Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Politiska diskussioner
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by lumberjack »

grr wrote:Nu om man vaknar på morgonen med feber måste man gå till läkaren samma dag, och hur fan ska läkarna ha tid att skriva ut så jävla många papper hela tiden?.
En regel som trots allt redan fanns för många innan. Men denna förändring innebär inte att alla måste visa upp ett sjukintyg från första dagen, utan att arbetsgivaren har rätt att kräva det. Mycket bra för alkoholister, knarkare, slapphögar, arbetsskygga osv. Ingen arbetsgivare kommer att kräva sjukintyg av någon som är sjukskriven var fjärde år eller så.

Och nu ska de slopa bostadsbidragen med, är de helt dumma i huvet eller? Jag kan ju aldrig i livet hitta en lägenhet i så fall, det är ju kört för min del eftersom jag inte är miljonär - och så är det för många andra med. Fy fan, det går fan inte att leva här längre...
Helt lysande av Borg. Man ska rätta boendet efter plånboken. Varför ska skattebetalarna subventionera hyrorna för en massa människor som vill bo stort, nytt och dyrt?
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by lumberjack »

grr wrote:...den här nuvarande lägenheten hade de ju aldrig kunnat få ihop till om detta förslag stadgats tidigare.
Jag ska gärna svara, men du får skriva om den här meningen då jag inte förstår vad du menar.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by wiking »

Är du vit, hetro och man så blir det svårare och svårare att få jobb. Positiv särbehandling Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by ozzman »

Vi tar det i turordning:

- Bostadsbidraget skall tas bort och ersättas av ett förhöjt barnbidrag för ensamstående, detta gör att den vansinniga reglen om återbetalning försvinner vilket ger en ensamstående en högre grad av trygghet

- En hyresetta kostar i runda slängar 4000 och att köpa en normaletta som bostadsrätt (pris 1000000) kostar ca 4500 i månaden med en avgift på 2000 i månaden.
Det är inga problem att bära den kostnaden för en ensamstående med jobb.

- Sjukintyg från dag 1 kommer endast att krävas av folk som sjukskriver sej ofta och är ett jättebra verktyg för en arbetsgivare att kontrollera folk som sjukskriver sej ofta (om man är sjuk ofta så borde man ju själv gå till läkaren för att kontrollera varför)

lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by lumberjack »

grr wrote:Den nuvarande (nya, billigare) lägenheter de NU har, hade de INTE kunnat byta till om "förslaget" (frågan angående slopning av bostadsbidragen åsyftas) fastställts (satts i verket, beviljats) tidigare (innan inköpet).
Nu kommer det även fortfarande att betalas ut bidrag till ensamtående med barn, så det blir ingen större skillnad. Däremot ska det inte effekterna av att arbeta mer bli lika meningslöst, då en höjning av inkomsten ger en minskning av bidraget. Med det nya förslaget, som det har presenterats i korthet i media, kommer den som ökar sin inkomst att få behålla 50% av den ökade inkomsten utan att bidraget minskas.

Fast när det kommer till skillsmässor så anser jag att det är upp till föräldrarna att lösa de ekonomiska problemen, inte samhället. Borgarna är alldeles för snälla.

Däremot kommer det att "drabba" andra. Jag kan ta ett exempel som visar bostadsbidragets sinnesjuka upplägg. En polare och hans kvinna med hennes två barn bodde i en nyrenoverad 4:a med mycket hög hyra. Båda var arbetslösa och ständigt utan pengar. Jag föreslog att de skulle byta lägenhet till en billigare, men se det gick inte. - Då sänker dom bara bostadbidraget, var det svar jag fick. Istället bodde dom kvar och kvitterade ut fina bidragspengar. Galenskap.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by E-M »

Sluta tro att det är så synd om dig! Du kan inte räkna med att ha en levnadstandard som en mångmiljonär, när du inte är en! Bidrag är till för folk som sitter i skiten och verkligen har ont om pengar; eller som det har gått rätt så snett för livet. Bidrag är inte till för att man ska kunna bo i en fin lägenhet när man flyttar hemifrån. Man får nöja sig med en liten lägenhet.

Du ska inte heller köpa en bil för 200.000kr när du är 19år – om du inte har råd till det vill säga. Om du så gärna vill ha en bil, köp en som du har råd med. Sedan NÄR DU HAR JOBBAT ett tag så har du nog pengar så att du kan skaffa en lite finare bil. Du har även ett JOBB så att du får säkert ta lån då, om du skulle vilja det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by ozzman »

grr wrote:Jag har råkat se på nyheterna idag och fått nys om att regeringen nu kommer höja räntan markant, trots att en lägre varit vad de gått till val på. En höjd ränta innebär för Ozzman och er andra som tydligen inte verkar förstå det att det blir bra mycket dyrare att låna pengar till sånt man kan behöva, och vad ska vi icke-miljonärer då ta oss till? Köpa kontant? Går inte för vi har inte råd och kan OMÖJLIGEN OMÖJLIGEN jobba ihop till vad det nu må vara, måhända när vi är sådär 90 år och har levt snålt hela livet men hur kul är det? Låna pengar? Går inte för det är för dyrt.

