Ett enfaldigt leve..

Här kan du skriva utan att logga in
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by uy »

Ville bara tala om att det i dag är ett år sedan jag tog körkort. Så nu har jag gjort halva prövotiden. Men om en vecka är det två år sedan en klasskompis till mig tog mc-kort, så hans prövotid är nästan slut. Aldrig får man vara glad utan att någon ska vara en överlägsen...

Edit: Postar den på klotterplanket, för jag tyckte det var en för meningslös tvåd för att hamna i baren.
Last edited by uy on 24 May 2007, 01:13, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by Långis »

jahaja, man gratulerar. Bara ett år kvar nu, sen jävlar Image Prövotidens slut skall alltid firas. Själv missade jag den totalt...
Last edited by Långis on 24 May 2007, 01:41, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by ozzman »

Vad innebär egentligen prövotiden?
Har man lättare att bli av med körkortet under den tiden eller är det att man måste ta körkortet på nytt om man mister det?
Eller kanske något helt annat.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ett enfaldigt leve..

Post by E-M »

Det är ju det att man under de två första åren kan bli av med körkortet betydligt lättare än annars. Jag tror att det räcker med en liten fortkörning på 10km/h timmen för att bli av med det.

Själv har jag nästan 2 år kvar tills min prövotid är över.

Edit: Bara att hålla ut ett år till då, uy!
Last edited by E-M on 24 May 2007, 14:23, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ett enfaldigt leve..

Post by E-M »

Grr:

Då har jag väl missuppfattat det hela då, fast det är ju inget roligt att behöva göra om uppkörningen direkt. Så därför ska prövotidens slut hyllas! Fast på ett sätts så döms man hårdare, det är bara att kolla här http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse1.htm.

Nej, jag tog körkortet den 7:e mars i år. Det var just därför jag skrev, "nästan 2 år". För jag har bara haft körkortet i lite över 2 månader.

Naturligtvis inte, fast de tar liksom hänsyn till om du har haft körkort i 20 år helt prickfritt än om du är 18 år och nyligen har tagit det. Bara att ta sig en titt här igen http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse1.htm.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by ozzman »

grr wrote:Jo, nåt i den stilen. Har hittat en förklaring på företeelsen som lyder såhär:

"Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid."

Och här diskuteras fenomenet vilt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=12804&p=1
Ok, tungt att behöva ta om körkortet för 141 på motorväg men kanske en bra "skrämseltaktik" för nya körkortsinnehavare.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by uy »

Som jag har fattat det bedöms man precis likadant som en som haft körkort länge. Men om manb skulle bli av med körkortet måste man ta om det när spärrtiden har gått ut, till skillnad från en som haft kortet ett tag och får bara tillbaka det efter att spärrtiden gått ut.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ett enfaldigt leve..

Post by E-M »

Ungefär så ja, så här står det: "Observera att den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.
"

Jag märkte nu att jag tänkte fel när jag postade denna länken: http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse1.htm, i mitt tidigare inlägg. Det står ju: "Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen". Då tänkte jag att tvåårsperioden var prövotiden, fast jag var inte riktigt uppmärksam. Dock så tycker jag att man blir hårdare dömd, för man blir tvungen att göra en ny uppkörning.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by Långis »

Jo, inför lagen så bedöms nog alla lika, men frågan är om inte den enskilda polisen kan döma lite hårdare om det är en yngling bakom ratten.... (en vild gissning)
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ett enfaldigt leve..

Post by E-M »

Grr:

Håller med, sedan kan jag tycka att det är surt att man kan få saftiga böter bara för en liten fortkörning. Tänk er en go sommardag, rutorna nere, fint väder, inte ett moln. Det är en lugn dag – inte mycket trafik, man kör i 85 på en 70-väg, bom! Så blir man stoppad och bötfälld på flera tusen. Jag tycker det är synd att hederligt folk får hosta upp en massa pengar när de uppenbarligen inte har utgjort någon större trafikfara.

Det är ju skillnad om det kommer någon galning och kör om en i 120 i en skymd kurva en dimmig höstdag.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ett enfaldigt leve..

Post by E-M »

Jag menar bara, att man kan ju ta hänsyn till situationen. Det gör säkert många poliser, medan andra inte gör det.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Ett enfaldigt leve..

Post by Eddie »

Intressant tråd i riktig meduzalandanda, har bytt ämne flertalet gånger på bara några få inlägg Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by uy »

Men vad har hänt med min grattulationstråd? Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ett enfaldigt leve..

Post by Långis »

on 05/27/2007 at 12:16:20, uy wrote:Men vad har hänt med min grattulationstråd? Image [/quote]

Image Den dödde
Post Reply