Mail från Moderaterna.

Politiska diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
så vitt jag vet så finns det ingen maxålder för att ta studielån.
Jo, jag har för mig att det faktiskt finns det numer. Glöm inte heller att moderaterna har tagit bort möjligheten för de arbetslösa att plugga på komvux och liknande. Allt för att folk ska veta sin plats. Det ska ständigt finnas en låglönearmé och naturligtvis ska den cementeras.
Nej, jag menar att de skall lära sej skriva ordentliga CV'n och säljbrev, träna intervjuteknik ochliknande
Ja, där har du en poäng. Sedan kan man ju fråga sig vad det blir för "CV" (vad hände med jobbansökan och meritförteckningen, dög inte de benämningarna längre?) för en person som har varit trogen ett företag i trettio år eller något?

Jag vet t ex en person här på Meduzaland som började jobba på en bensinstation när han var sexton år, två år senare började han jobba på Saab i ett år, tröttnade, gick hem och ägnade sig åt spriten. Efter några månader ställde han i från sig flaskorna, släppte kuken och tog en svetskurs. Blev sedan trogen ett företag som svetsare.
Om vi lutar oss fram, lägger vårt öra mot vårt modem och lyssnar riktigt noga så kanske vi kan höra honom, förutsatt att klockan har blivit fyra och att han har hunnit hem från sitt jobb.
Då kommer vi att höra klagosånger och svavelosande jeremiader om hans förbannade jobb, hur mycket han hatar det och vad meningslöst det är.
Skulle den killen bli arbetslös så skulle det bli väldigt svårt att få ihop en "CV". Vad skulle det stå?
Bara för att man varit anställd och lyft en lön betyder inte det att man presterar något på sitt jobb, du vet lika bra om jag att det vimlade av folk på industrierna för bara 10-20 år sedan som inte gjorde ett förbannat nånting.
Oja! Så är det inom alla branscher och företag. Det betyder inte att majoriteten inte presterar något. I så fall skulle inte någonting fungera vilket det otroligt nog gör, med tanke på alla idioter som detta samhälle består utav.
Jag blir lika förvånad varje morgon när jag kliver ut från mitt hem och upptäcker att trafikljusen fungerar, affärer öppnar i tid, gatorna städas, det ligger inte drivor med idioter i vartenda buskage och t o m trafiken flyter och det verkar som om de flesta av dem är på väg till ett jobb som de verkar vara kompetenta att sköta (!)
Jag gick och utbildade mej till elektriker på ett helt vanligt svenskt gymnasium och sedan läste jag 2 år på Komvux, tycker du att det är fina skolor så får du väl tycka det.
Ja faktiskt så tycker jag det. Skulle t ex jag och Rex ha den bakgrunden så skulle vi känna oss väldigt märkvärdiga.
Men du vet hur det är, det är med plugget som med körskolan, ju mindre man kan och ju dummare man är, ju fler körlektioner måste man ta.
Jag behövde bara ta ett fåtal.
man kan inte ligga hemma i soffan och vänta sej att någon skall knacka på dörren och erbjuda en ett jobb.
Nej, och så har det inte heller fungerat på många år. Söker man inte ett visst antal jobb varje vecka + går/gick på en massa idiotiska kurser, informationsträffar, möten med handledare osv så blev man avstängd.
Åttiotalet är som sagt över. T o m en bakåtsträvare av rang som jag har tvingats inse det trots att det var tufft.
Nja, så förbannat liten är den nog inte, det finns bra många kristna i Irak.
Ja, ca 2-3%... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mail från Moderaterna.