Att låna pengar är ett måste för många, när det gäller inköp av bil, bostad och annat man nästan kan kräva att det ska kunna gå att köpa. Men det privilegiet ska vi icke-miljonärer tydligen inte ha rätt till...
På 70- och 80-talet när mina föräldrar (som är jävligt långt från miljonärer) hade mycket lån på sitt hus så var räntorna mellan 10-15% så den höjning till 5% som det talas om på sikt är ingenting att bråka om, historiskt är det fortfarande en extremt låg ränta.

Vi har också lånat till bil och kan nog ta de 100-lappar till i månaden det blir med en höjd ränta, men som sagt, det är ingen som sagt att man skall kunna ha en spritt ny bil när man är runt 20.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by Långis »

ozzman wrote:- Sjukintyg från dag 1 kommer endast att krävas av folk som sjukskriver sej ofta och är ett jättebra verktyg för en arbetsgivare att kontrollera folk som sjukskriver sej ofta (om man är sjuk ofta så borde man ju själv gå till läkaren för att kontrollera varför)
En fråga bara. Detta gäller alltså för dem som sjukskriver sig ofta?

Men över huvud taget så börjar jag bli lite trött på den här regeringen nu. När kommer förbättringarna för de arbetslösa? Alla kommer inte att få ett jobb - det är omöjligt och heller inget regeringen vill då vår ekonomi bygger på att ett visst antal av befolkningen är arbetslösa.
Det måste alltså finnas ett skyddsnät för dem som inte får något jobb. Gatan är ju inget alternativ, men det blir resultatet med dagens politik.
Last edited by Långis on 16 Apr 2007, 23:24, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by 2meterhansson »

Långpanna wrote:En fråga bara. Detta gäller alltså för dem som sjukskriver sig ofta?
Det gäller för alla, men jag kan inte tänka mig att det finns någon arbetsgivare som skulle kräva att någon som är förkyld ett par tre dagar om året ska behöva visa läkarintyg.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by rex »

Att bostadsbidraget,detta förhatliga,snedvridande,oförklarliga vansinniga hatobjekt nu äntligen försvinner,eller åtminstone reformeras tycker jag är en riktig höjdare!

Låt mig uttrycka mig såhär kort och gott: Jag är vanlig knegare utan speciellt höga inkomster och jag har aldrig sett röken av nåt bostadsbidrag,något bidrag öht!

Om då den som tjänar mindre kan per automatik välja en nyare och finare bostad än jag och jag får betala,är det rättvist?
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by lumberjack »

grr wrote:Jag har råkat se på nyheterna idag och fått nys om att regeringen nu kommer höja räntan markant, trots att en lägre varit vad de gått till val på.
Då har du åter råkat få nys på något du inte begriper dig på. Regeringen vare sig kan eller får höja räntan. Det är Riksbanken uppgift.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by ozzman »

on 04/17/2007 at 11:23:19, grr wrote:Hur som helst kommer räntan höjas och det är väl skitsamma vem som gör det. Det är i alla fall regeringen som (indirekt, om du så vill) beslutat att höja räntan till skyarna, det vet du ju själv om... [/quote]

Regeringn har ingenting att säja till om när det gäller räntehöjningar, riksbanken är en nämligen en helt opolitisk instans frikopplad från både riksdag och regering.
Däremot kan jag tycka att regeringen går lite för fort fram och därigenom kanske indirekt tvingar riksbanken att höja räntorna. Ett lugnare tempo på guldregnet kunde kanske varit på sin plats.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by ozzman »

on 04/17/2007 at 11:48:46, grr wrote:Så menar jag, riksbanken har inget val och det vet regeringen om alltså är det regeringens fel att räntorna höjs - det är ju regeringen själva som vill ha det så men inte vi medborgare! Åtgärd: Störta de uppblåsta makthavarna!



"Räntorna kommer höjas kraftigt och bolånen bli dyrare" hörde jag senast idag. Säger ni emot fakta, högerpack? Eller har ni glömt att det är ni som är vid makten? [/quote]

Räntehöjningen hade kommit i alla fall, men den höjs från rekordlåg till mycket låg så jag är inte särskilt orolig (jag har för övrigt bundet lån i 4 år till på 3.8%).
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by E-M »

Det lustiga är att du kallar oss andra för högerpack, vilket parti är det du gillar så mycket, är det inte Sverige demokraterna?

Som Ozzman och Lumberjack har förklarat för dig så har inte regeringen något med räntan att göra. Däremot så kan ju riksbanken, mer eller mindre, bli tvingad att höja räntan p.g.a. regeringens politik. Fast det är en annan sak.

Det lärde man sig i skolan – att det är riksbanken som höjer och sänker räntan.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nya regeringen = Robin Hood fast tvärtom.

Post by ozzman »

on 04/17/2007 at 16:48:29, grr wrote:Varför hade sossarna plötsligt viljat börja föra en räntehöjande politik? Vad jämför du med när du bedömer hur otroligt låg vår ränta är/kommer bli? [/quote]

Räntorna hade höjts även med en S-regering helt enkelt därför att konjunkturen är för stark så en avkylning hade behövts och du skall inet tro att inte ossarna också vräkt ut pengar även om det skett på annat sätt.
Jag bedömer räntan efter den nivå den har nu, den nivå den haft historiskt och den bedömning som experterna gör angående den nödvändiga höjningen för att inte driva inflationen.
Post Reply