Metal-musiken och alla dess former

Diskutera musik i alla former i detta forum
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Metal-musiken och alla dess former

Post by uy »

Jag vet inte riktigt hur svartrockare går klädda. Han i min klass har då vanliga kläder på sig.
Skitarna ska va' lika långa i år
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Metal-musiken och alla dess former

Post by lumberjack »

Äh, varje subkultur har sin uniform. Själv hade man alltid stretchjeans, basketdojjor, hårdrocks T-shirts och MC-jacka när magen tillät det. nu ser man ut som en halvsprättad fläskkorv i sådana jeans, dessvärre. Det var folk som retade sig på det också, för att inte tala om håret... man såg tydligen ut som en knarkare, fast så gott som alla knarkare jag känner till är korthåriga...

Om man vill gå om kring och se ut som Jason, Marilyn Manson eller Döden är det helt OK, för mig. Precis som lortraggare får knata om kring i lantmannajeans och oljig GM-keps. Ungarna tror dom chockar, låt dom tro det. För att citera min gamla mormor: "Det hör ungdomen till".
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Metal-musiken och alla dess former

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:

Aj fan! Min felstavning var ett rent slarvfel, naturligtvis vet jag att det stavas Metallica och inget annat.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Metal-musiken och alla dess former

Post by ozzman »

on 01/22/2005 at 17:35:29, LumberJack wrote:Äh, varje subkultur har sin uniform. Själv hade man alltid stretchjeans, basketdojjor, hårdrocks T-shirts och MC-jacka när magen tillät det. nu ser man ut som en halvsprättad fläskkorv i sådana jeans, dessvärre. Det var folk som retade sig på det också, för att inte tala om håret... man såg tydligen ut som en knarkare, fast så gott som alla knarkare jag känner till är korthåriga...

Om man vill gå om kring och se ut som Jason, Marilyn Manson eller Döden är det helt OK, för mig. Precis som lortraggare får knata om kring i lantmannajeans och oljig GM-keps. Ungarna tror dom chockar, låt dom tro det. För att citera min gamla mormor: "Det hör ungdomen till". [/quote]

Jag tycker det är lite käckt med "ungdomsuniformer" det roligaste med hela företeelsen är ju att de klär sej exakt lika för att inte se ut som alla andra.
Vi var inne i stan för någon månad sen och hamnade mitt i nåt demonstrationståg bestående av medelklassyngel som lekte radikalvänster och skrek omfriserade 60-tals ramsor. Det såg tammefan ut som 500 xerox-kopior som var ute och gick.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Metal-musiken och alla dess former

Post by gammalhardrockare »

Sitter just nu och slötittar lite på nyheterna på TV-4. En s.k. kallad "hårdrocksgrupp" uppträdde nyss. Namnet var Hammerfall och var någon slags ny "hårdrock". Rena skiten, precis som jag misstänkte!
Ingen melodi, ingen musikalisk känsla. Bara en massa oväsen och larviga texter om blod och avhuggna ben och liknande. Pinsamt!

Jag får byta namn och börja kalla mig Gammal Äkta 70- och 80-talsHårdrockare eller något.
Fan, jag har sagt på mina jobb att jag enbart lyssnar på hårdrock och inte undra på att de har tittat på mig som om jag inte vore klok. De tror väl att det är sådan där ny skit som jag lyssnar på! Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Metal-musiken och alla dess former

Post by rex »

on 02/10/2005 at 12:44:13, GammalHardrockare wrote:Sitter just nu och slötittar lite på nyheterna på TV-4. En s.k. kallad "hårdrocksgrupp" uppträdde nyss. Namnet var Hammerfall och var någon slags ny "hårdrock". Rena skiten, precis som jag misstänkte!
Ingen melodi, ingen musikalisk känsla. Bara en massa oväsen och larviga texter om blod och avhuggna ben och liknande. Pinsamt!