Post by ozzman »

on 05/24/2007 at 20:43:31, GammalHardrockare wrote:Jo, jag har för mig att det faktiskt finns det numer. Glöm inte heller att moderaterna har tagit bort möjligheten för de arbetslösa att plugga på komvux och liknande. Allt för att folk ska veta sin plats. Det ska ständigt finnas en låglönearmé och naturligtvis ska den cementeras.
[/quote]
Ja maxgränsen var visst 55 så det finns bra många arbetslösa som kan studera.
Ja, där har du en poäng. Sedan kan man ju fråga sig vad det blir för "CV" (vad hände med jobbansökan och meritförteckningen, dög inte de benämningarna längre?) för en person som har varit trogen ett företag i trettio år eller något?
Har du varit på ett företag i 30 år så borde du rimligen ha samlat på dej massor av kompetens som du kan beskriva i din CV, det gäller bara att läsa sej till hur man skall göra.
Jag vet t ex en person här på Meduzaland som började jobba på en bensinstation när han var sexton år, två år senare började han jobba på Saab i ett år, tröttnade, gick hem och ägnade sig åt spriten. Efter några månader ställde han i från sig flaskorna, släppte kuken och tog en svetskurs. Blev sedan trogen ett företag som svetsare. Om vi lutar oss fram, lägger vårt öra mot vårt modem och lyssnar riktigt noga så kanske vi kan höra honom, förutsatt att klockan har blivit fyra och att han har hunnit hem från sitt jobb.
Då kommer vi att höra klagosånger och svavelosande jeremiader om hans förbannade jobb, hur mycket han hatar det och vad meningslöst det är.
Skulle den killen bli arbetslös så skulle det bli väldigt svårt att få ihop en "CV". Vad skulle det stå?
Förslagvis en uppräkning av de olika svetstekniker han behärskar, speciella ansvarsområden han haft, genomgångna kurser och utbildningar och information om oilka certifikat mm. mm.


Ja faktiskt så tycker jag det. Skulle t ex jag och Rex ha den bakgrunden så skulle vi känna oss väldigt märkvärdiga.
Men du vet hur det är, det är med plugget som med körskolan, ju mindre man kan och ju dummare man är, ju fler körlektioner måste man ta.
Jag behövde bara ta ett fåtal.
Du är väl medveten om att över 90% av alla i Sverige går igenom gymnasiet och ungefär 60% studerar på högskola. En fin skola och utbildning vore en MBA från handels eller liknande.

Nej, och så har det inte heller fungerat på många år. Söker man inte ett visst antal jobb varje vecka + går/gick på en massa idiotiska kurser, informationsträffar, möten med handledare osv så blev man avstängd.
Åttiotalet är som sagt över. T o m en bakåtsträvare av rang som jag har tvingats inse det trots att det var tufft.
Jag har som sagt varit arbetslös och ktaven från AF var exakt obefintliga. Jag skulle skicka in en lista på de jobb jag sökt varje månad (inget speciellt antal krävdes) och gå på ett möte var 3:e månad.
Tycker man att det är ansträngande så klarar man nog inte av att ha ett jobb i alla fall.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mail från Moderaterna.

Post by rex »

on 05/24/2007 at 20:43:31, GammalHardrockare wrote:Jag vet t ex en person här på Meduzaland som började jobba på en bensinstation när han var sexton år, två år senare började han jobba på Saab i ett år, tröttnade, gick hem och ägnade sig åt spriten. Efter några månader ställde han i från sig flaskorna, släppte kuken och tog en svetskurs. Blev sedan trogen ett företag som svetsare.
Om vi lutar oss fram, lägger vårt öra mot vårt modem och lyssnar riktigt noga så kanske vi kan höra honom, förutsatt att klockan har blivit fyra och att han har hunnit hem från sitt jobb.
Då kommer vi att höra klagosånger och svavelosande jeremiader om hans förbannade jobb, hur mycket han hatar det och vad meningslöst det är.
Skulle den killen bli arbetslös så skulle det bli väldigt svårt att få ihop en "CV". Vad skulle det stå?



