så får man naturligtvis inte vara över en viss ålder.
För ett par månader sedan så blev jag nekad ett första klassens skitjobb, som hotellstädare. Jag hade inte gått gymnasiet (!)

Man är även utestängd till alla yrkesutbildningar idag tack vare denna utbildningshysteri. För ett tag sedan så blev jag erbjuden en utbildning av AF i något som hette CNC (Har ingen aning om vad det är men det är här utbildningen kommer in i bilden) och jag var lovad anställning på ett större företag efter avklarad utbildning. De bläddrade lite i papperen och upptäckte att jag inte hade gått gymnasiet. Så rök den chansen. Man kan ju fråga sig vilken nytta tre år på något gymnasium för tjugo år sedan hade gjort för nytta?

Mitt sista jobb hade jag i två år, skötte det utan anmärkningar och var omtyckt. Det var dock ett vik och jag var tvungen att söka om det. En helt okänd person som aldrig hade jobbat med detta innan fick jobbet. Jag frågade varför? "Du har inte gått i några skolor och vi har som policy att ha anställda med god utbildningsbakgrund".
Som sagt, jag var då anställd av kommunen och som jag skrev tidigare så ska alla ha minst gymnasiebakgrund, från lövkrattare och sopare till receptionist.

Idag har jag sökt två jobb som jag tyckte verkade ok och som jag vet att jag skulle klara av, det ena är som ansvarig för cafeterian på Lärnia (F.d AMU-center) och det andra är som ambulerande industrisanerare. Jag kommer inte att få någon av dem. Orsak: Jag kan inte böja tyska verb och räkna ut arian av hypotenusan + att jag är gammal och krum och står med ena benet i graven. Det är inte lätt att vara född på sextiotalet, vi anses för gamla av arbetsgivarna och staten beskyller oss för att vara lata arbetsvägrare. Det blir fel hur man än gör.

Nu skiter jag i det, jag har inga skulder och hög a-kassa men det är inte ekonomin som är problemet utan att man helt enkelt får något slags mindervärdeskomplex, man slutar att umgås med folk för man har inget att säga, man känner sig värdelös just för att man vet att man är värdelös osv.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

death metal!

Post by ozzman »

on 01/24/2005 at 21:59:13, GammalHardrockare wrote:det är inte ekonomin som är problemet utan att man helt enkelt får något slags mindervärdeskomplex, man slutar att umgås med folk för man har inget att säga, man känner sig värdelös just för att man vet att man är värdelös osv.
[/quote]

Right on, jag gick arbetslös i ett Ŋår förra vintern och våren och just den där värdelöshetskänslan känner jag igen fast man innerst inne vet att det inte är en själv det är fel på. Jag hade även den ekonomiska biten att oroa mej för, villalån i Stockholm och 680 kr/dag från A-kassan är ingen vidare ekvation.

Du skrev att du hade sökt jobb som café-föreståndare, har du funderat på att starta eget, kanske ta över ett café, närbutik eller liknande om inte annat så får man ju jobba åt sej själv (och skattmasen)?

Last edited by ozzman on 26 Jan 2005, 12:20, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

death metal!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Jag har nog nästan dagligen en massa planer på egna projekt men dessvärre så är jag jävligt feg.

Idag så har jag förresten fått lite respons från en privat parkeringsvaktfirma, det verkar vara ett jävligt trevligt arbete.
Eventuellt så kan jag få provanställning där men allt hänger på om AF går med på att ge mig sådant där "rekryteringsbidrag" i tre månader. Fan vet om de gör det, helst så ska det ju vara något "fel" på en arbetslös om man ska lyckas få det där.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

death metal!

Post by ozzman »

on 01/26/2005 at 17:34:07, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Jag har nog nästan dagligen en massa planer på egna projekt men dessvärre så är jag jävligt feg.

Idag så har jag förresten fått lite respons från en privat parkeringsvaktfirma, det verkar vara ett jävligt trevligt arbete.
Eventuellt så kan jag få provanställning där men allt hänger på om AF går med på att ge mig sådant där "rekryteringsbidrag" i tre månader. Fan vet om de gör det, helst så ska det ju vara något "fel" på en arbetslös om man ska lyckas få det där. [/quote]

Lycka till! Det måste ju vara drömmen att få jävlas med folk och få betalt samtidigt Image
jag går själv och väntar på besked från tre olika jobb men det drar ut så förbannat på tiden att man kan bli tokig.

Fel på en arbetslös för att få hjälp ja, det stämmer alldeles utmärkt jag fick absolut 0 (noll) hjälp av AF när jag gick arbetslös, de tittade på min CV och sa att det blir nog inga problem för dej att hitta jobb och sen var det inget mer med det.

Jag försökte också starta eget för jag hade en person som skulle kunna ge mej konsultuppdrag på ca. 20-80 timmar per månad som kanske skulle kunna bli mer framöver och min tanke var att jag skulle stämpla upp till heltid men se det gick inte för sej för. Så fort man sätter upp en enskild firma så ryker A-kassan som ett skott (jorå det finns starta eget-bidrag, men inte i Stockholm)
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

death metal!

Post by lumberjack »

on 01/26/2005 at 17:34:07, GammalHardrockare wrote:Idag så har jag förresten fått lite respons från en privat parkeringsvaktfirma, det verkar vara ett jävligt trevligt arbete. [/quote]
Lapplisa? Se då till att få provisionslön och bli en nitisk jävel med 10 metersmåttbandet och digitalkameran i högsta hugg. Image
Last edited by lumberjack on 26 Jan 2005, 19:58, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

death metal!

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Finns även chans till lite extrapengar om man är lite innovativ och framåt.
-"Ok, jag ska vara snäll och riva boten. Du behöver bara betala halva bötesbeloppet till mig direkt. Bra va?" Image
Post Reply