Jag får byta namn och börja kalla mig Gammal Äkta 70- och 80-talsHårdrockare eller något.
Fan, jag har sagt på mina jobb att jag enbart lyssnar på hårdrock och inte undra på att de har tittat på mig som om jag inte vore klok. De tror väl att det är sådan där ny skit som jag lyssnar på! Image [/quote]

Såg ett reportage på tv om dessa "rockers"....jag vet inte men ordet Gay for direkt genom huvudet på mig...där stod en fjant och smekte nåt jävla stretchtyg samt talade om hur mycket tid och energi de lade ned på sina scenkostymer Image Nä tack vet jag AC/DC
T-shirt och Jeans,BASTA!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Metal-musiken och alla dess former

Post by Långis »

jo, men det är ju sådär, tyvärr. det melodiska i hårdrocken har försvunnit.... Annat e det med 80-talsrocken, det var grejer,det...
Last edited by Långis on 10 Feb 2005, 12:51, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Metal-musiken och alla dess former

Post by gammalhardrockare »

Ja, det var ju 70- och 80-talshårdrocken som VAR hårdrock. Det som produceras idag är något annt, gud vet vad? Riktig hårdrock är det i alla fall inte. De skämmer ut hårdrocken genom att kalla tramset de gör för hårdrock.
Varför dessa löjliga texter om blod och döskallar? Varför dessa löjliga scenkläder med kedjor, kors och latexlinnen?
Jag hade inte sagt något om det hade varit ungar, men det är vuxna män!

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Metal-musiken och alla dess former

Post by rex »

on 02/10/2005 at 12:50:22, Spekpanna wrote:jo, men det är ju sådär, tyvärr. det melodiska i hårdrocken har försvunnit.... Annat e det med 80-talsrocken, det var grejer,det... [/quote]

Kanske är på det viset att alla bra låtar är gjorda nu? Hemsk tanke,men nångång måste det ju "ta slut".
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Metal-musiken och alla dess former

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Tanken har slagit mig också faktiskt, fan vet om det inte är så. Det kommer ju inga nya hits längre, allt är bara nya och omgjorda/förstörda versioner på gamla hits.

Sista helgerånet hörde jag faktiskt på radion igår, någon dagisgrupp framförde en fjantig version av Kizz gamla hit Heavens on fire och idioten till radiopratare presenterade låten som gruppen "Aptjattrande dagisbarns" nya fantastiska hit!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Metal-musiken och alla dess former

Post by rex »

Jo,jag tror det är så,faktiskt. Variation i all evighet är omöjligt,iaf om det skall bli bra.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Metal-musiken och alla dess former

Post by ozzman »

Jag såg en snutt av något program på TV där ett band intervjuades som sa sej vilja hylla 80-talshårdrocken komplett med pudelfrisyr och spandex, dom lät faktiskt inte alls så illa heller det lilla jag hann höra, så möjligen kan det finnas hopp.

Bandet i fråga hade finansierat sin skiva med Finaxlån för att kunna göra den musik dom ville utan att behöva anpassa sej till skivbolag o.dyl. det tycker jag tyder på rätt inställning i alla fall.
Tyvärr hann jag inte höra vad bandet hette, men om det är något att ha så kommer dom väl att spelas på Rockklassiker.



rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Metal-musiken och alla dess former

Post by rex »

on 02/10/2005 at 13:03:11, ozzman wrote:Jag såg en snutt av något program på TV där ett band intervjuades som sa sej vilja hylla 80-talshårdrocken komplett med pudelfrisyr och spandex, dom lät faktiskt inte alls så illa heller det lilla jag hann höra, så möjligen kan det finnas hopp.

Bandet i fråga hade finansierat sin skiva med Finaxlån för att kunna göra den musik dom ville utan att behöva anpassa sej till skivbolag o.dyl. det tycker jag tyder på rätt inställning i alla fall.
Tyvärr hann jag inte höra vad bandet hette, men om det är något att ha så kommer dom väl att spelas på Rockklassiker.



[/quote]

Det finns säkert band som har den rätta inställningen och som vill,men det är nog jävligt svårt att få till nån riktigt bra låt verkar det som. Som sagt, fan vet om de inte redan är gjorda.......
Last edited by rex on 10 Feb 2005, 13:05, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Metal-musiken och alla dess former

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja det är rätt inställning! Tyvärr så har inte dagens ungdomar rätt inställning...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Metal-musiken och alla dess former

Post by ozzman »

Man kanske får supporta dom få nya band som kommer så kanske trenden växer och det kommer fram fler och bättre band.
Kan Maiden släppa sin bästa skiva sedan 1987 så kan ju inte alla bra låtar vara gjorda
Post Reply