[/quote]

Där har du en poäng onekligen....vad vill de egentligen att det skall stå i en "CV"? Sen,visst inom mitt skrå så kan jag nog få ihop en beskrivning av mitt yrkesliv som skulle tilltala en del,men det blev nog inte värst långt precis....vafan skall det stå egentligen??

Jag är bildad nog att veta vad CV är förkortning för men vet banne mig inte vad det skall stå i en.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Ja maxgränsen var visst 55 så det finns bra många arbetslösa som kan studera.
Du glömde att Jättebebisen även har dragit in möjligheterna för vuxna att vuxenstudera. De kan alltså inte ens söka in på några universitet för de saknar förkunskaperna.
Har du varit på ett företag i 30 år så borde du rimligen ha samlat på dej massor av kompetens som du kan beskriva i din CV
Jaså? Hur mycket kan man variera och försköna en och samma arbetsuppgift?
Zakrisdalsverken i Karlstad slog igen för drygt tio år sedan. Ca 1 000 arbetare blev arbetslösa. Deras arbetsuppgifter bestod i att tillverka ammunition. De stod vid sina maskiner och gjorde Gud vet vad?
Hur som helst ett alldeles vanligt hederligt arbete. Ett sådant arbete som du ser ned på. Det är inte tillräckligt "fint".

Hälften av dessa fick nya jobb, de som var yngst. De äldre, de som var över fyrtio fick aldrig några nya jobb trots att de verkligen försökte och trots att de hade finfina meriter från sin arbetsgivare. Det var ett reportage om dessa för ett tag sedan i en lokaltidning under rubriken "Hur gick det sedan?"
Hur skulle deras "CV" se ut? Ge dem ett tips!
Har du varit på ett företag i 30 år så borde du rimligen ha samlat på dej massor av kompetens som du kan beskriva i din CV
Japp! Folk vill inte arbeta längre och ska de arbeta så ska det vara ett "fint" och coolt jobb, naturligtvis välbetalt annars kan det kvitta!
Sverige består idag av sillmjölkar som bor hemma hos mamma och lever studentliv tills de är 25-30 år eller något.
Ingen av dem klarar av att vanligt skitigt och stressigt jobb. De är för klena. Jag vet av egen erfarenhet. Vi har haft flera yngre som provanställda men de har blivit såå sjuka efter ett tag och sedan har ingen sett röken av dem.
Tjugoåringar lever idag hellre på existensminimum från soc istället för att ha ett "tråkigt" jobb. De ska istället ha roliga och spännande jobb och helst ska de ha sin hobby som arbete.

Tror du att man bygger ett land med processanalytiker, bergsbestigare, kontorsråttor, dataspelare och bungyjumpshoppare?
Jag har som sagt varit arbetslös och ktaven från AF var exakt obefintliga.
Jag har varit arbetslös i tre kommuner och tydligen så skiljer sig kraven åt markant. Under åttiotalet så var jag arbetslös i Uddevalla så det räknas inte, då var det ju slappt. Det skulle vara så.
Men under de sista åren så var jag arbetslös i två omgångar. Första gången i Kristinehamn och då behövde jag bara infinna mig en gång i veckan, andra gången var i Karlstad och då jävlar! Jag hade över ett års helvete! För en skitsumma så var jag tvungen att kasta bort åtta timmar om dagen på meningslösa kurser och möten eller också handlade det om ren övervakning. Åtta timmar om dagen skulle man sitta någonstans och söka jobb som man oftast inte visste ens vad de gick ut på.

Fanns det inga jobb som jag var kvalificerad för så var jag i alla fall tvungen att söka, oavsett krav.
För att inte bli avstängd så sökte jag jobb som både landsortsveterinär och läkare. Va fan skulle man göra? Och jag vet att jag inte var ensam om detta. Femtioåriga fd fabriksarbetare sökte jobb som både ingenjörer och dataspelsprogrammerare bara för att slippa bli avstängda från a-kassan.
Tycker du att detta är rätt?
Anser du att dessa män skulle få jobb inom alla dessa nya yrken om de först läste in gymnasiet och sedan skaffade sig en examen från ett universitet? Vem skulle anställa dem när de är närmare sextio?

Fråga två:
Är det inte som så att man ska arbeta inom de yrken som är aktuella och där man behövs just då? Det var ju just det som dessa män gjorde en gång i tiden.
Eller menar du att de skulle ha sett in i framtiden? Skulle de ha gett fan i att jobba inom tillverkningsindustrin m.m. under den tiden då Sverige skrek efter arbetskraft inom dessa branscher?

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Såg att du har missat att svara på mitt sista inlägg till dig, varför?
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Mail från Moderaterna.

Post by lumberjack »

on 05/26/2007 at 12:07:49, GammalHardrockare wrote:Du glömde att Jättebebisen även har dragit in möjligheterna för vuxna att vuxenstudera. De kan alltså inte ens söka in på några universitet för de saknar förkunskaperna. [/quote]Stämmer inte, som vuxen har du alla möjligheter att gratis studera. Däremot ger det dig inte rätt att stämpla på helttid eller få nya stämplingsdagar.

Som det var förr användes Komvux som en avstjälpningsplats för folk som inte ville jobba, nu är de som söker sig till Komvux till en övervägande majoritet personer som har ambitionen att gör något av sina studier.

on 05/26/2007 at 12:07:49, GammalHardrockare wrote:(...) Hälften av dessa fick nya jobb, de som var yngst. De äldre, de som var över fyrtio fick aldrig några nya jobb trots att de verkligen försökte och trots att de hade finfina meriter från sin arbetsgivare. Det var ett reportage om dessa för ett tag sedan i en lokaltidning under rubriken "Hur gick det sedan?"
Hur skulle deras "CV" se ut? Ge dem ett tips! [/quote]Dom skulle givetvis ha omskolat sig till något yrke där det finns en efterfrågan på arbetskraft, exempelvis till undersköterskor eller förskolelärare. Men nu är det som bekant inte tillräckligt fint för gamla industriarbetare att skaffa sig ett yrke där man jobbar med människor. "Torka skit är kärringgöra!"

Men de kunde även ha försökt ta sig in i byggbranschen.

on 05/26/2007 at 12:07:49, GammalHardrockare wrote:Japp! Folk vill inte arbeta längre och ska de arbeta så ska det vara ett "fint" och coolt jobb, naturligtvis välbetalt annars kan det kvitta!
Sverige består idag av sillmjölkar som bor hemma hos mamma och lever studentliv tills de är 25-30 år eller något.
Ingen av dem klarar av att vanligt skitigt och stressigt jobb. De är för klena. Jag vet av egen erfarenhet. Vi har haft flera yngre som provanställda men de har blivit såå sjuka efter ett tag och sedan har ingen sett röken av dem.
Tjugoåringar lever idag hellre på existensminimum från soc istället för att ha ett "tråkigt" jobb. De ska istället ha roliga och spännande jobb och helst ska de ha sin hobby som arbete. [/quote]Japp, ett jätteproblem som skolsystemet dessutom göder. Det finns inget hopp för konungariket Sverige med en socialkommunistik regering. Ge Major Björklund fria händer i 10 år, då kanske det kan ordna sig. Jag ställer upp som rådgivare på kvällstid. Gratis.

Men med medelålders män är precis likadant som med ungdomarna. Dom ska ha ett mycket välbetalt jobb inom industrin, helst på gångavstånd från hemmet, utan några som helst krav på att måsta utbilda sig eller ta egna initiativ. Kort sagt som det var på 80-talet, men nu vet vi alla att 80-talet var en lånad tid som vi nu betalar av på, med hög ränta desutom.


on 05/26/2007 at 12:07:49, GammalHardrockare wrote:Tror du att man bygger ett land med processanalytiker, bergsbestigare, kontorsråttor, dataspelare och bungyjumpshoppare? [/quote]Nej, det är högutbildade människor främst i form ingenjörer som bygger landet, knegarna följer deras ritningar.


on 05/26/2007 at 12:07:49, GammalHardrockare wrote:Fråga två:
Är det inte som så att man ska arbeta inom de yrken som är aktuella och där man behövs just då? Det var ju just det som dessa män gjorde en gång i tiden.
Eller menar du att de skulle ha sett in i framtiden? Skulle de ha gett fan i att jobba inom tillverkningsindustrin m.m. under den tiden då Sverige skrek efter arbetskraft inom dessa branscher? [/quote]Givtvis skulle de inte gett fan i dessa jobb då, på samma sätt som de inte ska drömma om att få tillbaka dem nu. Världen förändras, vägrar man inse det hamnar man utanför.
Last edited by lumberjack on 02 Mar 2008, 12:57, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mail från Moderaterna.

Post by ozzman »

on 03/02/2008 at 12:54:21, LumberJack wrote: Men med medelålders män är precis likadant som med ungdomarna. Dom ska ha ett mycket välbetalt jobb inom industrin, helst på gångavstånd från hemmet, utan några som helst krav på att måsta utbilda sig eller ta egna initiativ. Kort sagt som det var på 80-talet, men nu vet vi alla att 80-talet var en lånad tid som vi nu betalar av på, med hög ränta desutom.
[/quote]

Ack så sant.
Du glömde att det helst också skall vara exakt samma jobb med exakt samma arbetsuppgifter som det jobb de fick när de efter sin mellanölsindränkta och studiebefriade skoltid gick upp på "bruket" och blev anvisade sina jobb. Detta alldeles oavsett om jobben de fick då idag är lika onödiga som asbestsplatteslipare eller skrivmaskinsmontör.

Rockarn:
Jag kommer faktiskt inte ihåg varför jag inte besvarade ditt inlägg, det var ju faktiskt 9 månader sedan men det kan ju ha berott på att du i sedvanlig ordning hittar på att jag inte skulle tycka om folk som arbetar när det är precis tvärtom.

Om det är så att vi skall ha det så kan ju jag lika gärna fråga dej varför du tycker om att runka i provhytterna på Lindex.
Varför gör du det, är inte det äckligt? Svara nu!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Ack så sant.
Du glömde att det helst också skall vara exakt samma jobb med exakt samma arbetsuppgifter som det jobb de fick när de efter sin mellanölsindränkta och studiebefriade skoltid gick upp på "bruket" och blev anvisade sina jobb. Detta alldeles oavsett om jobben de fick då idag är lika onödiga som asbestsplatteslipare eller skrivmaskinsmontör.
Helt fel. Jag känner många i denna situation och de söker hela tiden jobb men de anses som för gamla och okunniga.
Eller hävdar du att du skulle ha fått ditt nuvarande jobb om du hade varit t ex 48 år, utan utbildning och hade jobbat de senaste trettio åren inom den klassiska tillverkningsindustrin?
Hur många femtioåriga fd fabriksarbetare anställer ditt företag?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mail från Moderaterna.

Post by ozzman »

on 03/02/2008 at 17:02:55, GammalHardrockare wrote:Josey Wales:



Helt fel. Jag känner många i denna situation och de söker hela tiden jobb men de anses som för gamla och okunniga.
Eller hävdar du att du skulle ha fått ditt nuvarande jobb om du hade varit t ex 48 år, utan utbildning och hade jobbat de senaste trettio åren inom den klassiska tillverkningsindustrin?
Hur många femtioåriga fd fabriksarbetare anställer ditt företag?
[/quote]


Om jag vore 48 år och arbetslös och mina kunskaper inte eftertraktades på arbetsmarknaden så skulle jag antingen börja studera, flytta, starta eget eller en kombination av dessa tre.
Vad tycker du själv att människor som är i den situation du beskriver skall göra?
Skall de vara nöjda med att få a-kassa, skall vi tvinga arbetsgivare att anställa okvalificerade människor eller skall vi genom statsunderstöd starta låtsasindustrier så att dessa personer kan få ägna sej åt det de gjort sedan de var 14 år?

Jag noterar också att du inte bevarar min fråga om onanivanor på klädaffärer.
Det känns ganska onödigt att behöva bemöda sej om att svara på rena lögner och fantasier eller hur?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Om jag vore 48 år och arbetslös och mina kunskaper inte eftertraktades på arbetsmarknaden så skulle jag antingen börja studera, flytta, starta eget eller en kombination av dessa tre.
Du glömmer en sak och det är att jag bor i en större universitetsstad. De jag känner som är i denna situation är inflyttade hit just för att de vill ha jobb. Men som sagt, arbetsgivarna vill inte ha dem och för att komma ifråga till en utbildning så måste de först gå gymnasiet och varifrån ska de få pengar till detta? Och hur gamla tror du de är när de äntligen är färdiga?
Vi pratar om riktiga arbetare, människor som har arbetat i hela sina liv. Som kan det här med att passa tider, utföra jobb på befallning, fixa maskiner som jävlas, pressa sina ackord och gå till jobbet trots lite snuva.
De har varit jävligt duktiga arbetare och trogna sina företag, däremot kan de inte multiplikationstabellen eller läsa av ett enkelt diagram. De tillhör helt enkelt inte den generationen. De blev uppfostrade till att jobba, inte till att sitta på ett kontor och runka kuk till den senaste kvartalsrapporten.

Detta är människor som är värda respekt, de jobbade och betalade skatt så att sådana små bortskämda snorkusar som du och jag har kunnat få det så bra som vi har det idag.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag respekterar dem, du ser ned på dem.
Du snackar om dina fina och höga utbildningar.Tror du att de överhuvudtaget ens skulle klara av en lägre utbildning?

Så nu tar vi frågan en gång till: Hur många femtioåriga f.d. fabriksarbetare är på gång att anställas hos dig? Hade du fått ditt nya fiina jobb om du hade varit i samma situation som dem jag beskrev?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mail från Moderaterna.

Post by ozzman »

on 03/02/2008 at 17:39:29, GammalHardrockare wrote: Du glömmer en sak och det är att jag bor i en större universitetsstad. De jag känner som är i denna situation är inflyttade hit just för att de vill ha jobb. Men som sagt, arbetsgivarna vill inte ha dem och för att komma ifråga till en utbildning så måste de först gå gymnasiet och varifrån ska de få pengar till detta? Och hur gamla tror du de är när de äntligen är färdiga?
Vi pratar om riktiga arbetare, människor som har arbetat i hela sina liv. Som kan det här med att passa tider, utföra jobb på befallning, fixa maskiner som jävlas, pressa sina ackord och gå till jobbet trots lite snuva.
De har varit jävligt duktiga arbetare och trogna sina företag, däremot kan de inte multiplikationstabellen eller läsa av ett enkelt diagram. De tillhör helt enkelt inte den generationen. De blev uppfostrade till att jobba, inte till att sitta på ett kontor och runka kuk till den senaste kvartalsrapporten.

Detta är människor som är värda respekt, de jobbade och betalade skatt så att sådana små bortskämda snorkusar som du och jag har kunnat få det så bra som vi har det idag.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag respekterar dem, du ser ned på dem.
Du snackar om dina fina och höga utbildningar.Tror du att de överhuvudtaget ens skulle klara av en lägre utbildning?

Så nu tar vi frågan en gång till: Hur många femtioåriga f.d. fabriksarbetare är på gång att anställas hos dig? Hade du fått ditt nya fiina jobb om du hade varit i samma situation som dem jag beskrev? [/quote]

Vi har en hel del folk på mitt jobb som har fabriksbakgrund, dessa människor har vidareutbildat sej och skall jag vara ärlig så tycker jag det är du som nedvärderar de arbetslösa medelålders tidigare industriarbetarna du påstår dig respektera så högt.
Du anser att dessa tidigare industriatrbetare är så jävla dumma att de inte ens kan bli hissmontörer eller fastighetsmäklare, snacka om nedvärdering.
Till skillnad från dej så tror jag att folk i gemen är ganska intelligenta och kan tillgodogöra sej ganska avancerade utbildningar, i alla fall betydligt mer avancerade än fastighetslagstiftning och kretsscheman för rulltrappor.
Högskolekompetens, eller det du kallar gymnasieexamen, läser förresten vilken normalbegåvad människa som helst in på ett år.

Jag skulle också vilja återkomma till min fråga:
Vad tycker du själv att människor som är i den situation du beskriver skall göra?
Skall de vara nöjda med att få a-kassa, skall vi tvinga arbetsgivare att anställa okvalificerade människor eller skall vi genom statsunderstöd starta låtsasindustrier så att dessa personer kan få ägna sej åt det de gjort sedan de var 14 år?
Om det räckte att "respektera" de människor du beskriver, även om respekten bara är förklädd nedvärdering, så skulle hela bunten ha riktiga finjobb med höga löner idag, tyvärr räcker inte det annat än i din och Mona Sahlins retorik.
Last edited by ozzman on 02 Mar 2008, 18:12, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Vi har en hel del folk på mitt jobb som har fabriksbakgrund, dessa människor har vidareutbildat sej
Javisst, det tror jag säkert. Men jag tror knappast att de började läsa in gymnasiet vid femtioårsåldern, gick vidare till högskola och sedan sökte jobb hos er och fick anställning efter trettio år vid fabrik och ett antal år på grundvux, komvux och allt vad det nu heter.
Om inte annat så är det mycket ovanligt och ja, klarar man av det vid den åldern så är man jävlar i mig värd högsta möjliga respekt. Både de som klarade av denna uppgift och arbetgivaren som vågade anställa dem.
Hissmontör
Sådana jobb krävs det knappast några utbildningar för att få. Detta är alldeles vanliga jobb där konkurrensen är stenhård.
Lagerjobb, städjobb, vaktmästarjobb m.m. är andra yrken där konkurrensen är stentuff och som jag själv var med och slogs om för några år sedan. Det var inte lätt vill jag lova.
Men nu är vi ju som sagt inne på alldeles vanliga jobb där det ofta går tretton sökandet på dussinet.
När vi annonserar efter personal så blir vi dränkta med ansökningar.
Gissa vilka min arbetsgivare väljer ut till intervju? Det är dessvärre sällan folk över fyrtio år.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mail från Moderaterna.

Post by ozzman »

on 03/02/2008 at 20:08:23, GammalHardrockare wrote: Sådana jobb krävs det knappast några utbildningar för att få. Detta är alldeles vanliga jobb där konkurrensen är stenhård.
Lagerjobb, städjobb, vaktmästarjobb m.m. är andra yrken där konkurrensen är stentuff och som jag själv var med och slogs om för några år sedan. Det var inte lätt vill jag lova.
Men nu är vi ju som sagt inne på alldeles vanliga jobb där det ofta går tretton sökandet på dussinet.
När vi annonserar efter personal så blir vi dränkta med ansökningar.
Gissa vilka min arbetsgivare väljer ut till intervju? Det är dessvärre sällan folk över fyrtio år. [/quote]

Det saknas över 1000 hissmontörer i Stockholms län. AF har en årlig 27-veckors utbildning som jag själv funderade på när jag var arbetslös.
Enligt min handläggare så var man garanterad jobb efteråt.
Jämför inte ett jobb som hissmontör med att köra truck på ett lager eller svabba golv, hissmontörens jobb är mycket svårare, jag höll på en del med elscheman för hissar under min gymnasiepraktik och det var inga enkla saker
Däremot kan jag hålla med dej om att det är lättare att få jobb när man är yngre, men bara därför kan man ju inte lägga sej ner och dö bara för att man är över 45 om man blir arbetslös.


Men jag noterar att du fortfarande inte har svarat på vad du vill göra åt situationen med arbetslösa industriarbetare med omodern kompetens, hur skall man lösa problemet enligt dej?

Skall man inte göra någonting mer än att ge dem en klapp på ryggen och säja att allt är någon annans fel?
Det är ju samma taktik som används på flyktingar och det ser vi ju hur bra det fungerar.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mail från Moderaterna.

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Men jag noterar att du fortfarande inte har svarat på vad du vill göra åt situationen med arbetslösa industriarbetare med omodern kompetens, hur skall man lösa problemet enligt dej?
Ett stort problem och jag har förbanne mig inte någon aning.
Min arbetsgivare skickade iväg mig till en kurs för ett tag sedan där just detta problem togs upp.
Slutsatsen var att arbetsgivarna måste sluta upp med sin ungdomsfixering och javisst, det är ju lätt att säga. Men hur får man arbetsgivarna att verkligen börja inse att folk är inte pensionsmässiga vid 40-50 år?

Mitt företag t ex tycker att åldersdiskriminering är för jävligt. Men gissa vilka de väljer ut under anställningsintervjuerna?
Uteslutande människor under trettio år!

Så jag har inget svar på denna fråga. Men jag vet att det är fullkomligt idiotiskt att skuldbelägga de permitterade, de flesta av dem söker jobb så gott det går men vad kan de göra när företagen inte vill anställa dem?
Hissmontör
Du har nog rätt, det är nog ett lite mer krävande jobb. Men tusen jobb i Sthlm, hur långt förslår det och ponera nu att Rune Pallpojk i Sysslebäck och Kalle Åkerbock i Mellerud får dessa jobb, var ska de bo? Hur ska de få loss flera miljoner till en bostad? Vem lånar ut stålar till dem i den åldern och vilken arbetsgivare i Sthlm tror du anställer en femtioårig bonnjävel från Billingsfors som aldrig har satt sin fot i någon tunnelbana och som är van att cykla till sitt gamla jobb på fabriken eller bruket?
Det är inte så lätt som du tycks tro.
Naturligtvis så anställer arbetsgivaren människor som innebär mindre krångel.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mail från Moderaterna.

Post by ozzman »

Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg när jag blev utloggad Image
Så nu orkar jag bara skriva ett kort svar.

Arbetsgivarna måste bättar sej och inse att det finns fördelar med att anställa äldre.
Dess fördelar är bl.a:
- Ordnade liv, inga bakfyllemåndagar i regel
- Inga barn som behöver VAB-dagar
- Mer flexibla vad gäller övertid och semstrar pga att de inte har små barn och behöver därmed inte passa in dagis och skollov
- Mycket livserfarenhet
Däremot finns det säkert några minus, jag kan t.ex. tänka mej att en 50-åring har vant sej vid en viss lön och har svårt att acceptera att de får gå ner kraftigt i lön om de söker jobb inom ett nytt område.

Men man får inte heller glömma bort den arbetslöses ansvar, man får nog som 50-åring i Sverige räkna med att investera ett par år för att utbilda sej till något som efterfrågas på marknaden.
Jag tror på samma sätt att vi som är 35-40 nu bara kan drömma om att gå i pension vid 65. Det kommer aldrig systemet att orka med när 40-talisterna (och sossarna) tömt AP-fonderna, vi får nog räkna med att jobba åtminstone till 70.

1000 jobb i Stockholm förslår naturligtvis inte så långt men jag ville bara påvisa att genom att lägga 27 veckor av sitt liv så kan man om man tar för sej lite vara närmast garanterad ett jobb.

Post Reply